سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 97273
تاریخ انتشار: 1402/08/27 07:28

قطار به چهارمحال و بختیاری می‌رسد؟

استان چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌هایی است که از داشتن شبکه ریلی و راه‌آهن بی‌بهره مانده است و نبود این زیرساخت مهم، روند توسعه‌یافتگی این استان را با کندی مواجه کرده است.
قطار به چهارمحال و بختیاری می‌رسد؟

استان چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌هایی است که از داشتن شبکه ریلی و راه‌آهن بی‌بهره مانده است و نبود این زیرساخت مهم، روند توسعه‌یافتگی این استان را با کندی مواجه کرده است. این استان که متصل‌کننده فلات مرکزی به جنوب کشور است در موقعیت جغرافیایی با اهمیتی قرار گرفته که در صورت برخورداری از شبکه ریلی می‌تواند جابه‌جایی بار و مسافر در کشور را تسهیل کند. چهارمحال و بختیاری با داشتن مزیت‌های فراوان اقتصادی و از سوی دیگر قرار گرفتن در مسیر اتصال فلات مرکزی به جنوب ایران، سال‌هاست در انتظار برخورداری از شبکه ریلی است. تکمیل راه‌آهن چهارمحال و بختیاری و اتصال این استان به شبکه ریلی کشور از مهم‌ترین مطالبات مردم این استان از رئیس‌جمهوری است و امید می‌رود انتظار شنیدن سوت قطار در این استان با همت دولت سیزدهم به پایان برسد.

شبکه حمل‌ونقل ریلی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه‌یافتگی است زیرا این شاخص یکی از زیرساخت‌هایی است که به‌ویژه بخش اقتصادی به وسیله آن شکوفا می‌شود. از دیدگاه کارشناسان، بخش حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد از آن جهت اهمیت خاصی دارد که به‌لحاظ زیست‌محیطی، کاهش سوخت و ایمنی بالا از مزیت‌ بیشتری نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای برخوردار است. از سوی دیگر تلفات جاده‌ای که هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد می‌کاهد و آسایش و آرامش شهروندان را تامین می‌کند. اکنون بیش از یک دهه است که طرح راه‌آهن چهارمحال‌و‌بختیاری در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و تحقق این مهم به یکی از مطالبات اصلی مردم چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است. به همت دولت سیزدهم مطالبه نخست مردم و حیاتی‌ترین طرح استان که تکمیل طرح انتقال آب به نیمی از جمعیت استان بود، محقق شد و در سفر پیش روی رئیس‌جمهوری به این استان افتتاح می‌شود، اما پس از آن بی‌تردید می‌توان گفت مهم‌ترین طرحی که مردم خواستار تکمیل و افتتاح آن هستند، شبکه ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد است.در آستانه سفر رئیس‌جمهوری به استان تعدادی از شهروندان مهم‌ترین مطالبه خود از رئیس‌جمهوری را تکمیل راه‌آهن استان اعلام کردند.

شهروندان: راه‌آهن استان سریع‌تر افتتاح شود

معصومه نظری از دیگر اهالی چهارمحال و بختیاری که یکی از بستگان خود را در تصادفی در محورهای ارتباطی استان از دست داده است، نسبت به زیرساخت‌های نامناسب حوزه راه در استان گلایه دارد و می‌گوید: اگر استان از شبکه ریلی برخوردار بود و یا پروازهای فرودگاه شهرکرد منظم و به مقاصد متعدد انجام می‌گرفت از وقوع بسیاری از تلفات جاده‌ای استان جلوگیری می‌شد اما استان همچنان بی‌بهره از شبکه حمل‌ونقل ریلی است. وی تصریح کرد: گفته می‌شود طرح‌های عمرانی متعددی در استان نیمه‌تمام مانده اما اگر بتوان اعتباری که در سفر به استان اختصاص می‌یابد با اولویت راه‌آهن باشد و این طرح تکمیل شود بستر توسعه در استان فراهم و اجرای دیگر طرح‌ها نیز تسهیل می‌شود. عملیات مطالعه و اجرای طرح راه‌آهن استان از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و اکنون به گفته مسئولان امر این طرح در زیرسازی دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. این طرح با هدف جابه‌جایی بار و مسافر احداث و پیش‌بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری ۷۰۰ هزار مسافر و ۳.۳ تن بار از این مسیر جابه‌جا شود.

