یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 956
تاریخ انتشار: 1400/06/10 09:27

تعطیلی دیپلماسی اقتصادی

این روزها بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها دچار چالش‌ها و مشکلات جدی هستند. در ایران، این چالش‌ها علاوه بر عواملی مانند پاندمی کرونا و تحریم‌ها، دلایل دیگری هم دارند.

صنعت نمایشگاه (گرچه کلمه صنعت در ایران به‌صورت نمادین به آن اطلاق می‌شود)، در جهان دارای جایگاه مهمی است و بسیاری از دولت‌های پیشرو اقتصادی، شأن و جایگاه آن را به‌عنوان پرچمدار دیپلماسی اقتصادی کشور خود، به‌خوبی شناخته و درک کرده‌اند.

در آلمان به‌عنوان یکی از قطب‌های نمایشگاهی جهان، در دوران همه‌گیری کرونا، تمامی فعالان صنعت نمایشگاهی باوجود تعطیلی یک‌سال و نیمه، حدود ۷۰ درصد حقوق خود را از دولت دریافت کرده‌اند تا مجبور به تغییر شغل و حرفه خود نشوند. این موضوع از عزم جزم دولت آلمان در حفظ نیروهای متخصص خود در این حوزه حکایت دارد. در ایران اما مدیران و تصمیم‌گیران تاثیرگذار در این صنعت، با سیاست‌های ناهمگون و بعضا مقطعی، فقط باعث سردرگمی و بلاتکلیفی بسیاری از فعالان و مخاطبان صنعت نمایشگاهی شده‌اند.

این رویه‌ها که بعضا منجر به ایجاد خسارات مالی برای فعالان و مشارکت‌کنندگان از یک سو و آسیب جدی به برندهای نمایشگاهی از سوی دیگر شده‌اند، به بدنه صنعت نمایشگاهی آسیب‌های جدی وارد کرده که شاید ترمیم و بازسازی آن سال‌ها به طول بینجامد. با این شرایط در آینده نیز نقش نمایشگاه‌ها در ایجاد رونق اقتصادی در کشور که برای بسیاری از مدیران ما ناآشناست، دچار چالش و آسیب‌های جدی خواهد شد. در این میان باید اذعان داشت که ایران این روزها بیش از هر‌چیزی نیاز به مدیران آگاه، کاردان، لایق و شایسته دارد. مدیرانی که آن‌قدر باهوش و بافراست باشند که منافع جمعی را به منافع شخصی ترجیح دهند.

 

حسام گودرزی-دبیر اجرایی انجمن غرفه‌سازان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekn63