پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 19465
تاریخ انتشار: 1401/06/13 03:37

تفاوت های فلیم فتومتر و اسپکتروفتومتر در چیست؟

روش های مختلفی برای آنالیز شیمیایی مواد در آزمایشگاه معرفی شده اند. بسیاری از این روش ها مبتنی بر دستگاه ها هستند. در واقع دستگاه های متعددی با توجه اهداف متفاوت برای تجزیه و تحلیل ساختار مواد طراحی و تولید شده اند. با توجه به این که شناسایی مواد و بررسی ساختمان آن ها در انواع بسیار مهم است، لزوم به کار گیری دستگاه های مناسب در آزمایشگاه های صنایع نمایان می شود. تمرکز اصلی این مقاله بر تفاوت های دو دستگاه آنالیز شیمیایی فلیم فتومتر و اسپکتروفتومتر در کاربرد و نحوه عملکرد است.

 

 

فلیم فتومتری و اسپکتروفتومتری دو تکنیک رایج و کاملا کاربردی در تمام آزمایشگاه ها

برخی از دستگاه های آنالیز آزمایشگاهی کاملا تخصصی هستند و در سایر آزمایشگاه ها کاربردی نخواهند داشت. به عنوان مثال سانتریفیوژ ژربر دستگاهی مختص آزمایشگاه های کنترل کیفیت شیر و لبنیات است و جهت اندازه گیری چربی شیر مود استفاده قرار می گیرد. بنابراین این دستگاه تحت هیچ شرایطی در یک آزمایشگاه کنترل کیفیت بتن و سیمان استفاده نمی شود. در حالی که دستگاه هایی مانند فلیم فتومتر (Flame Photometer)و اسپکتروفتومتر (Spectrophotometer) هر دو دستگاه هایی بسیار کاربردی در تمام آزمایشگاه ها هستند که می توان از آن ها در تعیین ساختار و مواد تشکیل دهنده نمونه های آزمایشگاهی و تولید شده استفاده کرد.

نگاه کلی به تفاوت فلیم فتومتر و اسپکتروفتومتر

هر دو این دستگاه ها امکان آنالیز اجزای تشکیل دهنده نمونه ها را به کاربران می دهند. در واقع به وسیله این دستگاه ها می توان غلظت اجزای خاصی از نمونه را اندازه گیری کرد. بنابراین از طریق این محاسبات ساختار نمونه قابل ارزیابی است.

تفاوت اصلی بین فلیم فتومتر و اسپکتروفتومتر در این است که فلیم فتومتر از شعله و سوزاندن نمونه استفاده می کند. درحالی که اساس کار اسپکتروفتومتر تابش طول موج مشخصی از نور و اندازه گیری مقدار جذب نور به وسیله نمونه است.

یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه در این است که فلیم فتومتر فقط در طول موج های مرئی کار می کند. اما اسپکتروفتومتری می تواند شامل طول موج های مرئی، فرابنفش یا فروسرخ باشد.

کاربرد ها و ویژگی های فلیم فتومتر

فلیم فتومتر یکی از دستگاه های آنالیز آزمایشگاهی است که شعله در آن نقش اصلی را ایفا می کند. در واقع با استفاده از شدت نور و طول موجع تابش ساطع شده از شعله، نوع و غلظت فلز موجود در ساختار نمونه اندازه گیری می شود.

مدار های فتوالکتریک داخل دستگاه نقش دتکتور یا آشکار ساز را دارند. این مدار ها تابش های نشر شده از شعله را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند. بنابراین عددی که روی دستگاه نشان داده خواهد شد، با انرژی جذب شده به وسیله اتم ها در تولید شعله نسبت مستقیم دارد. هر چه اتم ها غلظت بیشتری داشته باشند، انرژی بیشتری نیز وجود دارد.

یکی از ویژگی های این دستگاه این است که محلول نمونه به صورت همگن و با سرعت ثابتی وارد شعله می شود. تکفام ساز یا منوکروماتور فیلتر هایی هستند که اجازه رسیدن طول موج های نا مربوط را به آشکار ساز یا دتکتور نمی دهند. در واقع فیلتر ها تداخلات ناشی از سایر اتم ها و یون ها را حذف می کنند. این قسمت از دستگاه کمک می کند تا نتایج دقیق تری به دست بیاید.

از فلیم فتومتر بیشتر برای شناسایی و اندازه گیری غلظت عناصر فلزی گروه یک و دو جدول تناوبی استفاده می شود. زیرا فلزات قلیایی و قلیایی خاکی مانند سدیم، پتاسیم، لیتیم، منیزیم و کلسیم سطح انرژی برانگیختگی پایین تری نسبت به سایر عناصر دارند.

کاربرد ها و ویژگی های اسپکتروفتومتر

اسپکتروفتومتر نیز یک دستگاه تجزیه است که به وسیله آن می توان غلظت نمونه را از طریق اندازه گیری جذب نور محاسبه کرد. در واقع این دستگاه از خواصی که ماده در برابر نور از خود نشان می دهد، به عنوان تابعی از طول موج استفاده می کند. اسپکتروفتومتر در طول موج های مرئی، UV و IR کار می کند. محلول نمونه داخل کووت قرار میگیرد. طول موج مشخصی از نور به آن تابیده می شود. در نهایت طول موج نوری که از کووت خارج می شود، به وسیله آشکار ساز اندازه گیری می شود.

نحوه کار با دستگاه های اسپکتروفتومتر و فلیم فتومتر

برای کار با هر دو این دستگاه ها باید نمودار کالیبراسیون به وسیله نرم افزار هایی مانند اکسل رسم شود. با استفاده از معادله خط نمودار کالیبراسیون و شیب به دست آمده، می توان مقدار غلظت نمونه مجهول را محاسبه کرد.

برای رسم نمودار کالیبراسیون باید چند محلول استاندارد با غلظت های دقیق و مشخص آمده کنید و جذب آن ها را از روی دستگاه بخوانید. حال چند نقطه خواهید داشت و به وسیله این نقاط می توانید نمودار کالیبراسیون را رسم کنید.

دستگاه های اسپکتروفتومتر و فلیم فتومتر تولید ایران

امروزه با پیشرفت صنعت تجهیزات آزمایشگاهی در ایران به جرات می توان گفت نمونه های تولید داخل این دستگاه ها کاملا با نمونه های مشابه خارجی قابل رقابت هستند. شرکت های دانش بنیان با همکاری نخبگان توانسته اند این دستگاه ها را با بالا ترین کیفیت تولید کنند. امروز تولیدات این شرکت های دانش بنیان به بازار های جهانی راه پیدا کرده اند.

برای استعلام قیمت و خرید این دستگاه ها با بالاترین کیفیت و دقت می توانید هفت روز هفته با کارشناسان رویان ایران، مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، تماس حاصل بفرمایید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qapka