چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 12762
تاریخ انتشار: 1400/12/16 14:36

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی خوزستان | سمفونی رنگ‌ها و مزه‌ها

یکی از محبوب‌ترین انواع سفر در میان گردشگران سراسر دنیا، سفرهای «شکم‌گردی» است که در آن، افراد با هدف تجربه طعم‌ها و مزه‌های جدید، به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و چندروزی طعم غذاهای محلی مردم آن شهر را می‌چشند.

در ایران، یکی از بهترین مقصدها برای شکم‌گردی، استان زیبای خوزستان در جنوب ایران است که سفر به آن، می‌تواند تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان شود. بنابراین اگر از علاقه‌مندان به شکم‌گردی هستید، همین الان برنامه‌های سفرتان را طراحی کرده و با خرید بلیط هواپیما یوتراوز، سفرتان را آغاز کنید.

به‌طورکلی و با فرض سکونت شما در تهران، پیشنهاد ما این است که در زمان سفر به اهواز، به‌جای بلیط هوایپما تهران اهواز، مسیرهای زمینی را انتخاب کنید تا از زیبایی‌های این مسیر هم لذت بیشتری ببرید. به‌عنوان مثال، با خرید بلیط قطار تهران به اهواز، اگرچه مسیر طولانی‌تری در پیش خواهید داشت، اما می‌توانید با تماشای زیبایی‌های مسیر، از این سفر طولانی، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بسازید.

اما قبل از هرچیزی، ما در این مقاله، با همکاری شرکت خدمات گردشگری یوتراوز، تلاش می‌کنیم یک لیست از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی خوزستان را تهیه کنیم تا با مطالعه آن، بتوانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر هیجان‌انگیز شکم‌گردی در استان زیبای خوزستان داشته باشید.

حالا که آماده سفر هستید، با ما در ادامه این مقاله و معرفی غذاهای محلی خوزستان، همراه باشید.

قلیه ماهی جنوب

قلیه ماهی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی که در سفر به اهواز می‌توانید بچشید، قلیه ماهی است. این غذای پرطرفدار معمولا به‌صورت خورشت و در کنار غذایی مثل برنج، سرو می‌شود و می‌تواند طعمی شگفت‌انگیز را در ذهن شما به‌یادگار بگذارد.

این غذا، با استفاده از مواد اولیه کم و ساده‌ای مثل؛ گشنیز و شنبلیله، تمر هندی، ادویه‌های مختلف و ماهی جنوبی، پخته می‌شود. البته مردم هر منطقه، بنابر ذائقه خودشان، ماهی‌های متنوعی را در پخت این غذا استفاده می‌کنند. اما در اهواز می‌توانید قلیه ماهی را با ماهی‌هایی مثل میش‌ماهی و هامور، امتحان کنید.

لازم به ذکر است که این غذا در شمال ایران هم پخته می‌شود، اما تاریخچه آن‌را به شهرهای جنوبی نسبت‌داده‌اند و تفاوت‌هایی میان شیوه پخت شمالی و جنوبی این غذای لذیذ، وجود دارد.

اِمگِشت

این غذا، یکی از غذاهای سنتی مردم عرب خوزستان به‌شمار می‌آید که ماده اولیه آن، ماهی گبابِ (قباد) نمک‌سود شده‌است.

در زمان تهیه این غذا، ابتدا برنج را همراه با سبزی پلویی، آماده می‌کنند و سپس ماهی گباب نمک‌سود شده را همراه با ادویه، پیاز، سیر و کشمش، سرخ کرده و همراه با برنج، سرو می‌کنند.

اگر برای شکم‌گردی به اهواز سفر کردید، هرگز فرصت چشیدن یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی عرب‌های خوزستان را از دست‌ندهید.

نافله

اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید، نافله می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. این غذای سنتی خوزستانی از ترکیب موادی مثل؛ پیاز، سرکه، آرد نخودچی، نعناع خشک، گوشت چرخ‌کرده و شکر، آماده می‌شود.

این غذا را به دو صورت قلقلی و تخت، سرو می‌کنند و شما می‌توانید بنا بر ذائقه خودتان، یکی از این دو نوع سرو نافله را انتخاب کنید. در نهایت هم می‌توانید نافله را همراه با برنج یا نان نوش جان کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

ماهی صُبور تنوری

احتمالا می‌دانید که نخود و ماهی، دوتا از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی در میان مردم استان خوزستان و مناطق گرم‌سیری ایران هستند. پس جای تعجب ندارد اگر بگوییم برای چشیدن طعم یکی از خوشمزه‌ترین ماهی‌هایی که ممکن است در زندگی‌تان بخورید، باید به اهواز سفر کنید.

ماهی صبور تنوری، یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی خوزستان است که بیشتر در تعطیلات آخرهفته و مهمانی‌های دوستانه، پخته می‌شود.

ماهی صبور تنوری در غذاهای جنوب

برای پخت این غذا، اول باید سس مخصوصی را آماده کرد که مردم محلی به آن «حشو» می‌گویند. درواقع، حشو ترکیبی از سیر، سبزی‌های معطر، تمر هندی و ادویه است، که همراه ماهی، روی آتش گذاشته شده و کباب می‌شود.

این غذای لذیذ، علاوه‌بر طعم بی‌نظیری که دارد، به دلیل شیوه پخت منحصربفرد و استفاده نشدن از روغن در پخت آن، از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است.

فلافل

حتما تا امروز، اسم فلافل‌های خیابان لشگرآباد اهواز را شنیده‌اید. خیابانی که معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین فلافل‌های سلف‌سرویس را در خود جای داده و می‌تواند لحظات رنگارنگ و خوشمزه‌ای را در سفر به اهواز، برای شما فراهم کند.

این غذا، با استفاده از موادی مثل؛ نخود، سیر، روغن، پیاز، تخم‌مرغ، سرکه، فلفل قرمز، جعفری، آرد لپه و سیب‌زمینی پخته می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأمین‌کننده‌های پروتئین موجود در گوشت باشد.

محبوبیت فلافل، بقدری است که در سراسر ایران، می‌توانید فلافل‌فروشی‌های متعددی پیدا کنید، اما طعم فلافل‌های اهواز، با تمام آن‌چیزی که در شهرهای دیگر خورده‌اید، متفاوت خواهد بود.

سمبوسه جنوبی

سمبوسه

سمبوسه یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع غذاهای آبادانی است که احتمالا اسم آن‌را بارها شنیده‌اید. این غذای خوش‌طعم و سبک، با استفاده از مواد اولیه‌ای مثل؛ گوشت، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه‌فرنگی، گشنیز، نمک و فلفل، سیر، پیاز، آرد، روغن، کره و سیب‌زمینی آماده می‌شود.

به‌نظر می‌رسد، طعم تند فلفل، درک کنار پخت آسان و سریع، یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه مردم خوزستان به سمبوسه است.  البته این نکته را هم بگوییم که سمبوسه در هر منطقه‌ای از خوزستان، می‌تواند با توجه به ذائقه مردم آن منطقه، تغییر کند، اما این تغییرات چیزی از خوشمزگی و لذیذ بودن این غذا کم نخواهد کرد.

سمبوسه هم از آن‌دسته غذاهایی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یک‌بار هم که شده آن‌را در خوزستان میل کنید تا طعم بی‌نظیری از آن‌را برای همیشه در خاطر داشته باشید.

حِمِیس توله

حمیس توله غذای محلی خوزستان است که بر پایه یک‌نوع گیاه، پخته می‌شود. این غذای گیاهی، از ترکیب گیاه پنیرک با رب انار، نارنج، پیاز و ادویه پخته می‌شود و خوردن می‌تواند تجربه جدیدی برای بسیاری از افرادی باشد که به خوزستان سفر می‌کنند. بعضی از مردم محلی اهواز نیز، در زمان پخت این غذا، دانه‌ انار هم به آن اضافه می‌کنند تا طعم بهتری داشته باشد. حمیس توله، ظاهری شبیه به نرگسی یا بورانی دارد، اما در زمان پخت این غذا، از تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود.

گیاه پنیرک، به‌صورت خودرو، رشد کرده و  از ویتامین فراوانی برخوردار است. علاوه‌براین، برای گیاه پنیرک، خواص دارویی در درمان بعضی از بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها، مثل بیماری‌های تنفسی، افرایش ترشح شیر در مادران شیرده، درمان یرقان، بازکردن مجاری کبد و تقویت روده نیز گفته شده‌است.

سخن پایانی

استان خوزستان یکی از بهترین شهرهای ایران برای گردشگری بر پایه غذا است و سفر به آن، می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای علاقه‌مندان به شکم‌گردی، به ارمغان بیاورد.

بعضی از غذاهای محلی خوزستان، آن‌قدر معروف و محبوب هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی در تمام شهرهای ایران، پیدا کرده و نوش‌جان کنید. اما غذایی که توسط آشپزهای خوزستانی، تهیه شود، حتما مزه متفاوت و اصیل‌تری خواخد داشت.

علاوه‌براین، تنوع غذایی در خوزستان بسیار بالا است و می‌توانید غذاهای خوشمزه متفاوتی را در این شهر پیدا کنید، اما ما در این مقاله، تنها به نام چندتا از غذهای محلی خوزستان اشاره کردیم و آشنایی با سایر غذاها را برعهده خودتان گذاشته‌ایم.

همچنین، اگر دوست‌دارید طرز تهیه غذاهای محلی خوزستان را بدانید، می‌توانید با جستجوی اسم هرکدام از این غذاها در موتورهای جست‌وجو، دستور پخت غذای موردنظرتان را دریافت کرده و خودتان آن‌را آماده کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nvpo2