پیشرفت ۷۰ درصدی زیرسازی راه‌آهن استان

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲ سال اخیر پیشرفت زیرسازی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد از ۴۰ به ۷۰ درصد رسیده است.

حسینعلی مقصودی افزود: اما اعتبارات موجود جوابگوی سرعت‌بخشی به این طرح نیست و امید می‌رود در سفر دوم رئیس‌جمهور اعتبار بیشتری به طرح اختصاص داده شود. به گفته وی، برای تکمیل طرح راه‌آهن استان در هر ۲ بخش زیرسازی و ریل‌گذاری به ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عملیات اجرا در تمامی قطعات طرح فعال است، تصریح کرد: سرعت پیشرفت در هر چهار قطعه طرح چندان مطلوب نیست اما چنانچه اعتبار بیشتری به این طرح تخصیص یابد، اجرای آن با سرعت بیشتری همراه می‌شود. مقصودی به جزییات اجرای طرح نیز اشاره و تصریح کرد: قطعه نخست از ایستگاه مبارکه اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم از جاده سفیددشت تا گردنه زردی‌ها و قطعه سوم و چهارم از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد در حال اجراست.

تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه راه‌آهن استان طرح اولویت‌دار و پیشران استان به شمار می‌رود و تمام توان برای تکمیل آن به کار گرفته شده است، گفت: در سفر اول رئیس‌جمهوری ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب شد که تاکنون ۳۴۰ میلیارد آن تخصیص و جذب شده است. غلامعلی حیدری افزود: هرچند اعتباری که در سفر اول به راه‌آهن استان اختصاص یافت جوابگوی تکمیل این طرح نیست اما امید می‌رود در سفر دوم بتوان اعتبار بیشتری برای این طرح دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اعتبار قابل توجهی برای توسعه راه‌های استان اختصاص یافته است، تصریح کرد: همزمان با فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۵۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از ردیف‌های مختلف بودجه‌ای برای توسعه و ایمن‌سازی جاده‌های این استان اختصاص داده شد. استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ماده ۵۶ برای توسعه استان اختصاص داده شد که معادل ۸هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار صرف جاده‌سازی و امور زیرساختی می‌شود. حیدری افزود: اگر زیرساخت‌ ریلی و جاده‌ای توسعه یابد چهارمحال و بختیاری از بن‌بست خارج شده و با زمینه‌سازی حضور گردشگران به استان زمینه افزایش درآمد و رشد و توسعه استان فراهم می‌شود. وی تاکید کرد: امید است تا پایان عمر دولت سیزدهم شبکه ریلی استان تکمیل شود و بدین ترتیب شهرکرد بیست و سومین مرکز استانی خواهد بود که به شبکه ریلی سراسری متصل می‌شود.

