یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 16981
تاریخ انتشار: 1401/03/04 03:56

گرانی کاغذ و تاثیر آن بر زندگی دانشجویان

دغدغه‌ی گرانی کاغذ، مسئله‌ی امروز و دیروز نیست. دانشجویان و همه اقشاری که نیاز مبرم به استفاده از کاغذ دارند، سال‌هاست که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که نیاز افراد به پرینت رنگی و سیاه و سفید، صحافی پایان‌نامه، تایپ فوری و مواردی از این دست، آن‌‎ها را ناچار به استفاده از خدماتی مانند پرینت ارزان کرده است که توسط معدود مراکز موجود ارائه می‌شود اما موضوع با اهمیت در این خصوص، کیفیت خدمات در نظر گرفته شده است و اگر دانشجویان و دیگر اقشار جامعه که به شکل پیوسته با پرینت و تایپ و دیگر مسائل مربوط به کاغذ سروکار دارند، از این بابت اطمینان داشته باشند، دغدغه‌ای در استفاده از خدمات پرینت ارزان وجود نخواهد داشت.

دغدغه‌ی گرانی کاغذ، مسئله‌ی امروز و دیروز نیست. دانشجویان و همه اقشاری که نیاز مبرم به استفاده از کاغذ دارند، سال‌هاست که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که نیاز افراد به پرینت رنگی و سیاه و سفید، صحافی پایان‌نامه، تایپ فوری و مواردی از این دست، آن‌‎ها را ناچار به استفاده از خدماتی مانند پرینت ارزان کرده است که توسط معدود مراکز موجود ارائه می‌شود اما موضوع با اهمیت در این خصوص، کیفیت خدمات در نظر گرفته شده است و اگر دانشجویان و دیگر اقشار جامعه که به شکل پیوسته با پرینت و تایپ و دیگر مسائل مربوط به کاغذ سروکار دارند، از این بابت اطمینان داشته باشند، دغدغه‌ای در استفاده از خدمات پرینت ارزان وجود نخواهد داشت. حال به همین‌منظور ما در این نوشتار قصد داریم به موارد مهم درباره‌ی علت گرانی کاغذ و در پی آن مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان و دانش‌آموزان بپردازیم و ببینیم برای پرینت رنگی پایان نامه و فایل‌های خود چه بهای گزافی باید پرداخت کنند.

اگر شما دانشجو هستید و با مشکل هزینه برای پرینت فایل‌ها و جزوات خود مواجه هستنید، عبارت " پرینت دانشجویی "  را در گوگل سرچ کنید و وارد سایت تکثیرکاران شوید.

 

بررسی علل افزایش بهای کاغذ

این روزها استعلام روزانه‌ی کاغذ، افراد را به شگفتی وا داشته؛ چرا که ترکیبی از عوامل مختلف سبب افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ شده است. به طورکلی اگر بخواهیم دلایل این افزایش قیمت را بررسی کنیم، باید به موارد مختلفی اشاره نماییم که در ادامه شرح مختصری از هر کدام آورده شده است:

  • افزایش قیمت مواد خام

طبق اطلاعات رسیده از اداره آمار کار و شاخص قیمت تولیدکنندگان، هزینه‌ی مواد خام برای تولید کاغذ با رشد حداقلی 25 درصد مواجه شده است. گفتنی است که این رشد به‌ صورت سه ماهه بوده و حتی ممکن است سریع‌تر از آن‌چه که به تثبیت قیمت منجر شود، رخ دهد. البته نباید از افزایش هزینه‌های ورودی و استانداردهای کیفیت نیز به‌راحتی عبور کرد. در کنار این موارد تقاضا برای خرید کاغذ نیز به شدت افزایش یافته است که در نتیجه، منجر به روی آوردن دانشجویان به خدماتی مانند پرینت ارزان شده است.

  • افزایش هزینه حمل و نقل مواد خام

افزایش تقاضا برای کاغذ سبب شده است تا نیاز به مواد خام نیز بیشتر از گذشته شود که این موضوع سبب بیشتر شدن هزینه‌های جانبی، مانند هزینه سوخت دیزل به جهت جابه‌جایی این مواد شده است. البته از طرف دیگر کاهش ظرفیت حمل و نقل نیز مزید بر علت است که قیمت کاغذ بیشتر از حد تصور افزایش یابد. به طورکلی نبود راننده کامیون برای حمل بار سبب اختلال در امر حمل و نقل کاغذ و متعلقات آن شده که همه‌ی این موارد منجر به افزایش قیمت کاغذ شده است.

