جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 97957
تاریخ انتشار: 1402/09/08 09:05

امنیت سالمندان با کمک یک سامانه

امیرحسین آقامحمدی- طراح و مجری یک سامانه مراقبت از سالمندان
امنیت سالمندان با کمک یک سامانه

بیشتر سالمندان ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به بیمارستان و خانه سالمندان در خانه بمانند. در مجموع افراد مسن در خانه خود احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند، اما در خانه ماندن برای آنها با چالش‌هایی همراه است. با این حال امروزه با کمک فناوری به سالمندان، آنها همچنان مستقل در خانه خود زندگی می‌کنند. دلایل اصلی افراد مسن برای ماندن در خانه خود، دوست داشتن محل زندگی، داشتن دوستان و خانواده در نزدیکی، تمایل به داشتن زندگی مستقل و عدم تمایل به نقل مکان است و از آنجایی که سالمندان به‌لحاظ شخصیتی گنجینه هر خانواده محسوب می‌شوند و چون بیشتر آنها می‌خواهند خودشان نیازهای‌شان را مدیریت کنند، نگهداری و مراقبت از آنان باید با حفظ کرامت‌شان انجام گیرد. برهمین‌مبنا سامانه‌ای برای مراقبت از این افراد طراحی شده که خانه را برای سالمندان امن می‌کند. در طراحی اپلیکیشن به‌دنبال آن بودیم که سالمندان، معلولان، بیماران و کودکان دارای ناتوانی جسمی در شرایط مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های تردد و مشغله بیش از حد اطرافیان‌شان، از فقدان رسیدگی رنج نبرند و در خانه‌های خود به‌آرامی زندگی کنند و سالم‌تر باشند. جامعه هدف این اپلیکیشن، می‌توانند بیشتر نیازهای خود را با استفاده از خدمات این سامانه برطرف کنند. خدمات این سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی است که با اشراف بر سبک زندگی مخاطب موردنظر، در صورت بروز شرایط خطرناک و خارج از استانداردهای روزانه، هشدارهایی به‌موقع به سرپرستان افراد تحت‌نظر ارسال می‌کند. برای مثال در سبک زندگی یک سالمند، خواب روزانه یک‌ساعته وجود دارد؛ اگر سیستم با خوابی بیش از زمان تعیین‌شده مواجه شود، یعنی فرد بیش از ۲ یا ۳ ساعت حرکت نکند یا بیدار نشود، این موضوع بلافاصله به خانواده وی اطلاع‌رسانی می‌شود. این سامانه می‌تواند تمامی مسائل روزمره فرد اعم از مصرف دارو، غذا، ورود افراد غیرمجاز به منزل، خروج از منزل و برداشته شدن اشیا از منزل را کنترل کند که همگی در مجموعه‌های متفاوت از کارکردهای ساده هوش مصنوعی تا استفاده از واقعیت مجازی قابل‌ارائه

در فرآیند کار این سامانه، براساس اطلاعات دریافتی از افراد، به‌صورت دوره‌ای بازرس فنی به منزل فرد اعزام می‌شود. همچنین اگر سالمندی نیاز به چکاپ دوره‌ای داشته باشد، این فرآیند در سامانه تعریف شده و سیستم گزارش این نیاز را برای پزشک مربوطه ارسال می‌کند.

گفتنی است تمامی اطلاعات کسب‌شده در برنامه‌ریزی و رفع نیازهای سالمند تاثیرگذار است. در واقع اطلاعات هر بخش در این سامانه، روی برنامه‌ریزی و دریافت خدمات تاثیر می‌گذارد و از یک هماهنگی مشخص‌شده‌ای پیروی می‌کند. برای دریافت اطلاعات، فرم‌هایی به فرد و خانواده‌ها داده می‌شود. در حقیقت ما اطلاعات کلیدی را از خود سالمند و فرزندان آنها دریافت و سپس از بازخوردهایی که سیستم به ما می‌دهد، اطلاعات را تکمیل می‌کنیم. در این سامانه، اقلام و کالاهای ثابت مورداحتیاج جامعه هدف با یک برنامه‌ریزی ازپیش‌تعیین‌شده، به‌صورت هفتگی، ۲هفته‌ای و ماهانه با قیمتی کمتر از فروشگاه‌ها و فروش آنلاین در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. در این سرویس، ابتدا از طریق تکمیل فرم و ارائه اطلاعات به مراکز مربوطه، سبد موردنظر از مواد غذایی، بهداشتی، تجهیزات مصرفی پزشکی و هر آنچه نیازمندی ثابت این افراد طی ماه است؛ با ارسال رایگان درب منازل به‌صورت از پیش مقررشده تحویل می‌شود. انجام چکاپ دوره‌ای ازسوی پزشکان و در کل کادر درمان، به‌صورت حضوری طبق تنظیمات دلخواه کاربران از دیگر امکانات این سامانه است. همچنین در این سرویس، خدمات سلامت به‌صورت دوره‌ای ارائه می‌شود. انجام چکاپ ماهانه یا سه‌ماهه و آزمایش‌های گوناگون ازسوی مراجع دارای مجوز و صلاحیت و تجربه کافی و ارائه آن به خانواده سالمندان از نمونه‌های این خدمات است. سرویس خانه امن از دیگر خدمات این سامانه است که به مناسب‌سازی منازل برای افراد کم‌توان اختصاص دارد؛ در این خدمت وضعیت مکانی اثاثیه، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و... متناسب با وضعیت فرد ناتوان یا سالمند طراحی می‌شود؛ تعبیه اقلام کمکی یا حرکتی در سرویس‌های بهداشتی، تسهیل استفاده از آشپزخانه، کمک به انجام امور حرکتی با استفاده از ابزار و استفاده از فناوری‌های برتر و رباتیک به‌منظور سهولت تردد فرد معلول یا هر فرد ناتوان جسمی در منزل جزئی از این خدمات است. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که امکان استحمام ندارد، اما با استفاده از ابزار کمکی، آن فرد می‌تواند به‌صورت مستقل یا با کمک افراد دیگر با کمترین آسیب و با کمترین دشواری درباره تحمل وزن یا هر موضوع دیگر، استحمام کند.ما حدود ۳ میلیون بازنشسته در کشور داریم که این موضوع فضای بسیار خوبی را برای کسانی که می‌توانند در این حوزه‌ها کار کنند، ایجاد می‌کند و امیدوارم بتوانیم در اکوسیستم استارت‌آپی با همکاری یکدیگر مشکلات را رفع کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwkdx