دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 20483
تاریخ انتشار: 1401/08/25 08:07
صمت گزارش می‌دهد

از نگاه درون سازمانی «هرمز» تا تولید محصول کیفی

فولاد هرمزگان که در بین فولادسازان بزرگ قرار گرفته، باتوجه به قرارگیری در منطقه ویژه خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد از مزیت فراوانی در بحث صادارت برخوردار است که می‌تواند نقش خود در ایجاد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی را افزایش دهد.

افزایش کیفیت محصول تولیدی علاوه بر افزایش سهم فولادیها در بازار داخلی، منجر به حضور موفق آنها در بازارهای صادراتی میشود، اما رسیدن به این جایگاه مستلزم اجرای برخی برنامهها و تغییرات درون سازمانی بههمراه برخی حمایتهای برونسازمانی است. فولاد هرمزگان با نماد «هرمز» در بورس، در چند سال اخیر با اجرای پروژههای مختلف و همچنین افزایش تعامل خود با شرکتهای دانشبنیان، دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری توانسته موفقیتهای بسیاری را در بخش کیفیت در کارنامه خود بهثبت برساند، اما در این بین، برخی موانع همچون کمبود برق میتوانند مانند سرعتگیر در مسیر توسعه مجموعهای همچون هرمزگان عمل کند، اما با این حال، رکوردهای پی در پی در افزایش تولید و کیفیت نشان از برنامهریزی دقیق این مجموعه و تحقق شعار سال در آن دارد.

فولاد هرمزگان که در بین فولادسازان بزرگ قرار گرفته، باتوجه به قرارگیری در منطقه ویژه خلیجفارس و دسترسی به آبهای آزاد از مزیت فراوانی در بحث صادارت برخوردار است که میتواند نقش خود در ایجاد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی را افزایش دهد.

بهگزارش صمت، در این بین فولاد هرمزگان با تکیه بر مزیت یادشده سعی بر آن دارد تا با افزایش کمی و کیفی تولید جایگاه خود در صادرات را ارتقا داده و سهم بیشتری از بازار صادراتی را از آن خود کند. اقدامات انجامگرفته از سوی فولاد هرمزگان در چند سال اخیر باعث شده، تا این مجموعه همچون نگینی درخشان در میان زیرمجموعههای هلدینگ مبارکه قرار بگیرد.

هرمزگان از قطبهای تولید فولاد کشور

عوامل بسیاری دست بهدست هم داده تا فولاد هرمزگان بتواند بهعنوان یکی از قطبهای تولیدی فولاد کشور مطرح شود و نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند. نگاه مدیریتی در این مجموعه باعث شده تا با رکوردشکنیهای پی در پی حتی در شرایط دشوار تامین انرژی، سهم خود در بازار را حفظ کند. این رکوردشکنیها باعث میشود تا فولاد هرمزگان حضور خود در بازار را حفظ کند، زیرا عرضه مداوم در بازار بهویژه بازارهای صادراتی یکی از مهمترین دلایل پس از نرخ و کیفیت برای افزایش توان رقابتی محسوب میشود.

اما فولاد هرمزگان برای دستیابی به تولید باکیفیت در گام اول تلاش میکند تا مواد اولیه با کیفیت بالا را استفاده کند. در بخش خرید مواد اولیه آمارها نشان میدهد، نسبت کیفی ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۹۸.۷۷ درصد بوده که نسبت به عدد سال قبل با ۹۸.۲۵ درصد، بهبود کیفی خوبی را در این بخش حاصل کرده است که این خود سبب جلوگیری از اتلاف هزینههای سازمان میشود.

در بخش کاهش عیوب زیرسطحی نیز اقداماتی انجام شده که در اینباره نیز در سال ۱۴۰۰ میانگین عیوب زیرسطحی محصولات ۰.۳۲ درصد بود و این عدد در ۷ ماه نخست امسال به عدد ۰.۰۳ درصد کاهش یافته است. این ارقام نشان میدهد در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ درصد در زمینه مشاهده و شناسایی عیوب زیرسطحی بهبود حاصل شده که این سبب اطمینانبخشی و رضایت بالای مشتریان از کیفیت محصول شرکت فولاد هرمزگان میشود.

