چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 39715
تاریخ انتشار: 1402/02/09 09:01
با هدف توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد

راه‌اندازی طرح‌های معدنی چرام

با وجود اینکه به گفته کارشناسان ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت‌ها در راستای تقویت زیرساخت‌ها و اشتغال پایدار استان بهره لازم برده نشده است.
راه‌اندازی طرح‌های معدنی چرام

مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد نیز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، اقدام به تهیه نقشه راهی برای خروج استان از محرومیتها و مشکلات انباشته شده از گذشته کردند. برهمین اساس راهاندازی طرحهای معدنی چرام در دستور کار ایمیدرو قرار گرفت.

صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد روی ریل توسعه

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم اقدامات مهمی در راستای توسعه معادن در سراسر کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد در حال شکل گرفتن است با این روند پیشبینی میشود شاهد افزایش تولید داخلی و صادرات، پیشرفت و آبادانی به شکل متوازن در این استان باشیم.واگذاری ۶۵ محدوده معدنی شامل ۱۶ فقره پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۲۸ پروانه بهرهبرداری یکی از کارهای بسیار مهمی بود که سال ۱۴۰۱ در این استان انجام شد.بازسازی و نوسازی و تامین ماشینآلات معادن، شفافسازی و ساماندهی نظام حقوق دولتی معادن و اجرای بستههای سرمایهگذاری برای احیا و فعالسازی مجدد معادن راکد از دیگر گامهای مهم در راستای توسعه بخش معدن بوده است.

اهداف فعالسازی طرحهای معدنی چرام

وجیه اله جعفری تاکید کرد: هدف ما از فعالسازی طرحهای معدنی شهرستان چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد، کمک به توسعه و رشد اشتغال در منطقه است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، جعفری در دیدار با نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و مقامات و مردم شهرستان چرام افزود: اقدامات اکتشافی ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نشان از ظرفیت در معادن فسفات و نیز بوکسیت این ناحیه است که البته فسفات جایگاه مناسب تری دارد. وی تاکید کرد: اکتشاف، نقطه آغازین توسعه معدن و صنایع پایین دستی است هرچند چالش هایی در دریافت مجوزهای اکتشافی ایجاد شده که با همکاری مقامات استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برطرف میشود. جعفری ادامه داد: مرحله بعدی طراحیهای مربوط به نوع استخراج و برداشت ماده معدنی و... است از این رو تسریع در اخذ مجوزهای اکتشاف ضرورت دارد. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در عین حال گفت: امروزه فعالیت بر روی معادن چرام سرعت گرفته و سرمایهگذار هم با تجهیزاتی که ویژه این منطقه خریداری کرده، برنامههای اکتشافی را در حال انجام دارد.

جعفری تاکید کرد: توسعه اکتشاف، زمینه تولید، اشتغال و کاهش تورم را به همراه دارد. وی درباره ویژگیهای فسفات منطقه چرام گفت: با توجه به نوع خاص این ماده معدنی، دانش جدید نیاز داشته که برای احداث کارخانه فراوری فسفات، از تکنولوژی داخل و خارج کشور استفاده کردهایم.

وی در ادامه از سرعت گرفتن ساخت کارخانه آهک هیدراته خبر داد. جعفری همچنین از تسریع فعالیت شرکت الومینای ایران، برای اکتشاف و استخراج فسفات خبر داد.

معادن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر شکوفایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به رشد صنعت در این استان گفت: در 2 سال گذشته در بحث واحدهای تولیدی از ظرفیتهایی همچون کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ظرفیت سیستم بانکی و سایر امکاناتی استفاده شده است. وی بیان کرد: در طرحهای تولیدی، از منابع تسهیلات تبصره ۱۸، حمایتهای خوبی از این واحدها انجام شد و در تعدادی از بانکهای استان افزون بر ۱۲۰ درصد تسهیلات پرداخت شد؛ یعنی علاوه بر تخصیصی که سهم شان بود، مبالغ بیشتری نیز از مرکز گرفته شد. البته در تعدادی از بانکها نیز ضعفهایی وجود داشت که امید است در سال جدید این بانکها بتوانند کمک بیشتری به بخش صنعت کنند.وی تاکید کرد: خوشبختانه استان توانسته است در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷ واحد راکد را احیا کند و در سال جدید هم به همین نحوه اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال ۱۴۰۱، وصول حقوق دولتی معادن استان رشد ۵۳ درصدی داشته است.وی افزود: سال گذشته بیش از 3 میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت مواد معدنی استان وصول شده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۳ درصدی را نشان میدهد. در سال ۱۴۰۰، در مجموع بیش از ۲۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال حقوق دولتی از بهرهبرداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت موقت مواد معدنی در این استان وصول شد.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ایجاد زیرساختهای معادن استان، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ زیرساخت بخش معدن را تأمین کردیم؛ تا پیش از این دسترسی به معادن ما سخت بود به همین خاطر در سال گذشته عدد خیلی خوبی را در زیرساخت معدان هزینه کردیم.وی تصریح کرد: سالهای متمادی تنها اسمی از معدن فسفات چرام میشنیدیم اما هنوز کسی وارد این معدن نشده بود، چون جاده دسترسی نداشت. این معدن برای استان بسیار استراتژیک و مهم است زیرا که محصولات آن میتواند راهگشای توسعه صنعتی و معدنی استان و شهرستان محل این معدن باشد. قرار است از باطلههای این معدن خاک هیدارته تأمین شود و در سفر ریاست جمهوری نیز کلنگزنی اسید فسفریک انجام میشود که قرار است از این معدن استفاده کند؛ زمین آن نیز تهیه شده است.روزبهان عنوان کرد: البته بنا داریم پروژههای بیشتری را در آینده متناسب با این معدن از جمله کارخانجات چسب، کود سوپر فسفات و غیره احداث کنیم و ما این معدن را وارد چرخه تولیدی و اقتصادی استان خواهیم کرد تا مردم چرام از این معدن بهرهمند شوند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سایر شهرستانها نیز توانستیم کارهایی در زیرساخت معادن انجام دهیم به گونهای که در اواخر سال گذشته این معادن متقاضیانی داشتند آنها را به چرخه تولید برسانند.روزبهان ابراز کرد: در بخشی از معادن استان به دلیل عدم وجود کارخانجات مربوطه، مجبور به خامفروشی هستیم همچون بوکسیتهایی که در شهرستانهای مختلف استان وجود دارد. وی تاکید کرد: خام فروشی برای استان تنها ضرر است اما در تلاشیم کارخانجاتی در استان مستقر کنیم که بتوانیم برای این کالاها و معادن ارزش افزوده ایجاد شود اما برای ایجاد این کارخانجات لازم است فاکتورهایی داشته باشیم؛ مثل اینکه ذخیره باید مناسب باشد.

تصمیماتی برای تحقق شعار سال

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، شعار سال را یک شعار حکیمانه و هوشمندانه عنوان کرد و ادامه داد: رشد تولید که اتفاق بیفتد، تورم به خوبی مهار میشود. مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بهترین راهکار مهار تورم رشد تولید است و ما اگر بتوانیم تولید را افزایش دهیم، تورم را مهار کردهایم. روزبهان با اشاره به راهکارهای صمت کهگیلویه و بویراحمد برای افزایش تولید و مهار تورم، گفت: نخست؛ کارخانجات فعال موجود را پایش میکنیم تا از چرخه تولید خارج نشود. دوم اینکه واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت کار میکنند را به صورتهای مختلف حمایت میکنیم و سوم طرحهای تولیدی با یپشرفت فیزیکیِ بالا را حمایت ویژه نموده که به تولید برسند و در مرحله چهارم طرحهای ایجادی تعریف میکنیم و در روند بعدی واحدهای راکد را راهاندازی خواهیم کرد.

سخن پایانی

براساس آمار درحالحاضر ۸۲ فقره پروانه بهرهبرداری معتبر معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۴۵ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.ظرفیت استخراج اسمی سالانه این معادن بیش از 5میلیون تن است که با استخراج واقعی بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت میکنند.چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع است و از این جهت ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.معدن فسفات چرام نیز یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که براساس برآوردها با بهرهبرداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد میشود.ارزش سرمایهگذاری معادن موجود استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۲۰ نفر برآورد شده است.عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozkwg