شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 103035
تاریخ انتشار: 1402/10/30 06:40

از معدنکاری تا تامین قطعات و ماشین‌آلات، توسعه به روش «تجلی»

شرکت پروژه‌محور «تجلی» از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در دو سال اخیر با ایجاد نگاه جدید در بخش معدن توانسته انقلابی جدید در توسعه این بخش ایجاد کند و در دل این تغییرات بر تامین نیاز‌های خود نیز متمرکز باشد.
از معدنکاری تا تامین قطعات و ماشین‌آلات، توسعه به روش «تجلی»

به گزارش صمت:شرکت پروژه‌محور «تجلی توسعه معادن و فلزات» در یک سال اخیر با گسترش فعالیت‌های خود توانسته، سهم زیادی از فعالیت‌های معدنی در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده و منجر به سرعت‌دهی اجرای پروژه‌هایی شود که سال‌ها بر زمین مانده بودند.

یکی از بخش‌هایی که «تجلی» تمرکز بسیاری بر آن دارد، توسعه اکتشافات و معادن است که نقش مهمی در تامین مواد اولیه برای حلقه‌های بعدی زنجیره‌های ارزش خواهد داشت. متاسفانه عدم توسعه بخش معدن به ویژه در حوزه اکتشافات در سال‌های گذشته باعث شد تا بخش معدن با عقب‌ماندگی همراه شود. اما امروز «تجلی» تلاش می‌کند تا این عقب‌ماندگی را با سرمایه‌گذاری دقیق و کارشناسی شده جبران کرده و توسعه در بخش معدن را محقق کند.

اما بدون شک توسعه بخش معدن نیازمند تامین ماشین‌آلات و تجهیزات به روز است تا هم بهره‌برداری سرعت بگیرد و هم بخش معدن ایران بتواند با پیشرفت‌های جهانی هم راستا شود. اما فراموش نکنیم تامین ماشین‌آلات از دغدغه‌های اصلی این روز‌های بخش معدن است.

نگاهی به فعالیت‌های «تجلی» نشان می‌دهد، که در بحث تامین ماشین‌آلات و تکنولوژی نیز بررسی‌های لازم صورت گرفته و این مجموعه ارتقای تکنولوژی و ماشین‌آلات را هم راستا با توسعه فعالیت‌های معدنی پیش می‌برد.

«تجلی» برای برخی از پروژه‌های خود به سراغ توان داخلی رفته و تلاش می‌کند تا با استفاده از ساخت داخل هزینه‌های تولید و زمان بهره‌برداری را کوتاه کند. همچنین برای پروژه‌هایی با حجم بالایی از کار، گا‌ها به سراغ واردات می‌رود تا بتواند بر اساس نقشه راه تدوین شده و همچنین زمانبندی مشخص شده به هدف خود برسد.

در واقع «تجلی» در تلاش است تا توسعه را به طور همزمان در همه بخش‌ها جلو ببرد. به عنوان مثال ایجاد شرکتی در زیرمجموعه‌های خود برای توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در تامین تجهیزات و ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز موثر باشد و هزینه‌های تامین را تا حد بسیاری کاهش دهد.

البته با این نگاهی که «تجلی» نسبت به بخش معدن و آینده فعالیت‌های خود دارد، دور از انتظار نیست که به سمت ایجاد مجموعه‌ای برای ساخت داخلی چه در حوزه قطعات و چه در بحث ماشین‌آلات رفته و نیاز‌های خود را به طور کامل تامین کند.

نگاه کلی به «تجلی» نشان می‌دهد این مجموعه به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در بخش معدن است، اما حوزه این فعالیت‌ها بر اساس نیازمندی‌های بازار، وضعیت بخش معدن و توان «تجلی» مشخص می‌شود. البته بررسی پروژ‌ها و تغییراتی که با ورود «تجلی» در آن‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد این شرکت بازوی توانمند شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) بوده و بخش معدن را با انقلاب جدیدی مواجه کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kxkrq