پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 20111
تاریخ انتشار: 1401/08/01 05:39
وزیر امور خارجه با اشاره به دریافت پیام از طرف امریکایی:

هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۳ روز پیش پیامی از امریکایی‌ها دریافت شده، گفت: امریکایی‌ها تعجیل دارند که زودتر به توافق با ایران برسند.

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با نخستوزیر ارمنستان در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مقامات امریکایی که گفتهاند مذاکرات رفع تحریمها از دستورکار خارج شده، تاکید کرد: امریکاییها گفتار و رفتارشان متناقض است و در پیام خود تعجیل دارند که زودتر به توافق برسند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: هیچ امتیازی به طرف امریکایی نمیدهیم و در چارچوب منطق و چارچوب توافقی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران رعایت شود، حرکت میکنیم اما در عین حال هیچگاه میز مذاکره را ترک نمیکنیم.

وزیر امور خارجه بار دیگر تصریح کرد: هیچ امتیازی به طرف امریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف امریکایی حتی در روزهای اخیر این است که نهتنها اولویت آنهاست بلکه شتاب هم دارند اما آنها هم برای مصارف داخلی خودشان و هم تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامیشان بهگونهای دیگر سخن میگویند و اینها از تعارضات رفتار امریکایی است.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: در تماسی که آقای بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند به وی گفتم از این مسیر فاصله بگیرید. آنچه در ایران گذشت، بخشی مطالبات مسالمتآمیز مردم بود که ما به آن احترام میگذاریم و به مطالبات مسالمتآمیز مردم برمبنای قانون اساسی پاسخ داده
می
شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در عین حال ما در بخشهایی از شمال غربی و جنوب شرقی کشور شاهد عملیات تروریستی بودیم؛ عملیات تروریستی گروهکهای شناختهشدهای همچون حزب منحله دموکرات از مبدأ کردستان عراق و جریان جیشالحق که ما بهدرستی آن را جیشالظلم مینامیم که منشعب از جریان القاعده در جنوب شرقی کشور
 است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: متاسفانه برخی بهدنبال این هستند که به این فضا دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران با حکمت، منطق و اقتدار در مسیر امنیت ملی گام برمیدارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امنیت، ثبات و آرامش در ایران را به سبک و روش خودشان بهشکل متعادل و متقابل و در عین حال متناسب پاسخ میدهیم.

هدفگذاری تجارت تهران-ایروان

وی در ادامه به روابط تهران و ایروان در حوزه اقتصادی و تجاری اشاره و اظهار کرد: توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادلات تجاری از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا ۳ میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیتهای بسیار خوبی در بخشهای انرژی، کشاورزی و تولیدات مشترک بین دو کشور وجود دارد که تجار و بازرگانان میتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند. البته گردشگری هم یکی از ظرفیتهایی است که میان دو کشور بهشکل فعال جریان دارد و توافقات جدیدتری را برای تقویت مسیر گردشگری به عمل آوردهایم.

حل مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مسیر سیاسی

وزیر امور خارجه درباره جمعبندی دیدارهایش با مقامات ارمنستان و تحولات قفقاز اظهار کرد: به مسئولان جمهوری ارمنستان تاکید شد باید به مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داده شود و تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان مورد توجه قرار گیرد. ایران قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلتیک یا هرگونه تغییر در مرزها حساس است و بهصراحت مواضعمان را به تمامی طرفها اعلام
 کردیم.

امیرعبداللهیان ترانزیت را یکی از محورهای این مذاکرات برشمرد و گفت: در موضوع ترانزیت بین ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال-جنوب گفتوگوهای بسیار خوبی انجام شد و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان میتواند به تقویت کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت در این کریدور کمک کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kekrd