دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 39608
تاریخ انتشار: 1402/02/06 05:50
رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو مطرح کرد

تقویت زیرساخت‌های معادن با هدف توسعه اشتغال

بخش معدن و صنایع معدنی ایران از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه قابل توجهی برای کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران برخوردار است.
تقویت زیرساخت‌های معادن با هدف توسعه اشتغال

با توجه به وجود ذخایر گسترده معدنی و با در نظر گرفتن پیوندهای بسیار قوی و طولانی میان فعالیتهای معدنی با طیف وسیعی از صنایع و خدمات کشوری، توسعه معادن و صنایع معدنی میتواند سهم تعیینکنندهای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا کرده و همانطور که در برنامه توسعه ششم نیز تاکید شده است، این بخش را به یکی از پیشرانهای اصلی رشد اقتصادی تبدیل کند. برهمین اساس سازمان نوسازی معادن و صنایع معدنی برنامههای متعددی برای توسعه معادن در استانها را اجرایی کرده و در تازهترین اقدام با همکاری وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط، تقویت زیرساختهای معدن و صنایع معدنی استان فارس را در دستور کار قرار داده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان، زیرساختهای معدن و صنایع معدنی را با هدف ایجاد زمینه برای رشد اشتغال، تقویت میکند.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری که در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث راه دسترسی به معادن خاک رس کوار ( استان فارس) سخن میگفت، تصریح کرد: ایمیدرو با همکاری وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط، تقویت زیرساختهای معدن و صنایع معدنی را پیگیری میکند.

جعفری با اشاره به شعار امسال ادامه داد: توجه به زیرساختهای این بخش، رشد اشتغال در کشور را به همراه دارد.

وی درباره اقدامات ایمیدرو در حوزه زیرساخت گفت: ایمیدرو راهبری ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق برای صنعت و معدن را برعهده دارد و امسال یک نیروگاه از این برنامه وارد مدار تولید میشود.

جعفری افزود: ۶ خط انتقال آب از سواحل جنوبی تعریف شده است که خط نخست در سیرجان و اردکان فعالیت دارد.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، یکی از شش خط انتقال آب، مربوط به استان فارس است.

وی با اشاره به اقدامات زیربنایی ایمیدرو در این استان یادآور شد: تاکنون ۲۶۱ کیلومتر پروژه راهسازی در استان کار شده یا در حال کار است.

جعفری همچنین خبر داد: مساحت فعالیتهای اکتشافی(فاز شناسایی) نیز به ۱۷ هزار کیلومتر مربع رسیده و حدود ۳۰ محدوده ظرفیت دار معدنی شناسایی شده است و به زودی با همکاری سازمان صمت فارس، پروانههای اکتشافی جدیدی صادر خواهد شد.

وی درباره فعالیت حدود ۱۲۰ معدن خاک رس و کوره آجرپزی شهرستان کوار گفت: با توجه به تغییراتی که در تکنولوژی رخ داده نیاز است که معدن کاران منطقه رو به استفاده از دانش نوین بیاورند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایمیدرو فعالیتهای معدنی را تنها به عناصر معدنی پرمصرف همچون اهن، مس، طلا محدود نکرده بلکه عناصر راهبردی آینده همچون نیکل، لیتیوم و کبالت را هم در دستور کار دارد.

تقدیر استانداری فارس از اقدامات ایمیدرو

در این برنامه محسن ربانیزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با تشکر و تقدیر از اقدامات ایمیدرو در سطح استان گفت: این اقدامات که رو به افزایش است سبب فعال شدن ظرفیتهای معدنی استان و رشد زنجیره ارزش صنایع معدنی میشود.

در مراسم فوق عبدالعلی رحیمی نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی، سخنانی درباره اهمیت توسعه زیربناها در افزایش اشتغال معادن استان عنوان کرد.

همچنین داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در مناطق معدنی گفت: پروژه احداث مسیر دسترسی به معادن خاک رس کوار، گفت: سرمایه اولیه این طرح حدود ۵۰ میلیارد تومان است و پیشبینی میشود در مدت ۱۵ ماه احداث شود. وی ادامه داد: طول این مسیر ۱۰ کیلومتر است.