افزایش کیفیت آهناسفنجی که بهمیزان ۹۳ درصد رسیده، از دیگر اقداماتی است که فولاد هرمزگان در راستای افزایش کیفیت در دستور کار قرار داده که همین موضوع بر افزایش کیفیت محصول نهایی هم موثر خواهد بود.

افزایش کیفیت محصول نهایی

اما همراستا با موضوعات یادشده، فولاد هرمزگان در حوزه تحقیق و توسعه با سرمایهگذاری و تعریف پروژههای مختلف توانسته میزان کیفیت محصول نهایی خود را افزایش دهد. فولاد هرمزگان بهعنوان یکی از پیشرفتهترین کارخانههای فولادسازی با حمایت از طرحهای دانشبنیان و نوآورانه و بکارگیری آنها تلاش کرده تا میزان بهرهوری خود را افزایش دهد؛ این اقدام از سوی فولاد هرمزگان را میتوان یک تیر و چند نشان دانست.

 با همکاری فولاد هرمزگان با شرکتهای دانشبنیان علاوه بر تحقق شعار سال در این مجموعه، بخشی از نیازهای «هرمز» از طریق ساخت داخل تامین میشود که منجر به صرفهجویی ارزی و زمانی میشود و این همکاری منجر به اشتغالزایی جدید خواهد شد.

همکاری با دانشبنیانها

در واقع همکاری با دانشبنیانها و افزایش طرحها در این حوزه نقش بسزایی در افزایش کیفیت محصول تولیدی دارد، اما  هماهنگی بین واحدهای مختلف از طریق کمیتههای هفتگانه استراتژیک، تکیه بر توان شرکتهای تامینکننده داخلی، مدیریت صحیح و جهادی مدیران عالی و میانی شرکت بههمراه تهیه مواد اولیه باکیفیت باعث میشود تا محصول نهایی با کیفیت بالایی تولید و راهی بازارهای داخلی و صادراتی شود.

نقش نگاه مدیریتی

در کنار موارد یادشده برای افزایش کیفیت محصول تولیدی، نگاه مدیریتی نقش بسزایی در تحقق این اهداف دارد. در واقع نگاه عطااله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد به تغییرات درونسازمانی است که نتایج آن را باید در رکوردزنیهای پیدرپی این مجموعه دید، اما آیا تنها نگاه درونسازمانی میتواند عاملی برای دستیابی به این موفقیتها باشد.

بدون شک پاسخ به این سوال منفی است. امروز به هر اندازه فولاد هرمزگان برای دستیابی به کیفیت، برنامهریزی و تلاش کند، موانعی چون تامین زیرساختهای انرژی میتواند برنامه تولیدی را تحتتاثیر قرار دهد. بهعنوان مثال، کمبود برق در تابستان در چند سال اخیر به چالش جدی برای تولیدکنندگان فولاد تبدیل شده، اما فولاد هرمزگان با مدیریت این موضوع توانسته، تعمیرات سالانه خط خود را به این زمان تغییر دهد و برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کرده است.

رفع موانع برونسازمانی

در صورت رفع موانع برونسازمانی، فولاد هرمزگان توانایی افزایش کمی و کیفی تولید خود را دارد و میتواند سهم صادراتی را افزایش دهد. نگاهی به ۴ پروژه احداث مدول سوم تولید آهناسفنجی فولاد هرمزگان، واحد دوم تولید گازهای صنعتی، مخازن ذخیره آهناسفنجی و مگامدول احیا مستقیم ستاره سیمین هرمز با سرمایهگذاری 10000 میلیارد تومانی این مجموعه حاکی از توان این مجموعه برای توسعه صنعت فولاد است.

سخن پایانی

در نگاه کلی، فولاد هرمزگان با تدوین نقشه راه کارشناسی و همراهی پرسنل و همچنین سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه در تلاش است تا با تولید محصول کیفیتر و تراز استانداردهای جهانی، رتبه خود را بین تولیدکنندگان فولادی ارتقا دهد.  این موضوع مهر تاییدی بر موفقیت این مجموعه در بازارهای صادراتی و افزایش ارزآوری آن خواهد بود که در نهایت منجر به سوددهی بیشتر و افزایش حمایت سهامداران «هرمز» میشود.  نگاهی به پروژههای در دست اقدام این مجموعه حاکی از آیندهای روشن برای فولاد هرمزگان است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ke8n8