شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 19321
تاریخ انتشار: 1401/06/07 02:37
در نامه ۱۵ سازمان امریکایی به بایدن برای حفظ برجام تاکید شد:

خروج از برجام سیاستی شکست‌خورده است

گروهی از نهادها و سازمان‌های امریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری این کشور، از او خواستند تا از این فرصت تاریخی برای احیای برجام استفاده کند.

پس از آنکه امریکا به‌طور رسمی پاسخ خود را به اظهارنظر ایران درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام در اختیار هماهنگ‌کننده مذاکرات وین قرار داد، ۱۵ سازمان امریکایی در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، از تلاش‌های دولت او برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به مسیر خود، تشکر کردند و از کاخ سفید خواستند از این فرصت تاریخی برای احیای این توافق در اسرع‌وقت استفاده کند.

 این سازمان‌ها در نامه خود تاکید کرده‌اند که برقراری مجدد توافق هسته‌ای با ایران، یک پیروزی مهم برای صلح، دیپلماسی و ثبات در خاورمیانه خواهد بود. آنها همچنین در این نامه آورده‌اند: اجرای برجام موجب اعمال محدودیت دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران، پایان دادن به سیاست سختگیرانه تحریمی که یک فاجعه انسانی برای مردم ایران است و جلوگیری از نزاع در شرایطی می‌شود که ما با بحران‌های متعدد در سطح جهانی، از جمله حمله روسیه به اوکراین، مواجه هستیم.

 این سازمان‌ها در ادامه با تاکید بر اینکه خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، یک سیاست شکست خورده است، افزودند: مردم امریکا به صراحت مشخص کرده‌اند، دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهند؛ راهبردی که نه‌تنها موردپذیرش مردم است، بلکه می‌دانیم که کارساز خواهد بود.

به لحظه سرنوشت‌سازی رسیده‌ایم

صمتدر همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه کرونن سَیتونگ در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام و متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حصول توافق نهایی، اظهار کرد: من پاسخ امریکا را دریافت کرده‌ام.

 اکنون ایران باید به آنها پاسخ دهد. ما در این مذاکرات به لحظه حساس و سرنوشت‌سازی رسیده‌ایم. بورل ادامه داد: من خوشبین هستم. این، آخرین میلی‌مترهاست. (احیای برجام) جهان را به جای ایمن‌تری تبدیل می‌کند.

بررسی پاسخ‌های امریکا تا پایان هفته

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت امریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر

داد.  ناصر کنعانی گفت: بررسی دقیق نظرات طرف امریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران، پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این زمینه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که منابع مطلع اعلام کردند، بررسی پاسخ‌های امریکا، دست‌ِکم تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqpbq