جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 19118
تاریخ انتشار: 1401/05/30 01:36

رفع ابهام از وام ازدواج

آیت تجلی_کارشناس امور بانکی

از زمانی که میزان وام ازدواج به‌منظور ترغیب جوانان به امر ازدواج افزایش چشمگیری داشت، تقاضا برای این وام هم رو به فزونی گذاشت. این وام اکنون به‌صورت قرض الحسنه در دو سطح کمی به متقاضیان زیر ۲۵ سال و بالای ۲۵ سال پرداخت می‌شود.

این وام یکی از وام‌های پرتقاضای سیستم بانکی است و هر سال در تنظیم بودجه‌های سنواتی کشور، بانک مرکزی و دولت مکلف می‌شوند به بانک‌ها ابلاغ کنند تا درصدی از وام‌های پرداختی خود را به این امر اختصاص دهند.

برای دریافت وام ازدواج نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها نیست و فرآیند آن همچون قبل، از طریق سامانه مربوطه که بانک مرکزی تعبیه کرده، انجام می‌شود اما باتوجه به برخی سوالات و ابهامات متقاضیان این وام در طول فرآیند ثبت‌نام، پاسخ و توضیحات این ابهامات در یادداشت زیر ارائه شده است.

طبق قانون بودجه در سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین معادل 120 میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ساله تعیین شده است.

همچنین به‌منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شد میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف 15۰ میلیون تومان افزایش دهد.

بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از 3 مورد اعتبارسنجی، یعنی یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه را به‌منزله ضمانت بپذیرند و طبق گفته مدیر اداره اعتبارات بانک تعداد ضامن‌ها در متن قانون پیش‌بینی نشده و مبنای اعتبارسنجی «وضعیت مالی متقاضی و ضامن» اعلام شده است. بر این اساس، به تشخیص بانک‌ها ممکن است تعداد ضامن‌ها کم یا زیاد شود.

ثبت‌نام برای دریافت وام ازدواج به‌صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سایت تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج ve.cbi.ir انجام می‌شود.

این سایت توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده تا متقاضیان در هر ساعتی از شبانه‌روز برای ثبت‌نام و پیگیری درخواست خود به آن مراجعه کنند.

یکی از مشکلاتی که برخی متقاضیان وام ازدواج با آن درگیر هستند، پذیرفته نشدن مکرر کُد امنیتی ورود به سامانه برای تکمیل فرآیند ثبت‌نام است. در این باره باید گفت حروف مدنظر که برای ورود به سامانه تعبیه شده‌اند به کوچک و بزرگ بودن فرم حروف در صفحه کلید حساس هستند و افراد در وارد کردن کُد مربوطه باید به این موضوع توجه کنند.

از سوی دیگر، در فرآیند ثبت‌نام برای دریافت وام ازدواج باید از بین بانک‌های عامل موظف به پرداخت این تسهیلات، یکی از آنها انتخاب شود. سامانه مربوطه در زمان انتخاب بانک عامل این پیغام را می‌دهد که هنگام انتخاب بانک عامل، بانکی را انتخاب کنید که بتوانید در آن بانک ضامن تامین کنید.

این پیام به این معنی است که قبل از انتخاب بانک عامل از شرایط بانک موردنظر در زمینه پذیرش ضامن اطلاع پیدا کنید تا فرآیند دریافت تسهیلات برای شما تسهیل شود و ضامنی متناسب با شرایط آن بانک ارائه دهید.

برخی دیگر از متقاضیان وام ازدواج که به‌تازگی برای ثبت‌نام و دریافت وام به سامانه مراجعه کرده‌اند، این‌گونه توضیح دادند که برای انتخاب بانک عامل تنها یک بانک به آنها معرفی شده است.

گفتنی است منابع بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج، هفته اول هر ماه ازسوی بانک مرکزی شارژ می‌شود که ظرفیت هر بانک بسته به تعداد ثبت‌نام‌هایی که دریافت می‌کند، تکمیل می‌شود و امکان انتخاب آنها به‌عنوان بانک عامل برای دریافت وام ازدواج ازسوی سایر متقاضیان، در اوایل ماه بعد با شارژ شدن سهمیه آنها فراهم می‌شود.

البته، ممکن است با درخواست بانک‌هایی که سهمیه آنها برای پرداخت وام ازدواج به پایان رسیده، بانک مرکزی پیش از ابتدای ماه شارژ سهمیه را انجام ‌دهد و با تمدید سهمیه برای پرداخت وام ازدواج بتوان آنها را در سامانه به‌عنوان بانک عامل انتخاب کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rap8m