دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 87476
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/03/24 13:49

آیا نهال بادام خودگرده‌افشان است؟

درختان بادام به دلیل ارزش غذایی، دارویی و مادی محصولات خود، نظر باغداران زیادی رو به خود جلب می‌کنن.
آیا نهال بادام خودگرده‌افشان است؟

درختان بادام به دلیل ارزش غذایی، دارویی و مادی محصولات خود، نظر باغداران زیادی رو به خود جلب می‌کنن. با این حال، بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی درباره گرده‌افشانی نهال بادام ندارن. کارشناسان نهالستان پالیز توصیه می‌کنن بدون آگاهی کامل از شرایط رشد درخت، برای کاشت اقدام نکنید. این مجموعه به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان در ایران مسئولیت عرضه نهال به اغلب نهالستان‌های کشور رو به عهده داره.

آیا نهال بادام خودگرده‌افشان محسوب می‌شود؟

اکثر گونه‌های درخت بادام خودگرده‌افشان نیستن. آن‌ها برای تولید میوه نیاز به گرده‌افشانی متقابل از درخت بادام دیگری دارن. درختان بادام دارای گل‌های نر و ماده مجزا هستن که گل‌های نر گرده و گل‌های ماده میوه تولید می‌کنن.

درک پیچیدگی‌های گرده‌افشانی درخت بادام برای کسانی که قصد پرورش این درختان رو دارن، بسیار مهمه.   باغداران باید درباره جنبه‌های مختلف گرده‌افشانی درخت بادام، مثل عملکرد گل‌های نر و ماده و نقش حیاتی زنبورهای عسل در گرده‌افشانی اطلاعات جامعی کسب کنن.

آیا درختان بادام نیاز به گرده‌افشانی دارند؟

درختان بادام برای محصول‌دهی مناسب به گرده‌افشانی متقابل نیاز دارن. درختان بدون گرده‌افشانی سایر درختان، امکان بارور کردن گل‌های خود و تولید بادام رو ندارن. بدون گرده‌افشانی متقاطع، درختان ممکنه بادام بسیار کمی تولید کنن. برای اطمینان از گرده‌افشانی موفق، بهتره دست‌کم دو نوع بادام نزدیک به هم کاشته بشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش کاشت و مراقبت از نهال بادام می‌تونید به منابع معتبر آنلاین مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال، ویکی چگونه (Wiki How) و ... مراجعه کنید.

درختان بادام چگونه گرده‌افشانی می‌شوند؟

گرده‌افشانی درختان بادام عمدتا توسط زنبورهای عسل انجام میشه. زنبورها برای جمع‌آوری شهد به سراغ گل‌های بادام میرن و در این فرآیند، گرده گل‌های نر رو به ماده‌ها منتقل می‌کنن. این کار آن‌ها منجر به گرده‌افشانی و تولید بادام میشه.

زمان‌بندی فرآیند گرده‌افشانی برای تولید بادام بسیار مهمه چون گل‌ها فرصت محدودی برای پذیرش گرده‌افشانی دارن. پرورش‌دهندگان باید اطمینان حاصل کنن که در طول این مدت، زنبورهای کافی در باغ وجود دارن تا خیالشون از گرده‌افشانی و به حداکثر رسوندن محصول راحت بشه.

بارندگی‌های زیاد و سرد شدن هوا در زمان گلدهی، باعث اختلال در فعالیت گرده‌افشانی متقابل زنبورها میشه. این شرایط آب‌و‌هوایی می‌تونه تاثیر مخربی روی محصول‌دهی باغ داشته باشه. اگر گرده‌افشانی طبیعی درختان بادام کافی نباشه، بادام‌کاران تجاری ممکنه از روش‌های گرده‌افشانی مصنوعی استفاده کنن. هرچند که این روش‌ها در مقیاس بزرگ چندان عملی نیستن.

آیا می تونیم درختان بادام رو با دست گرده‌افشانی کنیم؟

بادام رو میشه با دست گرده‌افشانی کرد، اما این یک فرآیند بسیار فشرده است و معمولا فقط در مقیاس کوچک یا در محیط‌های تحقیقاتی امکان‌پذیره. در گرده‌افشانی دستی، گرده به صورت دستی از گل‌های نر به گل‌های ماده منتقل میشه.

گرده‌افشانی دستی معمولا در تحقیقات، در زمینه پرورش بادام برای پیدا کردن انواع گرده‌افشان مناسب و بررسی اثرات روش‌های مختلف گرده‌افشانی استفاده میشه. در مواقعی که کمبود زنبورها یا سایر گرده‌افشان‌ها وجود داره، گرده‌افشانی دستی می‌تونه برای تکمیل گرده‌افشانی طبیعی استفاده بشه. با این حال، گرده‌افشانی دستی راه‌حل عملی برای باغ‌های بزرگ تجاری بادام محسوب نمیشه. این روش هم زمان‌بر و پرهزینه است.

ظهور نهال بادام خودگرده‌افشان

با کمال تعجب، بعضی از انواع بادام در حال حاضر خود بارور هستند و شانس بیشتری برای باردهی بدون نیاز به نوع گرده‌افشان دارن. برخی از این انواع شامل موارد زیر میشن:

یوریزان (Yorizane)

این گونه جدید بادام خودگرده‌افشان با ویژگی‌هایی فوق‌العاده در اندازه، رنگ و طعم توسط خدمات تحقیقات کشاورزی آمریکا توسعه‌ یافته است. با کاشت این نوع میشه برداشتی پربار رو بدون گرده‌افشانی حشرات یا نیاز به کاشت نوع دیگری از بادام در همان باغ انتظار داشت.

تونو

این نوع یکی از محبوب‌ترین گونه‌های بادام خود بارور به‌حساب میاد. تونو نسبت مغز بادام به پوسته بالایی داره و فوق‌العاده شیرین و خوش طعمه. این نوع بادام رو می‌تونید از وب‌سایت پالیز نهال تهیه کنید. علاوه بر این می‌تونید از طریق سایت پالیزنهال برای خرید نهال بادام  و همچنین استعلام قیمت نهال بادام و سایر نهال‌ها اقدام کنید.

معرفی انواع نهال بادام سودآور در ایران 1402

توجه به این نکته ضروری است که حتی انواع بادام خودگرده‌افشان هم می‌تونن از گرده‌افشانی متقابل برای افزایش عملکرد و تضمین سلامت بهره‌مند بشن. یعنی با کاشت نهال بادام گرده‌افشان در کنار آن‌ها می‌تونید محصول پربارتری داشته باشید.

 

از یک درخت چند بادام به دست میاد؟

به‌طور متوسط، یک درخت بادام بالغ می‌تونه بین 25 تا 32 کیلوگرم بادام در سال تولید کنه که برابر با 1200 تا 1400 عدد بادام هست. با این حال، این تعداد در انواع و شرایط مختلف می‌تونه متفاوت باشه. به‌طوری که بعضی از درختان کمتر از 500 بادام و برخی دیگه تا 3000 بادام تولید می‌کنن.

درختان بادام تا قبل از 5 تا 12 سالگی (با توجه به نوع بادام)، محصول زیادی تولید نمی‌کنن و با رشد و بلوغ درخت میشه بازدهی رو افزایش داد. علاوه بر این، تعداد درختان کاشته شده در اطراف یک درخت هم می‌تونه بر عملکرد آن تاثیر بذاره.

تهیه انواع نهال بادام باکیفیت

یک باغدار حرفه‌ای بعد از انتخاب محل باغ و آماده کردن خاک، باید به فکر تهیه نهال مرغوب باشه. خرید نهال بی‌کیفیت می‌تونه سال‌ها زحمت کشاورزان رو به هدر بده. به همین دلیل، پیشنهاد میشه برای خرید نهال بادام به مراکز معتبری مثل نهالستان پالیز مراجعه کنید. این مجموعه به کمک کارشناسان مجرب خود، انواع بادام مناسب برای کاشت در شرایط آب‌و‌هوایی و اقلیمی ایران رو عرضه می کنه.

امکان خرید انواع نهال سیب، بادام، گردو و ... از پالیز، هم به‌صورت اینترنتی و هم حضوری وجود داره. شما می‌تونید گونه‌های غیر خودگرده‌افشان مثل بادام شاهرودی، اسکندر، اسرائیلی و تاجری و همچنین انواع خودگرده‌افشان مثل تونو رو از این مرکز تهیه کنید. برای استعلام قیمت نهال سیب و سایر انواع نهال‌ها هم تنها کافیه به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396bqq