یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 19680
تاریخ انتشار: 1401/06/23 00:06

تیله‌بازی با یک اپلیکیشن

رکسانا اربابی‌نژاد ـ طراح و مدیر اپلیکیشن هوشمند ورزش کودکان

اهمیت ورزش برای سلامت و زندگی بهتر بر هیچکس پوشیده نیست و چه بهتر این سبک زندگی از دوران کودکی وارد زندگی افراد شود. در دنیای تکنولوژی امروز، اپلیکیشنها پا به این عرصه هم گذاشتهاند و از اتفاق باتوجه به توان کودکان در استفاده از فضای مجازی میتوان از این فرصت بهترین بهره را برد.

اپلیکیشن تیله، برنامهای برای ورزش کودکان در خانه است که بدون نیاز به ابزار ورزشی انجام میشود. کودکان میتوانند از طریق نسخه وبسایت در بستر اینترنت و با اتصال به تلویزیون از برنامههای اپلیکیشن هوشمند ورزش کودکان تیله استفاده کنند. کودکان در این اپلیکیشن 3 برنامه در هفته دریافت میکنند که با ورزش یوگا آغاز میشود. از آنجایی که یوگا برای کودکان ورزش بسیار مفیدی است، تلاش شده تا در قالبی کاربردی برای کودکان نمایش داده شود. گفتنی است، این ورزش باعث کاهش میزان استرس و اضطراب در کودکان میشود.

در حال حاضر برنامههای ورزشی این اپلیکیشن شامل یوگا و ورزش کاربردی در سطوح مختلف است. انتخاب این 2 ورزش برای آموزش به کودکان طی فرآیندی علمی انجام گرفته است، از آنجا که ورزشهای تخصصی برای کودکان در سنین پایین مضراتی دارد و میتواند سبب رشد بیشتر یک گروه از عضلات شود و بخشی از آنها ضعیف باقی بماند، بهطورمعمول مربیان دورهدیده ورزش کودک توصیه میکنند، ورزشهایی نظیر یوگا که همزمان برای کل بدن مفید است و مانع از آسیبهای روحی و جسمی هم میشود، بیشتر به کار رود. آموزشها هم براساس تجربه و دانش چند مربی و متخصص ساماندهی شده است.

از آنجایی که رشته تحصیلی من آموزش ورزش به کودکان بود، در طراحی اپلیکیشن تلاش کردیم برنامه ورزشی درجشده برای کودکان ۷ الی ۸ ساله مفید باشد و فاکتورهایی که برای سلامت کودکان در ورزش مهم است، در ورزش یوگا وجود دارد و یکی از مزایای ورزشهای درجشده در این نرمافزار، غیرتکراری بودن آن است. گفتنی است، ورزشها با شخصیتهای موردتوجه کودکان نمایش داده میشود. هر جلسه 4 فاکتور دارد که 10 عضله از بدن را درگیر میکند. پس از انجام حرکات ورزشی کودکان با استفاده از هوش مصنوعی میتوانند عکسهای خود را در نرمافزار و در فضای پروفایل خود بارگذاری کنند تا بتوانند اشتباهات حرکتی خود را نسبت به حرکات استاندارد دریابند و میفهمند که تا چه میزان حرکتهای ورزش را بهدرستی انجام دادهاند، در واقع عکسها کمک میکنند که بهمرور حرکات خود را اصلاح کنند. ورزش یوگا و آکروبات جزو رشتههایی هستند که آمادگی جسمانی کودکان را بهمرور زمان بهبود میبخشد. پس از 4 جلسه تمرین ورزشی آزمونی در زمینه آمادگی جسمانی و بدنی از کودکان که در داخل اپلیکیشن طراحی شده، گرفته میشود و کودکان در این آزمون، رکورد و میزان آمادگی خود را بهصورت عددی ثبت میکنند. عددها در سیستم نگهداری میشوند و بعد از چند ماه در قسمت پروفایل بهصورت نمودار برای والدین گزارش داده میشود، همچنین مدیریت پروفایلها برعهده والدین است. دیوار تندرستی بخش دیگر این فرآیند است که نوعی شبکه اجتماعی ورزشی است و افراد میتوانند رکوردها و نوع فعالیت یکدیگر را مشاهده کنند، لازم به یادآوری است که در بخش دیوار تندرستی اطلاعات کودکان نشان داده نمیشود و چهره آنان در عکسها پنهان شده است و افراد دسترسی به اطلاعات شخصی و چهره یکدیگر ندارند. علاوه بر آزمون یادشده که در زمینه جسمی و حرکتی است، آزمونی در زمینه روانشناختی طراحی شده که در آن میزان اضطراب و اعتماد به نفس کودکان نیز سنجیده میشود. گفتنی است، تمام اطلاعات درجشده از این تستها، در بستر هوش مصنوعی بوده و قابلاستفاده و استناد برای پزشکان است.

آنچه خدمات این اپلیکیشن را از سایر اپلیکیشنهای ورزشی متمایز میکند، مجهز بودن به هوش مصنوعی است. یکی از نقدهای جدی که همیشه به ورزش در خانه و آن هم بهشکل آنلاین یا همراه با ویدئو و اپلیکیشن وارد میشود، نظارت نکردن بر اجرای صحیح حرکات و در نهایت آسیبدیدگی است. تیله برای حل این معضل از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده است، به این شکل که والدین کودک میتوانند در هنگام اجرای حرکات ورزشی از او عکس بگیرند و در اپلیکیشن بارگذاری کنند. این اپلیکیشن با کمک هوش مصنوعی این عکسها را بررسی کرده و قسمتهایی از بدن را که هنگام انجام حرکات بدون اشکال هستند، سبز کرده و قسمتهایی که حرکات را بهدرستی اجرا نکردهاند، قرمز میکند. با این روش، بدون نیاز به هیچ توضیحی، کودک میتواند اشتباه خودش را درک و اصلاح کند.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekday