چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 19614
تاریخ انتشار: 1401/06/21 00:01
واکنش ایران به بیانیه تروئیکای اروپا:

وارد فاز تخریب روند دیپلماتیک نشوید

سخنگوی وزارت امور خارجه، بیانیه سه کشور اروپایی را غیرسازنده و خلاف حسن‌نیت توصیف و به این کشورها توصیه کرد به‌جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل به‌منظور پایان دادن به اختلاف‌نظرهای معدود باقیمانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

 ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسننیت سه کشور اروپایی درباره مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تاسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرفهای مذاکره و هماهنگکننده گفتوگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجهبخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیهای میکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حسننیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایدههای جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرفهای اروپایی درباره تاثیرپذیری از فضاسازی طرفهای ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان بهدنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

کنعانی افزود: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر اهداف رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشتهاند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند.

وی با یادآوری انفعال طرفهای اروپایی در ماههای اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایهگذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: به سه کشور اروپایی توصیه میشود بهجای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راهحل بهمنظور پایان دادن به اختلافنظرهای معدود باقیمانده نقش فعالتری ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی بهعنوان یک عضو مسئولیتپذیر معاهده منع اشاعه با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، بار دیگر بر لزوم اجتناب از سیاسیکاری و طرح اتهامات بیپایه علیه کشورمان تاکید کرد و گفت: مایه تاسف است که کشورهای اروپایی از یک سو به حمایت تمامقد از رژیمی میپردازند که صدها کلاهک اتمی در اختیار دارد و به هیچ یک از سازکارهای منع اشاعه بینالمللی پایبند نیست و از سوی دیگر علیه برنامه هستهای کاملا صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران که در معرض گستردهترین بازرسیها قرار دارد، به فضاسازی میپردازند. کنعانی با توصیه اروپاییها به جبران عمل نکردن به تعهدات متعدد خود در قبال ملت ایران، آنها را از بکارگیری زبان تهدید برحذر داشت و تصریح کرد: شکست حداکثری امریکا در کارزار فشار حداکثری باید درس عبرتی برای همه طرفهایی باشد که ناآگاهانه تصور میکنند تهدید و تحریم میتواند ملت ایران را از پیگیری حداکثری حقوق و تامین منافعش بازدارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران همچنان برای نهایی کردن توافق، اراده و آمادگی دارد و بر این اعتقاد است که در صورت وجود اراده لازم و پرهیز از اثرپذیری از فشارهای خارجی، امکان دستیابی سریع به توافق وجود دارد.

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس ۱۹ شهریور با صدور بیانیه مشترکی در ادعایی بیپایه و اساس اعلام کردند ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده و در عوض به گسترش برنامه هستهای خود بهنحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابلقبول، ادامه میدهد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9k9x