فعالیت روی عناصر راهبردی معدنی

وجیه اله جعفری در دیدار با استاندار فارس تاکید کرد: ایمیدرو اماده فعالیت بر روی عناصر راهبردی استان فارس است.

جعفری که به همراه حسام مقدمعلی معاون طرحهای توسعه معادن و صنایع معدنی، داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیر بناهای لازم در مناطق معدنی و همچنین رحیمی مدیر اکتشافات فارس و کهگیلویه و بویراحمد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در محل استانداری فارس سخن میگفت؛ تصریح کرد: این سازمان در حوزههای اکتشاف و زیربناها استان، فعالیت داشته است.

به گفته وی، بررسیها نشان میدهد در شمال استان فارس معادن فلزی قابل قبولی در بخش اهن و مس کشف خواهد شد.

جعفری افزود: ایمیدرو با توجه به استراتژی که برای ۱۴ عنصر راهبردی، تعریف و اجرایی کرده آماده فعالیت بر روی عناصری همچون کبالت، نیکل، لیتیوم و... است.

فولاد نیریز اواخر بهار وارد مدار تولید میشود

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره فولاد نی ریز گفت: پیشتر شاهد راهاندازی کارخانه اهن اسفنجی نی ریز بودیم و اکنون نیز مراحل پایانی ساخت بخش فولادسازی این شرکت در حال اجراست.

جعفری پیشبینی کرد که فولادسازی نی ریز تا اواخر بهار امسال وارد مدار تولید شود.

ظرفیتهای توسعهای منطقه ویژه لامرد

حسام مقدمعلی معاون طرحهای توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز با یاداوری تفاهمنامه ایمیدرو با استانداری فارس گفت: تاکنون در بخشهای اکتشاف و زیربناهای این استان شاهد اجرایی شدن این سند بودهایم.

وی ادامه داد: تمامی سرفصلهای این تفاهمنامه شامل حوزههای جاده، آب و نیروگاه، فعال هستند.

مقدمعلی افزود: در برخی بخشها موانعی وجود داشته که امیدواریم با همکاری دستگاههای استان برطرف شود.

وی درباره جایگاه منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد گفت: این منطقه نقطه مناسبی برای توسعه صنایع معدنی از جمله احداث صنایع زنجیره فولادی است.

از سوی دیگر اباذر رحیمی مجری اکتشافات و معادن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: اکتشافات این شرکت در چهار فصل شامل پهنه اباده- جازموریان، شمال و شمال شرق استان، نوراباد ممسنی و همچنین شهرستانهای جنوبی فعالیتهای اکتشافی صورت داده است.

وی ادامه داد: در برنامه تازه ما مناطق جدیدی هم در فهرست اکتشاف قرار گرفتهاند.

رحیمی یادآور شد: برای ادامه فعالیتهای اکتشافی و مجوزهای مربوطه موانعی هست که باید با همکاری استان برطرف شود.

وی در عین حال گفت: در ۴۰ درصد مساحت استان فارس فعالیتهای اکتشافی صورت گرفته است.

در این نشست همچنین محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ضمن بررسی موانع موجود و ارائه راهکارها، تاکید کرد: اکتشاف معادن در استان، اهمیت ویژهای برای توسعه صنایع معدنی دارد. وی ادامه داد: باید اقداماتی انجام داد تا شاهد توسعه زنجیره ارزش در استان باشیم. در پایان نیز محسن برهانینژاد معاون استانداری فارس نیز از فعالیتهای ایمیدرو در این استان قدردانی کرد.

سخن پایانی

فقدان زیرساختهای ضروری و بیتوجهی به تامین آن، از جمله آب، برق و جاده، معدنکاری معضلی است که سالها مورد بیتوجهی قرار گرفته است یا اقدامات انجام شده در این زمینه از نیاز روز فرسنگها فاصله داشته است و این معضل امروزه معدنکاری را را با چالش روبهرو کرده است.امید است در سالی که عنوان مهار تورم و رشد تولید را بر خود دارد، تلاش برای توسعه زیرساختهای معدنکاری بیش از پیش شود تا با رفع موانع تولید، فعالیت در این حوزه اشتغالزا و ارزآور افزایش یابد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3eg6bp