جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 6242
تاریخ انتشار: 1400/08/30 13:48

کاهش نرخ بهره وام‌ مسکن در اروپا

در منطقه یورو وام‌های مسکن تقریبا ۷۷ درصد از کل وام‌های درخواست و پرداخت‌شده را تشکیل می‌دهند.

بنابراین آمار درخواست‌های وام مسکن، میزان پرداخت و نرخ بهره برای این وام‌ها حائز توجه است. 

در منطقه یورو نرخ رشد اعطای وام به خانوارها در سال‌های اخیر به‌تدریج افزایش یافته و در اوت ۲۰۲۱ ( مرداد-شهریور ۱۴۰۰) به ۴.۲ درصد رسیده است. (به عبارتی، مرداد امسال میزان پرداخت وام مسکن افزون‌بر ۴ درصد نسبت به قبل رشد داشته است) در همین حال، نرخ بهره بانکی منطقه یورو برای وام‌های خرید مسکن به طور پیوسته از ۳.۹ درصد در اوت ۲۰۱۱ به ۱.۳ درصد در اوت ۲۰۲۱ کاهش یافته است. ‌

از سوی دیگر، به طور متوسط نرخ مسکن در منطقه یورو، در سال گذشته ۷.۳ درصد و طی ۳ سال گذشته ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است. باید تاکید کرد مسکن تمامی کشورهای منطقه یورو در ۳ سال گذشته، با رشد نرخ همراه بوده است. بیشترین تغییرات در اسلواکی با ۱۸.۶ درصد افزایش نرخ در سال گذشته و ۴۳.۳ درصد در لوکزامبورگ در دوره ۳ ساله گذشته ثبت شده است. با وجود رشد نرخ مسکن و افزایش تقاضا برای آن، بهره وام بانکی مسکن کاهش پیدا کرده و وام با سهولت بیشتری اعطا می‌شود. افزایش نیافتن بهره وام بانکی و شیب آرام افزایش نرخ در منطقه اروپا نشان از سیاست‌های پولی سالم و صحیح دولت‌ها دارد. 

براساس آمار ارائه‌شده توسط بانک مرکزی انگلستان، در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور-مهر ۱۴۰۰) مردم این کشور ۹.۵ میلیارد پوند به‌عنوان وام مسکن دریافت کردند که این رقم بالاترین میزان ثبت‌شده از ژوئن ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) است. تاییدیه‌های وام مسکن برای خرید خانه از ۷۴ هزار و ۲۰۰ مورد در آگوست امسال به ۷۲ هزار و ۶۰۰ مورد در سپتامبر کاهش یافت اما همچنان میزان این تاییدیه‌ها بالاتر از سطح قبل از فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) است. همچنین در این مدت ۰.۲ میلیارد پوند به‌عنوان اعتبار مصرفی به صورت وام شخصی به افرادی که این نوع وام را درخواست کرده بودند، پرداخت شد. نرخ موثر وام‌های شخصی جدید در سپتامبر با مقداری افزایش به ۶.۰۲ درصد رسید و این رقم بالاترین میزان نرخ از مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) است. اما همچنان بیشترین میزان نرخ بهره در بریتانیا مربوط به دی ۱۳۹۸ است.

از سوی دیگر، انگلستان با کاهش نقدینگی توانست تورم خود را همچنان پایین نگه دارد. جریان خالص خانوارها به حساب‌های سپرده در سپتامبر امسال کاهش یافت و به ۹.۴ میلیارد پوند رسید. نرخ بهره سپرده در ماه سپتامبر به طور کلی بدون تغییر بوده و در سطوح پایین تاریخی خود باقی ماند. بر حسب آمار به‌دست آمده در ماه سپتامبر امسال، خانوارها در این مدت ۹.۴ میلیارد پوند نقدینگی خود را نزد بانک‌ها و انجمن‌های ساختمانی سپرده‌گذاری کردند. سپرده دیداری یا سپرده جاری به سپرده‌ای گفته می‌شود که بانک (یا هر صندوق پذیرنده آن) متعهد می‌شود به محض تقاضای صاحب آن، وجه سپرده شده را بازگرداند. بانک‌ها به این نوع سپرده بهره‌‌ای پرداخت نمی‌‌کنند، بنابراین این سپرده‌ها جزو ارزان‌ترین منابع مالی به شمار رفته و بانک‌ها و صندوق‌ها تمایل زیادی برای دریافت آنها دارند.

نرخ بهره «موثر» (نرخ بهره واقعی پرداختی) در وام‌های مسکن جدید با ۴ واحد کاهش به ۱.۷۸ درصد در سپتامبر رسید. این کمتر از نرخ در ژانویه ۲۰۲۰ (۱.۸۵ درصد) و میانگین سری از مارس ۲۰۲۰ (۱.۸۳ درصد) است. 

قیمت موجودی وام مسکن با یک واحد کاهش به پایین‌ترین سطح سری جدید ۲.۰۴ درصد رسید. نرخ سود موثر پرداختی به سپرده‌های مدت‌دار جدید افراد نزد بانک‌ها در ماه سپتامبر به طور کلی بدون تغییر ۰.۳۱ درصد بود. نرخ موثر سپرده‌های دیداری در پایین سری ۰.۰۹ درصد باقی ماند. موجودی سپرده‌های مدت‌دار با ۲ واحد کاهش به پایین‌ترین حد سری جدید ۰.۳۵ درصد رسید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rwnb4