شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 21545
تاریخ انتشار: 1401/10/14 06:34

چگونه یک گلخانه خانگی بسازیم؟

علاقه به گل و گیاه و پرورش دادن آن برای برخی افراد به گونه ای است که یک گلخانه خانگی در منزل خود هم می سازند و از رسیدگی به آن لذت می برند.
چگونه یک گلخانه خانگی بسازیم؟

علاقه به گل و گیاه و پرورش دادن آن برای برخی افراد به گونه ای است که یک گلخانه خانگی در منزل خود هم می سازند و از رسیدگی به آن لذت می برند. تماشا و رسیدگی به گل و گیاهان آرامش زیادی به همراه دارد. بدیهی است که ساخت و راه اندازی کردن یک گلخانه مشابه با گلخانه های بزرگ نیاز به تجهیزات زیادی دارد. به همین برآورد کردن و پرداخت هزینه های ناشی و جانبی آن برای همه افراد امکان پذیر نیست. برای ساختن یک گلخانه خانکی ایده های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

برای ساختن و داشتن یک گلخانه خانگی می توانید از لوله های PVC یا لوله های مخصوص لوله کشی استفاده کنید. برای شروع ساخت ابتدا اندازه محلی که قصد قرار دادن و نصب گلخانه را دارید، برآورد کنید. سپس نقشه مورد نظرتان را روی کاغذ بکشید. پس از آن متناسب با متراژ و اندازه ای که می خواهید، لوله های مستحکم و با مقاومت بالا خریداری کنید. قسمت پایینی گلخانه را به صورت پایه های اصلی آن با لوله ها درست کنید. برای محکم کردن پایه ها و افزایش مقاومت آن توصیه می شود از مصالح دیگر مانند سیمان، پیچ کردن به دیوار، یا روی زمین استفاده نمایید. پس از ساخت قسمت های پایه، مطابق با نقشه ای که در مرحله اول تهیه کردید، قسمت های دیگر گلخانه را با لوله ها به یک دیگر متصل کنید. سپس روی کلیه قسمت های آن نایلون های محکم بکشید. توجه داشته باشید که در قسمت ورودی آن یک لایه پلاستیک زیپی قرار دهید تا به راحتی بتوانید به گل ها رسیدگی کنید.

متریال های مورد نیاز برای ساخت گلخانه خانگی

همان طور که می دانید برای حفظ زیبایی و طراوت گل و گیاهان، نگه داری صحیح، آبیاری صحیح  و به موقع به آن ها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل برای ساخت گلخانه خانگی باید آن را با استفاده از متریالی بسازید که استحکام بالایی دارد. چرا که ممکن است یک یا چندین بار در هفته یا حتی در روز بخواهید به گل ها رسیدگی کرده یا آن ها را آبیاری کنید. همچنین در صورتی که در یک فضای باز گلخانه را قرار داده اید، سالم ماندن آن در شرایط آب و هوایی مختلف اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه می شود برای ساخت گلخانه خانگی از متریال های با  کیفیت و مرغوب زیر استفاده کنید:

  1. لوله های PVC یا لوله های کشی که استحکام و مقاومت زیادی دارند.
  2. بست های با کیفیت برای مجکم کردن پایه لوله ها
  3. شن و سیمان
  4. سیستم تهویه مناسب
  5. پلاستیک یا صفحات مرغوب با خاصیت مقاومت بالا و پخش نور

از چه نوع  متریالی برای کف گلخانه استفاده کنیم؟

یکی از قسمت های مهمی که برای ساخت گلخانه خانگی باید به آن توجه زیادی داشته باشید، کف گلخانه است. برای ساخت کف گلخانه باید از متریالی استفاده کنید که امکان راه رفتن در محیط به راحتی برای افراد وجود داشته باشد. علاوه بر این، در برابر آبیاری های روزانه یا هفتگی که در محیط گلخانه انجام می شود، از استحکام بالایی برخوردار باشد. برای کف گلخانه تقریبا از هر متریال محکم که طول عمر زیادی دارد، می توان استفاده کرد. از جمله بهترین متریال های کاربردی می توان موارد زیر را نام برد:

  1. شن
  2. کف‌ سازی چوب
  3. سنگ فرش
  4. توری ‌های فلزی
  5. بتن
  6. فقط خاک برهنه

برای استفاده از هر کدام از متریال های ذکر شده ابتدا باید به محیط گلخانه و نحوه آبیاری آن توجه کنید. برای مثال در صورتی که از خاک برهنه و به صورت تک استفاده می کنید، باید زمان آبیاری دقت و توجه کافی داشته باشید تا باعث ایجاد یک فضای گل آلود و کثیف نشود. همچنین در صورتی که بودجه کافی دارید، برای کف گلخانه از بتن استفاده کنید. بتن یکی از بهترین متریال های مستحکم و با کیفیت است که طول عمر بالایی در برابر شرایط آب و هوایی و حتی آبیاری دارد. علاوه بر این، کف شن قیمت مقرون به صرفه ای دارد و می تواند به عنوان بهترین متریال استفاده شود.

نکاتی که هنگام طراحی گلخانه خانگی باید به آن توجه کنید

همان طور که می دانید طراحی و ساخت یک گلخانه خانگی بدیهی است که هزینه های قابل توجه و نسبتا زیادی دارد. اما به طور کلی مبالغی که برای ساخت گلخانه در نظر گرفته می شود، با توجه به متراژ مورد نظر تعیین می شود. بنابراین اولین نکته مهمی که برای ساخت گلخانه و طراحی آن باید در نظر داشته باشید که از حداکثر فضایی که در نظر دارید، استفاده کنید. به گونه ای که امکان راه رفتن و رسیدگی به گل و گیاهان مختلف وجود داشته باشد. نکته دیگری که زمان طراحی باید به آن توجه کنید، انتخاب و خرید سیستم تهویه مناسب است. همان طور که می دانید پس از وارد شدن به فضای گلخانه سیستم و نوع هوای درون آن کاملا متفاوت و متغیر است. بنابراین برای محافظت هر چه بهتر از گلخانه و گل و گیاهان درون آن باید یک سیستم تهویه مناسب تعبیه کنید. نکته سوم، تنظیم دمای هوای درونی گلخانه است. برای مثال در فصول گرم، برای خارج ‌کردن هوای گرم، از پنجره‌ هایی با چند دریچه، دریچه‌ های سقفی یا فن‌ های خروج هوا استفاده کنید. همچنین در صورتی که نور آفتاب به صورت مستقیم روی گلخانه می تابد، از پارچه های سبک اما ضخیم برای جلوگیری از وارد شدن نور مستقیم استفاده کنید و آن را روی سطح بالای گلخانه بکشید. علاوه بر این، در فصول سرد، با استفاده از بخاری های برقی که مجهز به پنکه کنترل دمائی است، گلخانه را گرم نگه دارید. یکی از بهترین ایده هایی که در شرایط آب و هوایی معتدل برای محافظت از گلخانه های خانگی می توانید انجام دهید، این است که بشکه ها را با آب یا بلوک ‌های بتونی در داخل گلخانه پر کنید. این کار تاثیر زیادی در افزایش جذب انرژی خورشیدی در طول روز دارد. همچنین در شب دما را به عنوان گرما آزاد می کند.

موارد قابل استفاده از پرورش گل و گیاه :

طراحی دیوار سبز حتی برای منازل هم می تواند جذاب باشد .

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xqbpw