دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 8280
تاریخ انتشار: 1400/09/24 13:15

پشت‌پرده تخریب برند نمایشگاه بین‌المللی

حسن‌علی موبدی- کارشناس روابط‌عمومی در صنعت نمایشگاهی

تصویر «برند یا نام تجاری» هر کشور در دنیای بدون مرز، ابزاری مهم برای پیشرفت و ترقی آن است، چراکه در دنیای دیجیتالیزه امروز، تمام کشورها، مانند شرکت‌‌های بزرگ، برای کسب سهم بازار و اعتبار بیشتر، به جذب سرمایه‌گذار، تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی، بازار گردشگری و کسب جایگاهی والا در افکار عمومی جهان مشغول هستند.

هرچه یک کشور دارای تصویری شفاف و قدرتمند از برند ملی باشد، امکان تاثیرگذاری آن، در حوزه‌های سیاسی جذب سرمایه‌گذار خارجی، ورود گردشگر‌های خارجی (ارزآوری) و حفاظت از آن کشور در برابر مشکلات جهانی بیشتر است.

تاثیر نفوذ صنعت نمایشگاهی بر کسی پوشیده نیست. کشورهای صنعتی و پیشرفته به صنعت نمایشگاهی خود می‌بالند و آن را بسترساز سایر صنایع تلقی می‌کنند. مشاهده تاثیر یک برند معتبر، کار سختی نیست. 

کشورها، شهرها یا مناطقی که دارای شهرت خوبی هستند، هرچه خود یا شهروندانشان می‌خواهند به‌سادگی انجام می‌دهند. 

شهرت و اعتبار آنها از خودشان جلوتر است، درب‌ها برای آنها گشوده است، بیشتر به حرف‌شان گوش می‌دهند، شهرت و اعتماد بیشتری در جهان دارند و جلوه‌های کیفیت و قدرت در افکار عمومی برای آنها وجود دارد. 

کشورها نمی‌توانند به‌راحتی تصویر دیگران درباره خود را تغییر دهند و تغییر و ساخت آبرو ممکن نیست، مگر با کسب آن.

چندی ‌است متولیان کلانشهر تهران با بهانه‌های پوچ و واهی، خواسته یا ناخواسته درصدد تخریب یک برند ملی در نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران هستند. 

برندی که نیم‌قرن از عمر آن گذشته و صاحبان صنایع داخلی و خارجی رویدادهای بزرگی را در طول این سال‌ها به چشم دیدند. 

خدشه‌دار شدن اعتبار یک برند ملی در نزد جهانیان که طرف ناآگاهان و همراهی رسانه‌های غیرمتخصص اتفاق افتاده، معلوم نیست چگونه و با کدام استدلال و تخصص علمی رخ‌داده اما خسارات و آثار عمیق آن بی‌شک تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

ساخت یا بهبود تصویر برند یا نام تجاری در بعد جهانی، چیزی فراتر از لوگو، طراحی گرافیک و کمپین‌های روابط عمومی است. 

دولت‌ها، به‌جای بکارگیری مشاوران بازریابی و هزینه‌های سنگین روی پروژه‌های برندسازی جهانی، باید از خود بپرسند آخرین باری که تصورشان در مورد چیزی را تغییر دادند کی بوده، و چه شده که این تغییر روی داده؟ آیا براساس یک تبلیغ و کار گرافیکی و کمپین ارتباط عمومی بوده است؟

در پایان، تاریخ صنعت نمایشگاهی این ناملایمات و تخریب‌ها را فراموش نخواهد کرد و امید آنکه اذهان متفکر و متخصصان امر، با قلم خود برخلاف این هجمه و تخریب ملی نوشتار کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e5xy3