سد باباحیدر بعد از ۱۶ سال آبگیری می‌شود

استاندار چهارمحال و بختیاری از آبگیری سد باباحیدر بعد از ۱۶سال وقفه و تکمیل طرح مجتمع آبرسانی نیمی از جمعیت استان در دور دوم سفر رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها، تنش آبی در استان برطرف می‌شود و از مرحله آبرسانی با تانکر عبور می‌کنیم. غلامعلی حیدری روز سه‌شنبه با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و در جمع خبرنگاران ایرنا افزود: طرح مجتمع آبرسانی نیمی از جمعیت استان برای تامین آب در مناطق شهری و روستایی استان تکمیل شده که با بهره‌برداری از آن، آب آشامیدنی ۵۰ درصد جمعیت استان شامل ۱۳ روستا و ۱۳ شهر تامین می‌شود. وی تصریح کرد: طرح مجتمع آبرسانی نیمی از جمعیت استان دارای مجوز زیست‌محیطی است و هیچ آسیبی نیز به بستر رودخانه وارد نمی‌کند. حیدری تامین آب آشامیدنی مناطق شهری و ۲۲۹ روستایی که با تانکر آبرسانی می‌شد را از موضوعات مهم و اولویت‌دار دور نخست سفر رئیس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: این استان سرچشمه ۳ رودخانه بزرگ کشوراست که با تنش آبی مواجه و تلاش شده که این تنش برطرف شود استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با تاکید بر اینکه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم است، گفت: سد باباحیدر نیز پس از ۱۶ سال توقف با تخصیص اعتبار در این دولت به مرحله آبگیری رسیده است. وی توسعه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری را از دیگر طرح‌های اولویت‌دار استان عنوان کرد و گفت: با تبدیل شیوه‌های آبیاری کشاورزی چهارمحال و بختیاری از غرقابی و سنتی به سامانه نوین آبیاری تلاش شده در بخش مصرف آب صرفه‌جویی شود و برای توسعه این بخش از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود. استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم توزیع منابع به صورت عادلانه است، گفت: اجرای چندین طرح زیربنایی از جمله توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای از اولویت‌های اصلی سفر دوم رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری است. حیدری اظهارکرد: در دور نخست سفر رئیس‌جمهور بیشتر طرح‌های پیشران و طرح‌هایی که از سال‌های گذشته متوقف مانده بودند، با نگاه توسعه و نگاه آمایشی در اولویت قرار گرفت.

وی احداث جاده‌ها و زیرساخت‌ها را از دیگر طرح‌های اولویت‌دار دولت در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون اجرای طرح نهضت ملی در این استان ۷۵ درصد پیشرفت دارد و ۴هزار واحد مسکن شهری و روستایی نیز آماده افتتاح است. استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به محرومیت، کوهستانی بودن و کم بودن زمان فصل کار با توجه به سرمای زودرس؛ برنامه‌ریزی مناسب برای اجرا و تکمیل طرح‌ها و تخصیص به موقع اعتبارات ضروری است.

حیدری با تاکید بر توسعه گردشگری و بوم‌گردی با توجه به جاذبه‌های گردشگری موجود در استان افزود: توسعه گردشگری با تکیه بر ظرفیت‌های محلی از جمله سیاست‌های اصلی دولت برای توسعه این استان است.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین به پرداخت تسهیلات خُرد و اشتغال خانگی در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش آمار بیکاری در این استان اشاره کرد و گفت: در پایان سال‌گذشته براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان از رتبه دوم، ۸پله صعود کرده است.

حیدری با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات غیرنفتی گفت: تشکیل و تکمیل زنجیره تولید بادام استان از دیگر برنامه‌های مهم دولت است که با این کار به‌جای خام‌فروشی؛ محصولات کشاورزی تولیدی استان فرآوری می‌شود.

«جاده بروجن – لردگان» از پروژه‌های اولویت‌دار

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین به اجرای طرح جاده بروجن - لردگان به عنوان یک جاده ترانزیتی اشاره کرد و گفت: اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت طرح تامین شده و از قرارگاه خاتم نیز دعوت شده تاکنون گام‌های مهمی دراین‌باره بردارد.

سخن پایانی

به گفته شهروندان اهل شهرکرد، سال‌هاست که این استان از نعمت حمل‌ونقل ریلی بی‌بهره بوده است و این موضوع نه‌تنها سبب شد تا استان در بن‌بست توسعه بماند بلکه هزینه‌های جانی و مالی بسیاری بر مردم تحمیل شد که جبران آن امکان‌پذیر نیست. سال‌هاست که طرح راه‌آهن استان وارد مرحله اجرا شده و مسئولان دولت‌های مختلف اعلام می‌کنند که قرار است سوت قطار شنیده شود اما تاکنون محقق نشده و مردم همچنان در حسرت شنیدن سوت قطار هستند. امید می‌رود در سفر پیش‌روی رئیس‌جمهوری این آرزو و مطالبه دیرینه مردم محقق شود و با این اقدام و اهتمام دولت سیزدهم، مردم به مسئولان خود امیدوار بمانند.استان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368qye