پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 11917
تاریخ انتشار: 1400/12/02 14:35

توسعه تجارت با صنعت نمایشگاهی

عباس تقدسی‌نژاد-مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب

از سال ۹۵ به نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب به‌طور جدی توجه نشده که این امر ممکن است دلایل متعددی داشته باشد اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل جدی نگرفتن شهرآفتاب و اتفاقاتی که در نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب رخ داد، باشد. با این همه درحال‌حاضر ارتقای جایگاه شهرآفتاب در دستور کار قرار دارد و مدیران جدید این فضای نمایشگاهی سعی دارند از ویژگی‌های منحصر به فرد این نمایشگاه همچون سازه‌ها، سالن‌ها، تجهیزات و امکانات موجود بهره برده و موقعیت استراتژیک این نمایشگاه را به مخاطب بشناسانند؛ بنابراین مهم‌ترین سیاست ما توسعه جایگاهی و ارتقای شناخت درست مجموعه شهرآفتاب است، چراکه این مجموعه مظلوم واقع شده است.

هر مجموعه‌ای که ساخته می‌شود، نیاز به نگهداشت دارد و اگر به آن رسیدگی نشود و به حال خود رها شود، خرابی‌هایی در آن ایجاد می‌شود که می‌بینیم در سال‌های گذشته شهرداری تهران و شورای شهر برای این مهم بودجه‌ای در نظر نمی‌گرفتند اما حالا با حمایت شهردار تهران و شورای شهر برای سال بعد، بودجه خوبی برای مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب دیده شده و سرمایه‌گذاران متعددی نیز تمایل به سرمایه‌گذاری در این مجموعه با هدف رفع عیوب کنونی و توسعه هستند.

درباره برنامه‌های توسعه‌ای شهرآفتاب باید گفت؛ توسعه در شهرآفتاب را در دو سطح نمایشگاهی و غیرنمایشگاهی دنبال می‌کنیم به این معنا که مخاطبان یعنی مجریان برگزار‌کننده نمایشگاهی، غرفه‌دار، صادرکننده، تولید‌کننده و اهالی تجارت و کسب‌وکار که از شهرها یا کشورهای گوناگون به تهران می‌آیند، وقتی در مجموعه شهرآفتاب حاضر می‌شوند باید هتل‌های پنج ستاره، مجموعه‌های تفریحی متعدد و امکانات رفاهی در دسترس‌شان باشد تا بتوانند به‌راحتی چند روزی که نمایشگاه دارند در آنجا استقرار پیدا کنند. به همین دلیل شعار جدی ما در مجموعه شهر آفتاب «با آرامش تجارت کنید» است تا واقعا فضای آرامی را برای تجارت ایجاد کنیم.

 در حوزه نمایشگاه‌داری فقط ورود نفرات زیاد برای بازدید از نمایشگاه کافی نیست و تجارت و معادلات تجاری که در پس برگزاری نمایشگاه رخ می‌دهد، خروجی واقعی نمایشگاه است و صنعت نمایشگاه به این معناست؛ یعنی وقتی نمایشگاه برگزار می‌کنید نتیجه برگزاری نمایشگاه چند قرارداد بزرگ تجاری داخلی و خارجی است.به عبارتی نمایشگاه‌داری صرفا فروش متراژی سالن‌ها و بخش‌های گوناگون نیست. باید صنعت نمایشگاهی را به سمتی ببریم که بتواند توسعه صادرات و توسعه تجارت بین‌الملل داشته و خروجی نمایشگاه‌ها برای کشور و توسعه صادرات کشور سودمند باشد.

تدبیر دولت آقای رئیسی این است که صادرات کشور را از ۳۵ میلیارد دلار طی یک بازه ۴ساله به ۷۰ میلیارد دلار برساند. برای دو برابر شدن صادرات، چه بستری مناسب‌تر از صنعت نمایشگاه‌داری با نگاه تجارت بین‌الملل وجود دارد.

در کشور ما متولی حوزه نمایشگاه‌ سازمان توسعه و تجارت و وزارت صمت تعریف شده اما قاعدتا در حوزه نمایشگاه بخش‌های مختلفی همچون حوزه فرهنگی، میراث‌فرهنگی و گردشگری و...دخیل هستند که باید قدر و سهم خود را در حوزه نمایشگاه‌داری تعریف کنند، چراکه هر تاجر بین‌المللی که وارد ایران می‌شود و در نمایشگاه شرکت می‌کند، یک نوع گردشگر است و میراث‌فرهنگی باید از این فرصت استفاده کند. در کل وزارتخانه‌های گوناگون باید در حوزه نمایشگاهی وارد شوند تا از ظرفیت برگزاری نمایشگاه به نفع کشور بهره ببرند.

بحث تبدیل نمایشگاه شهرآفتاب به منطقه ویژه تجاری-اقتصادی و نمایشگاهی و حتی منطقه آزاد به‌طور جدی پیگیری می‌شود. اگر این مهم رخ دهد، بخشودگی‌های زیادی را مشمول سرمایه‌گذاران خواهد کرد که این بخشودگی‌ها ترغیب‌کننده و تشویق‌کننده سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه است، هرچند در همین مدت کوتاه، مذاکرات جدی متعددی با سرمایه‌گذاران انجام شده است.

سعی داریم با توسعه این مجموعه با یک نگاه فراملی، شهرآفتاب را به یک نمایشگاه بین‌المللی تبدیل کنیم، شهرآفتاب ظرفیت‌های تبدیل شدن به شهر ۲۴ ساعته و مجموعه‌ای با رویکردهای شهرهای دانش‌بنیان و فناورمحور و استفاده از رویدادهای نمایشگاهی را دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qmrn2