شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 95128
نویسنده: فرشته صائمی
تاریخ انتشار: 1402/07/19 10:11
گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

کیفیت خودروهای وارداتی دسته سوم از پراید بیشتر است / در تصادف محصول ایرانی تا وسط جمع می‌شود

رضایی گفت: واردات خودروی دسته سوم هم از پراید خودمان بهتر است.
کیفیت خودروهای وارداتی دسته سوم از پراید بیشتر است / در تصادف محصول ایرانی تا وسط جمع می‌شود

قانون واردات خودرو‌های کارکرده در روز‌های پایانی تیرماه از طرف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد و قرار بود ظرف یک ماه، آیین نامه پیشنهادی آن توسط وزارت صمت در هیات وزیران بررسی و برای اجرا، ابلاغ نهایی شود اما با گذشت دو ماه از این آیین‌نامه هیئت وزیران هنوز به آن نپرداخته البته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت درباره چرایی نپرداختن دولت به آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده معایب آیین‌نامه مذکور را به عنوان علت اجرا نشدن واردات خودرو اعلام کرد. یکی از معایب مطرح شده پیرامون آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بحث کیفیت محصولات وارداتی است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش‌نیوز با علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخت. رضایی در پاسخ به ادعای دولت درباره کیفیت خودروهای کارکرده به مقایسه کیفیت آنها با خودروهای داخلی پرداخت و گفت کیفیت خودروهای کارکرده و حتی دسته سوم بالاتر از خودروهای صفر کیلومتر ساخت داخل است.

علی-رضایی

متن گفتگوی علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

کریمی قدوسی مخالف واردات خودروهای کارکرده است

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در پاسخ به این پرسش که واردات خودروهای کارکرده تاکنون اجرایی شده یا خیر؟ گفت: درباره واردات خودرو صحبت‌هایی کردیم اما هنوز انجام نشده، به این ترتیب که برخی مخالف واردات خودروهای کارکرده هستند و مانند کریمی قدوسی می‌گویند مسکن در اولویت قرار دارد و خودرو در اولویت قرار ندارد البته بنده با کریمی قدوسی در مورد واردات خودروهای کارکرده بحث کردم و گفتم واردات خودروی دسته سوم هم از پراید خودمان بهتر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ضمن احترام به تولید داخلی و کارگر ایرانی اما وقتی که در موقعیت یکسان خودروی خارجی و پراید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر به مانعی برخورد می‌کنند، در این شرایط فقط جلوبندی خودروی خارجی خراب می‌شود اما پراید تا وسط جمع می‌شود، بنابراین میان پراید و خودروی کارکرده خارجی تفاوت وجود دارد، جان انسان‌ها مهم است.

کریمی قدوسی می‌گوید اگر واردات خودرو صورت بگیرد باید فاتحه تولید داخلی را بخوانیم

رضایی با اشاره به میزان خسارت به خودروهای خارجی در تصادفات زنجیره‌ای تصریح کرد: در تصادفات زنجیره‌ای که به دلیل سرعت بالا و ناهماهنگی صورت می‌گیرد، ماشین‌های داخلی جمع می‌شوند. بنابراین باید این تفاوت میان تولید داخلی و خارجی را بپذیریم. البته مخالفان واردات خودرو نظیر کریمی قدوسی می‌گویند اگر واردات خودرو صورت بگیرد باید فاتحه تولید داخلی را بخوانیم و در سطح بین‌الملل به ما بگویند که خودتان نمی‌توانید خودرو تولید کنید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه درباره تولید داخلی خودرو بسیاری بر این باور هستند که شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو و سایپا بیش از آنکه تولید کنند، مونتاژ کار هستند، تصریح کرد: ما به تولید داخل احترام می‌گذاریم، همچنین برای کارگر ایرانی احترام قائل هستیم بنابراین باید تولید داخل را زنده نگه داریم اما برخی مواقع با واقعیت‌های تلخی مواجه هستیم. در حال حاضر آزمایشی برای سنجش کیفیت خودروهای تولید داخل صورت گرفته است، به این ترتیب که مانع بتنی یا فلزی محکم قرار دادند و همزمان خودروی ایرانی نظیر پراید یا پژو ۴۰۵ وقتی به آن مانع برخورد می‎کنند تا وسط جمع می‌شوند و افرادی که داخل خودرو هستند از بین می‌روند.

رضایی همچنین خاطرنشان کرد: اما ماشین خارجی اعم از دسته دوم یا دسته سوم وقتی با همان سرعت ۱۰۰ کیلومتر به آن مانع برخورد می‌کند فقط از نظر جلوبندی به مشکل برمی‌خورد. بنابراین باید بپذیرم آلیاژ و آهن به کار رفته در ماشین خارجی قوی‌تر و محکم‌تر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه بسیاری بر این باور هستند که امکان دارد خودروهای کارکرده نیز به دلیل اینکه پیش‌تر استفاده شدند، نواقص و معایبی داشته باشند، یادآور شد: نکته قابل توجه این است که دسته سوم کنایه است منظور خودروی دسته دوم ۵ سال کارکرده است که در صورت واردات این خودروها باید سالم باشند چراکه برخی نگران هستند در صورت واردات خودروهای کارکرده تولید داخل با کُندی و کسادی مواجه می‎شود، لذا باید این مسائل هم در واردات خودرو در نظر گرفته شوند.

منبع:گسترش نیوز


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396zge