  • تقاضا باورنکردنی کاغذ

شاید برایتان عجیب باشد، اما در حال حاضر تقاضا برای خرید کاغذ به اوج خود رسیده است و این موضوع سبب افزایش قیمت باورنکردنی آن شده است، به‌طوری که حتی مسئولان مربوطه در این خصوص برای تأمین کاغذ با مشکلاتی روبرو شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که همه‌ی دلایل گرانی کاغذ از جهت منفی نبوده و تقاضا برای این محصول بخش قابل‌توجهی از افزایش قیمت کاغذ را به خود اختصاص داده است.

  • نوسانات شدید قیمت ارز

همان‌طور که می‌دانید نوسانات ارز در همه‌ی صنایع تأثیر منفی داشته است، حتی خدمات مراکزی که به پرینت ارزان روی آورده‌اند را نیز تحت تأثیر قرار داده است. البته نباید از عدم نظارت کافی در ورودی‌های کشور به‌راحتی گذشت؛ چرا که می‌توان با مدیریت بهتر نسبت به عدم افزایش بی‌رویه کاغذ اقدام کرد. در حالت‌کلی با حذف دلار 4200 تومانی که اخیراً اتفاق افتاده است، پیش‌بینی می‌شود قیمت کاغذ بازهم دست‌خوش تغییرات شود.

تأثیر افزایش قیمت کاغذ بر زندگی دانشجویان

کاغذ از جمله ملزوماتی است که باید به اندازه کافی تولید و دسترس افراد قرار گیرد چرا که در غیر این‌صورت، تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی دانشجویان خواهد گذاشت. همان‌طور که می‌دانید همه‌ی دانشجویان نیاز مبرم به استفاده از کاغذ دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. چاپ جزوه: از ابتدایی‌ترین نیازهای یک دانشجو چاپ جزوات است. در واقع در بسیاری از کلاس‌ها نیازی به نوشتن جزوه وجود ندارد و اساتید با تهیه‌ و در اختیار قرار دادن یک جزوه کامل به دانشجویان امکان چاپ یا پرینت آن را فراهم می‌کنند. این در حالی است که با گرانی کاغذ احتمال عدم استفاده از جزوه برای دانشجویان وجود خواهد داشت. د

2. نیاز اساسی در برخی از رشته‌ها: همان‌طور که می‌دانید بسیاری از رشته‌ها مانند گرافیک و طراحی با کاغذ سروکار دارند که در صورت عدم وجود کاغذ، مشکلات اساسی پیش می‌آید. ضمناً ناگفته نماند که در چنین رشته‌هایی حتی ممکن است به‌دلیل هزینه‌های زیاد کاغذ، دانشجویان راهی جز انصراف از رشته‌ی دلخواه‌شان نداشته باشند.

3. عدم دسترسی به کتاب‌های مورد نیاز: پر واضح است که اگر قیمت کاغذ به‌صورت بی‌رویه افزایش یابد، چاپ کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی به کم‌ترین تعداد می‌رسد که در این صورت این دانشجویان هستند که متضرر می‌شوند. 

4. افزایش قیمت دیگر اقلام دانشجویی: همان‌طور که می‌دانید دانشجویان به اقلام مختلفی برای ادامه تحصیل خود نیاز دارند که فقط یکی از آن‌ها کاغذ است. پر واضح است که اگر قیمت این محصول افزایش یابد، این موضوع دیگر اقلام را نیز در بر خواهد گرفت که طبیعتاً هزینه‌های کلی دانشجویان به شدت افزایش می‌یابد.

استفاده از سرویس‌های پرینت ارزان در مقابل گرانی کاغذ

 

به طورکلی افزایش قیمت کاغذ دلایل مشخصی دارد که در بعضی از موارد ناگزیر هستیم که این تغییرات قیمتی را بپذیریم. با این حال اگرچه این موضوع ممکن است زندگی دانشجویان و دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ اما باید این موضوع را نیز اعلام کنیم که مراکز مختلفی وجود دارند که خدمات گسترده‌ای مانند پرینت ارزان، پرینت رنگی یا حتی صحافی پایان نامه را به بهترین شکل ممکن به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند تا افراد کم‌تر برای رسیدن به اهداف‌شان دچار مشکل شوند. ضمناً گفتنی است که شناسایی این مراکز که خدمات ارزنده‌ای را به دانشجویان ارائه می‌دهند کار چندان سختی نیست. به طورکلی استفاده از این خدمات که سبب کاهش هزینه‌ها خواهد شد را به همه‌ی دانشجویان و علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم تا در کنار بهره‌مندی از کیفیت مناسب خدمات، هزینه‌هایشان را تا حد ممکن کاهش دهند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gd9jx