شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 95957
تاریخ انتشار: 1402/08/03 04:41
در گفت‌وگوی صمت با مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تشریح شد

گام‌های بلند چادرملو در ایفای مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی تکلیفی است که همه اقشار یک جامعه نسبت به انجام آن موظف و مکلف هستند؛ حال نسبت، میزان و نوع آن متناسب با جایگاه و موقعیت اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.
گام‌های بلند چادرملو در ایفای مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با صمت ضمن بیان این مطلب گفت: هنگامی که هر یک از افراد جامعه برای رفع نیاز نیازمندان، امور زیست‌محیطی و... مشارکت می‌کنند، در حقیقت به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند و بدیهی است این تکلیف در ابعاد بزرگ‌تر بر دوش دستگاه‌ها و نهادهای اصلی متولی واحدهای خدماتی و تولیدی و صنعتی که به‌نوعی از منابع عامه بهره می‌گیرند، است. «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» تکلیفی است که آنها مجاب به ایفای آن در فضای کسب‌وکارشان هستند تا پاسخگوی انتظارات جامعه باشند؛ از طرفی هم نباید فراموش کرد که شرکت‌ها مسئولیت‌های بزرگی در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، تامین‌کنندگان و تمامی ذی‌نفعان بر عهده دارند و باید در هر دو بخش به تعهدات خود عمل کنند.

امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با یادآوری اینکه هر سازمانی ملزم است در جهت حل مشکلات، بهبود کیفیت زندگی کارکنان و رفع برخی نیازهای اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی منطقه محل فعالیت همت گمارد، گفت: تا امروز شرکت چادرملو تلاش کرده علاوه بر انجام تعهدات در چارچوب قوانین کار نسبت به کارکنان، اعم از کارگران و کارشناسان و مدیران، بخشی از نیازهای رفاهی و اجتماعی و فرهنگی آنها را نیز تامین کند. این شرکت طی سال‌ها فعالیت در شهرستان اردکان با تمام توان خود با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی و رعایت الزامات قانونی در جهت رفع نیازها و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان عمل و سالانه در چارچوب بودجه مسئولیت اجتماعی، مبالغی را صرف بهبود شاخص‌های توسعه در زمینه‌های علمی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی کرده است.

وی افزود: تنها در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳۵۰ میلیارد ریال ازسوی شرکت چادرملو در قالب بودجه مصوب مسئولیت اجتماعی هزینه شده است.

مدیرعامل چادرملو تصریح کرد: سازمان‌های مسئولیت‌پذیر و متعهد، پیش از بروز مشکلات و پیش از آنکه درخواستی از آنها شود باید برمبنای اصول تبیین‌شده در دورنمای توسعه خود، در زمینه بحران‌های احتمالی آتی، پیش‌بینی‌های لازم و اقدامات عملی را انجام دهند.

به‌گفته طاهرزاده، شرکت چادرملو با اعتقاد راسخ به تحقق این امر، از جمله ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی نه‌تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحران‌های احتمالی آتی در نظر گرفته است. از جمله این اقدامات حیاتی، پیش‌بینی بحران آینده کشور به‌ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است. بر همین اساس این شرکت همراه با دو شرکت گل‌گهر و مس سرچشمه با تدبیری دوراندیشانه از چند سال پیش اقدام به عملی ساختن طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس و انتقال آن به مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد و شهرستان اردکان کرده است.یکی دیگر از اقدامات چادرملو ساخت نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در مجاورت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی این شرکت در اردکان است که فاز دوم آن نیز در دستور کار قرار دارد. از دیگر طرح‌های بزرگ و زیربنایی توسعه‌بخش چادرملو، پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتی چادرملو است. این طرح تاثیر قابل‌توجهی در ارتقای سطح بهداشت ساکنان شهر و نیز جلوگیری ازهدررفت آب دارد.

مهندس طاهرزاده در ادامه این گفت‌وگو به دیگر اقدامات گسترده چادرملو در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی‌اش اشاره کرد که اهم آن به شرح زیر است:

- آغاز عملیات انتقال آب شیرین‌سازی‌شده خلیج‌فارس به شهرستان اردکان توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با پیش‌بینی اولیه قطر حدود ۵۰۰ تا 800 میلیمتر و با حجم ۳۰۰ لیتر بر ثانیه و قابل افزایش تا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از مخزن مجتمع صنعتی چادرملو به صنایع شهرستان اردکان با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال.

- آغاز عملیات احداث نیروگاه خورشیدی چادرملو به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در منطقه خضرآباد استان یزد در وسعت ۱۵۰ هکتار و پیش‌بینی هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیون یورو.

- مشارکت در تاسیس شرکت هواپیمایی با سرمایه اولیه ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با هدف توسعه زیرساخت‌های اقتصادی استان.

- اجرای طرح بزرگ مجموعه فرهنگی-ورزشی شهید قاسم سلیمانی اردکان در محدوده‌ای به وسعت ۴۲ هکتار و بهره‌برداری از سالن چندمنظوره ۶ هزار نفری آن. برای اجرای این پروژه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ازسوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو انجام شده است.

- تاسیس موسسه فرهنگی-هنری در اردکان به‌منظور تقویت بنیه فرهنگی و ایجاد زمینه‌های نشاط‌آفرینی و رشد و ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه بین نوجوانان و جوانان.

- آغاز ساخت ۲ مدرسه ۱۲ و ۱۵کلاسه با مجموع زیربنای ۴۹۳۵ مترمربع و مجموع هزینه پیش‌بینی شده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال.

- تاسیس مرکز نوآوری در استان یزد، در راستای ارزش‌آفرینی پایدار و ارتقای سطح همکاری با مراکز علمی و حمایت از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه دانش‌آموختگان دانشگاهی و نیز مراکز دانش‌بنیان که البته نتیجه آن افزایش مزیت‌های رقابتی شرکت به‌‌ویژه در بازارهای بین‌المللی خواهد بود.

مدیرعامل چادرملو مهم‌ترین اقدامات این شرکت در جهت تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و تعمیم خدمات درمانی را نیز به این شرح برشمرد:

- ساخت و افتتاح مرکز توانبخشی معلولان باغ بهشت اردکان. این مرکز که با زیربنای ۵۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۷۳ میلیارد ریال احداث شده، دارای بخش‌های مختلف درمانی از جمله توانبخشی، اتاق ماساژ، فیزیوتراپی، پزشک و مشاوره و بخش کاردرمانی است.

- ساخت مرکز درمانی دی‌کلینیک بهاباد با زیربنای ۲۸۰ مترمربع به انضمام یک مسجد در مجاورت بیمارستان حکیم بهاباد. همچنین باتوجه به اهمیت تجهیز بیمارستان حکیم بهاباد، چادرملو اقدام به خرید و اهدای یک دستگاه دیالیز به این بیمارستان کرد.

-‌ تهیه ۲ دستگاه آمبولانس با تمام تجهیزات مدرن درمانی و تحویل به مراکز بهداشت و درمان اردکان.

- مشارکت در ساخت و تجهیز مجتمع جامع ICU بیمارستان ضیایی اردکان.

- خرید دستگاه پت‌اسکن و تجهیزات تشخیص و درمان سرطان برای بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی یزد.

- شروع عملیات احداث کشتارگاه صنعتی و مرکز بازیافت زباله بهاباد.

مهندس طاهرزاده در ادامه این گفت‌وگو افزود: چادرملو در قالب طرح اقتصاد مقاومتی، به‌منظور تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌های کم‌برخوردار منطقه حوزه فعالیت خود در استان یزد و شهرستان اردکان، طی ۱۹ ماهه گذشته با اجرای ۱۰۷۴ طرح خوداشتغالی و کارآفرینی موفق به ایجاد اشتغال برای ۱۳۸۷ نفر از افراد توانمند، اما فاقد سرمایه شده است. برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۵۴۶ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره بانکی به واجدین شرایط در شهرستان اردکان اختصاص داده شده که ۸۷ درصد از تسهیلات‌گیرندگان بانوان هستند.

وی طرح‌های عمرانی و زیست‌محیطی اجراشده ازسوی این شرکت را این‌گونه تشریح کرد:

- مشارکت در اجرای پروژه ساخت جاده بهاباد به دربند یزد به طول ۱۰۵ کیلومتر که منجر به خروج شهرستان بهاباد از بن‌بست ارتباطی می‌شود. برای اجرای این طرح بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال ازسوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پرداخت شده است.

- انجام فعالیت‌های عمرانی از قبیل بهسازی مساجد، مدارس و...

- مشارکت در اجرای طرح‌های زیرساختی در استان متناسب با بودجه مصوب مسئولیت اجتماعی.

- اجرای عملیات طرح کمربند سبز از عقدا تا اردکان به‌طول ۳۵ کیلومتر و کاشت ۲۲۰ هزار اصله نهال.

ایجاد بیش از ۳۰ هکتار باغ میوه و ۲۱۸ هکتار درختکاری از گونه‌های غیرمثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی اردکان و ۸۵ هکتار فضای سبز در مجتمع معدنی از دیگر اقداماتی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی انجام داده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gal79