دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 2145
تاریخ انتشار: 1400/07/06 14:51
برگزارکننده نمایشگاهی در گفت‌وگو با صمت تشریح کرد

همه‌چیز درباره سیزدهمین نمایشگاه متالورژی

با تسریع واکسیناسیون عمومی و گذر از پیک کرونا، فعالیت‌های نمایشگاهی باردیگر از سر گرفته شده و در استان‌هایی با وضعیت زرد و نارنجی رویدادهای نمایشگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر آغاز به فعالیت کرده‌اند.

 این وقفه موجب بروز چالش‌ها و مشکلات فراوانی برای فعالان صنعت نمایشگاهی کشور شده است. حال که این صنعت تغییر روند داده و خواه‌ناخواه با ویروس کرونا عجین شده، فعالان این حوزه چه اقداماتی باید انجام بدهند؟

صمت در همین راستا با محمود بندرچی، فعال و برگزارکننده نمایشگاهی که در آینده‌ای نزدیک سیزدهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد و ریخته‌گری را در برگزار خواهد کرد، ترتیب داده و از جزییات برگزاری این رویداد و وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور پس از فعالیت مجدد این صنعت در کشور، گفت‌وگو کرده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

بندرچی در ابتدای این گفت‌وگو اظهارکرد: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از ۷ تا۱۰ مهر در محل جدید نمایشگاه‌های دائمی اصفهان از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان متخصصان این حوزه خواهد بود. ۱۵۰ شرکت داخلی و نمایندگانی از کشورهای مختلف در این رویداد حضور خواهند داشت. گفتنی است این نمایشگاه در فضایی حدود ۱۶ هزار مترمربع برگزار خواهد شد.

وی افزود: تمامی زنجیره ارزش و زنجیره تامین در این نمایشگاه حضور دارند. از شرکت‌های شاخص حاضر در این رویداد نیز می‌توان به فولاد مبارکه، ذوب آهن، میدکو، فولاد کویر و سایر شرکت‌های این حوزه اشاره کرد.

ظرفیت‌های معدنی اصفهان

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه به ظرفیت‌های استان اصفهان برای برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: استان اصفهان در حوزه معدنی مزیت خاصی ندارد و بیشتر مزیت‌های این استان در حوزه معادن سنگ‌های ساختمانی و در بخش سایر کانی‌ها نسبتا ضعیف است. اما نباید فراموش کرد این استان قطب صنعتی کشور است و افزون بر ۶۵ درصد زنجیره تامین و ارزش صنایع ریخته‌گری کشور در این استان قرار دارد. از سویی دو قطب بزرگ فولادی کشور که بال اساسی این صنعت در کشور به‌شمار می‌رود نیز در این استان قرار دارند؛ بنابراین اهمیت این استان در برگزاری این رویداد بیش از پیش نمایان می‌شود.

بندرچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاثیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور اشاره کرد و گفت: بیشتر واحدهای کوچک و متوسط در بستر نمایشگاه‌ها رشد و از این طریق با هزینه بسیار اندک خود را به بازار معرفی می‌کنند. از سویی برگزاری رویدادهای نمایشگاهی نیز موجب برندینگ واحدهای صنعتی بزرگ می‌شود و این واحدها هم در طول برگزاری رویدادهای نمایشگاهی موفق خواهند شد زنجیره تامین خود را به خوبی شناسایی کنند و مذاکرات خوبی را در این زمینه داشته باشند.

توصیه به فعالان نمایشگاهی

این فعال نمایشگاهی همچنین به وقفه ایجادشده در برگزاری رویدادها اشاره کرد و گفت: توقفی که در روند برگزاری رویدادها پیش آمد، اجتناب‌ناپذیر بود و اثرات آن تا سالیان سال ادامه خواهد داشت؛ بنابراین فعالان صنعت نمایشگاهی باید خود را با این پدیده هماهنگ و همسو کنند و روش‌های بازاریابی و مارکتینگ خود را تغییر دهند. اگر فعالان نمایشگاهی این تغییر را به وجود نیاورند، ناگزیر مشتریان خود را از دست خواهند داد.

متاسفانه برگزارکنندگان رویدادها تمام انرژی خود را در جذب مشارکت‌کننده متمرکز می‌کنند و درباره بازدید مخاطب موثر اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. متاسفانه در این زمینه سرمایه‌گذاری خاصی انجام نشده و همین موضوع در آینده‌ای نزدیک موجب بروز آسیب به فعالان نمایشگاهی کشور خواهد شد.

بندرچی افزود: نمایشگاه‌ها دست‌کم ۴ رکن اساسی که این اضلاع باید با یکدیگر همسو و هماهنگ باشند. نخستین ضلع محل یا سایت برگزاری رویدادهاست. برگزارکننده رویدادها دومین ضلع، مشارکت‌کنندگان ضلع سوم و بازدیدکنندگان ضلع چهارم را تشکیل می‌دهند.

در صورت نبود هر کدام از این اضلاع، رویداد نمایشگاهی موردنظر به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. پس از شیوع ویروس کرونا ضلع چهارم که بازدیدکننده موثر است، نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند.

ضعف بزرگ فعالان نمایشگاهی

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امیدوارم نگاه دولتمردان و مسئولان به صنعت نمایشگاهی کشور تغییر کند. این صنعت پیشرو توسعه اقتصادی هر کشوری به‌شمار می‌رود و نباید اهمیت این صنعت بزرگ را در حد بازارچه و پاساژ پایین آورد. البته در این زمینه ضعف از فعالان صنعت نمایشگاهی است، چراکه نتوانسته‌اند وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور را به‌درستی تبیین کنند.

 این در صورتی است که امروزه صنعت نمایشگاهی کشور با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده و وارد حوزه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی شده‌اند و بالاترین راندمان را برای مشارکت‌کنندگان به‌وجود آورده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xewp4