جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 4301
تاریخ انتشار: 1400/08/05 12:34

کسب‌و‌کارها در حال تحول هستند

تا چندی پیش که ضرورت وجود و گسترش کسب‌وکارهای نوین در کشور حس نمی‌شد، بیشتر کسب‌وکارهای کشور در مقابل نوین‌سازی موضع‌گیری و مقاومت داشتند و حتی بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی، فروشگاه‌های اینترنتی را در تعارض با مشاغل خود تلقی می‌‎کردند.

در آن نوع نگرش به کسب‌وکارها ضرورت و دلیلی برای توجه بیشتر به کسب‌وکارهای نوین وجود نداشت و این‌گونه فعالیت‌ها در حوزه اصناف بیشتر جنبه فرعی داشتند.

اما در هر حال دنیا هر لحظه در حال بروزرسانی و تغییر است و رفته‌رفته این نوین‌سازی به جزئی اجتناب‌ناپذیر از روش کسب‌وکار در ایران نیز بدل شده است.

‌تجارت خرد کشور ما نیز دیر یا زود باید به سمت ایجاد و گسترش فروشگاه‌های مجازی پیش می‌رفت. در این روند جهانی شیوع ویروس کرونا در کشور نیز باعث شد روند تغییر رویه کسب‌وکارهای سنتی به کسب‌وکارهای نوین سرعت بیشتری به خود بگیرد.

مجموعه صنفی کشور هم با توجه به شرایط روز از این بروزرسانی و تغییر و تحول عقب نمانده است چراکه هر کسی از این قافله جا بماند آسیب جدی می‌بیند و به‌تدریج از این عرصه حذف می‌شود.

امروز در شرایطی هستیم که در کنار کسب‌وکارهای سنتی نباید نوین‌سازی را از یاد ببریم و این‌ گونه جدید از کسب‌وکارها نیز باید همپای همتایان سنتی خود مورد توجه قرار گیرند.

 اتاق اصناف ایران هم در همین راستا ایجاد معاونت توسعه کسب‌وکارهای نوین را در دستور کار قرار داده و قصد دارد تا این بخش از اقتصاد خرد کشور را در این دگر‌دیسی کسب‌وکار، با کسب‌وکارهای نوین منطبق بکند.

اتاق اصناف ایران می‌خواهد سازکاری در قالب تالار یا نرم‌افزارهایی ایجاد کند تا صنوف سنتی را به این فضای مجازی کشور هدایت کند؛ قصد بر این است که این موضوع را درباره همه صنوف به جز صنوفی که حضور فیزیکی در آنها الزامی است، به اجرا درآوریم.

درباره احتمال موازی‌کاری‌ معاونت توسعه کسب‌وکارهای نوین با وظایف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز باید گفت؛ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی یکی از اتحادیه‌های اتاق اصناف ایران بوده و فعالیت این واحد در راستای معاونت توسعه کسب و کار است.

تسهیلات در‌نظر گرفته شده برای کسب‌وکارهای مجازی و ساز کار پیش‌بینی شده برای معاونت کسب‌و‌کارهای نوین بسیار جامع‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که تاکنون وجود داشته است.

 هدف ما ایجاد یک شبکه جدید و با مسیر مجزا نبوده بلکه قصد داریم با نگاه جامع، کسب‌وکارهای سنتی را نیز وارد این سیستم کنیم و در این تلفیق، به صورت هدفمندتر تسهیلات و بستر فعالیت را برای کسب‌وکارهای نوین در کشور فراهم کنیم.

شیوه و میزان نظارت‌ها بر کسب‌وکارهای نوین نیز ساز کار خود را دارد. نظارت‌ها در این سیستم بازار جدید مطلوب‌تر از گذشته و حتی گسترده‌تر از نظارت‌های موجود بر کسب‌وکارهای سنتی خواهد بود تا زمینه لازم برای تخلف و سوءاستفاده از این طریق فراهم نشود.

ضمن اینکه کسب‌وکارهای مختلف در موارد صنفی تابع قوانین نظام صنفی و در موارد مربوط به کارگر و کارفرما منطبق بر قوانین تامین اجتماعی هستند و با توجه به تغییرات به وجود آمده در مدل کسب‌وکارها قاعدتا برخی قوانین نیز می‌تواند براساس نیاز امروز، دستخوش برخی تغییرات شود.

 ما در حوزه تامین اجتماعی، همین امروز نیز دچار برخی مشکلات هستیم و سعی داریم با برگزای جلسات مشترک، این مشکلات را برطرف کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368rj2