چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 16835
تاریخ انتشار: 1401/03/02 02:10
ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی در بندر امیرآباد توسعه می‌یابد

بهره‌برداری از پروژه رو-رو ریلی تا پایان سال

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با همراهی مسئولان استانی و مدیران بندری و دریایی شرق استان مازندران از پروژه‌های سرمایه‌گذاری، توسعه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بازدید کردند.

به گزارش خبرنگارصمت و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، بازدید میدانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روند پیشرفت طرح‌های اجرایی و زیرساختی بندر امیرآباد، در حالی انجام شد که چندی پیش رئیس‌جمهوری در بازدید از این منطقه ویژه اقتصادی بر تکمیل تمامی ظرفیت‌های زیرساختی و روبنایی این بندر مهم و استراتژیک تاکید کرده بود.

 رئیسی در این سفر با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در پس‌کرانه‌های بندری، اظهار کرد: ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی و تجاری موجود در بندر ترانزیتی امیرآباد نباید معطل بماند و به‌سرعت باید در فرآیند توسعه قرار گیرد.

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس در بندر امیرآباد، با اعلام برنامه‌های کلان این سازمان در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، گفت: در راستای راهبردهای توسعه‌ای دولت برای ارتباطات گسترده اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه، برنامه‌ریزی شده تا با عملیاتی‌سازی همکارهای بندری و دریایی منطقه‌ای و بین‌المللی، ترافیک بندری را در بنادر شمال کشور، به‌ویژه در بندر ترانزیتی و صادراتی امیرآباد، افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بااشاره به ظرفیت ۱۴ میلیون تنی بندر امیرآباد و سهم قابل‌توجه تخلیه و بارگیری در این بنادر از تجارت دریایی شمال کشور، اظهار کرد: با افزایش جذب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و بهره‌برداری از ۲۶ پروژه مهم تولیدی و در دست تکمیل بودن ۱۴ پروژه مهم عمرانی دیگر، در آینده نزدیک شاهد رونق اقتصادی و اشتغال در این بندر خواهیم بود.

صفایی بااشاره به برنامه‌ریزی سازمان بنادر برای ایجاد زیرساخت‌های تفریحی در منطقه گردشگری بندر امیرآباد، عنوان کرد: برای عملیاتی کردن این پروژه، در مرحله انتخاب پیمانکار و سرمایه‌گذار مناسب هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بااشاره به ضرورت تکمیل پروژه مهم رو-رو ریلی در بندر امیرآباد، تاکید کرد: برنامه‌ریزی شده تا این پروژه قدیمی و به‌جامانده از قبل تا پایان سال به‌بهره‌برداری برسد.

تقدیر از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی

در این نشست همچنین غلامرضا شریعتی، نماینده مردم شرق استان مازندران در مجلس شورای اسلامی با تمجید از برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی بندر امیرآباد و سازمان بنادر در بخش پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی، تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، همواره در کنار اجرای پروژه‌های تخصصی و زیرساختی خود، توجه ویژه‌ای هم به طرح‌های مسئولیت اجتماعی داشته که قابل‌تقدیر است.

این نماینده مجلس باتوجه به سهم بالای بندر امیرآباد در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی گفت: با ساخت و توسعه پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی در پس‌کرانه بندری، انتطار می‌رود که تامین مایحتاج اساسی مردم نیز با سهولت بیشتری انجام شود.

وی بااشاره به دسترسی نداشتن راحت مردم به سواحل دریای خزر، برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی برای عملیاتی‌سازی زون تفریحی در بندر امیرآباد را بسیار مطلوب برشمرد. مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد ضمن تشریح مهم‌ترین اهداف دریایی و بندری این بندر در سال ۱۴۰۱ درباره این اهداف در بخش دریایی، عنوان کرد: هوشمندسازی بندر امیرآباد از ۱۰ به ۳۰ درصد از طریق انجام هوشمندسازی علائم کمک ناوبری و ارتقای سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت‌حاکمیت بندر امیرآباد از ۲۰ به ۲۲ درصد نسبت به سال پایه (۱۳۹۵) از مهم‌ترین اهداف دریایی مدنظر امسال است.

سعیدی‌پور افزود: ارتقای سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط‌زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری در بندر امیرآباد از ۱۰ به ۱۱ درصد نسبت به سال پایه (۱۳۹۵) دیگر هدف دریایی تبیین‌شده در بندر امیرآباد طی امسال قلمداد می‌شود.

جذب سرمایه‌گذاری

مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد درباره اهداف بندری اعلام کرد: افزایش میزان جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بندر امیرآباد به‌میزان ۷۰۰۰ میلیارد ریال و توسعه دولت الکترونیک در این بندر از ۷۰ به ۸۰ درصد از طریق راه‌اندازی مانیتورینگ کشتی‌ها از مهم‌ترین اهداف بندری طی امسال است.

سعیدی‌پور افزود: ارتقای توان عملیاتی بنادر از طریق رشد نرم‌های عملیاتی در بندر امیرآباد از ۱۱ به ۱۴ درصد نسبت به سال پایه (۱۳۹۵) دیگر هدفی است که در سال ۱۴۰۱ در بندر امیرآباد نسبت به تحقق آن گام برخواهیم داشت. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kemm8