پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 19139
تاریخ انتشار: 1401/05/31 00:06
چشم نخلداران به حمایت‌های دولت است

خسارت‌های باران به نخلداران

استان بوشهر یکی از تولیدکنندگان اصلی خرما در سطح کشور است که سالانه حدود ۱۶۵هزار تن خارک، رطب و خرما از حدود ۳۴هزار هکتار اراضی نخیلات این استان برداشت می‌شود.

امسال علاوه بر دغدغه همیشگی نخلداران برای فروش محصول، دردسر جدیدی هم اضافه شده که مربوط به ترشیدگی و ریزش میوه خرما پس از بارندگی‌های اخیر است. ریزش خرما در برخی مناطق استان بوشهر به‌گونه‌ای بوده که خسارت‌ها را ۱۰۰ درصد عنوان می‌کنند و بخش عمده محصول نخیلات دچار خسارت شدند و قابلیت برداشت و فروش ندارند.

برخی کشاورزان تنگستانی معتقدند بارش‌های تابستانه در استان بوشهر باعث ورود خسارت‌های فراوانی به باغات خرما و کشاورزان متضرر شده‌اند. به‌گفته این کشاورزان، طی هفته‌های اخیر شاهد ریزش شدید خرما از نخیلات شهرستان تنگستان در نقاط مختلف هستیم که بسیاری از باغات با خسارت کامل روبه‌رو شده‌اند و برداشتی نخواهند داشت. نخلداران در عین حال می‌گویند علاوه بر ریزش، شاهد ترشیدگی خرما هستیم که خرما را غیرقابل مصرف کرده و در این شرایط نیاز است که دولت حمایت‌های لازم را داشته باشد.

دولت حامی کشاورزان باشد

یکی از نخلداران شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در سال‌های گذشته، نرخ خرما همواره در دست دلالان بوده و خرما را با کمترین نرخ از ما می‌خریدند و با بهترین قیمت می‌فروختند و سود اصلی نصیب دلالان می‌شود.

محمد حیاتی اضافه کرد:  هر ساله در هنگام برداشت خرما بسیاری از تاجران خرما کنار هم جمع می‌شوند و نرخی نازل برای خرما تعیین می‌کنند که به‌هیچ وجه جوابگوی هزینه‌ها و تلاش و زحمات کشاورزان نیست، در حالی که نرخ باید توسط کشاورزان تعیین شود، نه تاجران و دلالان.

وی حمایت دولت از نخلداران را یک ضرورت دانست و ادامه داد: باتوجه به اینکه نخل‌ها امسال با خسارت‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند، انتظار می‌رود، دولت هم در زمینه جبران خسارت‌ها و هم در خرید خرما، حمایت‌ها لازم را داشته باشد.

وعده وزیر جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با  مهر اظهار کرد: در پی بارندگی‌های اخیر، خسارت‌های فراوانی به نخیلات استان وارد شده که با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.

نوذر منفرد بااشاره به اینکه کشاورزان زحمات فراوانی را برای تولید خرما متحمل می‌شوند، اضافه کرد: در فصل برداشت محصول، کشاورزان باید خرما را با نرخ مناسبی به‌فروش برسانند که کفاف هزینه‌های زندگی آنها را بدهد. وی بااشاره به اینکه فروش محصول یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان و به‌ویژه نخلداران است، تصریح کرد: تلاش‌های گسترده‌ای به‌منظور بهبود وضعیت بازار خرما انجام شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: باتوجه به خسارت‌های واردشده به کشاورزان، نشستی با حضور نماینده مردم دشتستان، نماینده مردم دشتی و تنگستان، مدیر کل بحران استانداری با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کردیم. وی بیان کرد: در این نشست، مسائل مربوط به بارندگی‌های اخیر استان و بررسی خسارت بر بخش کشاورزی بررسی و مسائل و مشکلات اصلی نخلداران موردبحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

منفرد بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار وعده داد که خسارت‌ها در ستاد بحران کشور جمع‌بندی و در جلسه هیات‌دولت طرح و تصمیمات لازم اعلام خواهد شد.

خسارت‌های کشاورزان باید جبران شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای فروش خرما با نرخ موردپسند نخلداران خبر داد و گفت: روز ۲۹ مرداد، میز صادرات خرما در تهران برگزار شد.

ابراهیم رضایی اظهار کرد: خرما یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های مردم در شهرستان دشتستان است.

وی بااشاره به اینکه بر اثر بارندگی خسارت‌هایی به نخلداران وارد شده است، افزود: این هفته نشستی را با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و قول دادند که در جلسه هیات‌دولت این موضوع مطرح و از حق کشاورزان و نخلداران دفاع کنند. با اعضای هیات دولت برای دفاع از این حق کشاورزان هم مذاکراتی را داشته‌ایم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدواریم خسارت‌هایی که بر اثر سیل و بارندگی به کشاورزان وارد شده، جبران شود. پرداخت خسارت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون معیشت مردم به این موضوع وابسته است.

تلاش برای تسهیل در صادرات

وی بیان کرد: نرخ خرما از دغدغه‌های اصلی مردم است که سیزدهم مرداد نشست میز ملی خرما را در دشتستان برگزار کردیم که در سطح خوبی برگزار شد و همه افرادی که در نرخ خرما موثر بودند، در دشتستان حضور یافتند و دور یک میز برای این موضوع برنامه‌ریزی شد تا شاهد اتفاقات تلخ سال‌های قبل نباشیم.

رضایی خاطرنشان کرد: در تهران نیز نشست‌های خوبی را در این زمینه داشته‌ایم و به‌طورمستمر پیگیر هستیم که امسال، کشاورزان خرما را با نرخ مطلوب بفروشند.

وی بااشاره به برگزاری میز صادرات خرما در تهران ادامه داد: با همکاری سازمان توسعه تجارت شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. مسائل با حضور مدیران مربوطه و صادرکنندگان بزرگ کشور بررسی و برنامه‌ریزی می‌شود.

خسارت قارچ‌ها به نخیلات

عضو هیات علمی و متخصص بیماری‌شناسی گیاهی کشور نیز اظهار کرد: وقوع بارندگی‌های شدید در تیر و مرداد ۱۴۰۰ و تکرار آن در مرداد ۱۴۰۱ و شیوع ترشیدگی و ریزش میوه‌های رطب و خرما در استان‌های خرماخیز جنوب کشور شد.

 فرزاد کرم‌پور اضافه کرد: باتوجه به بروز زیان‌های هنگفت اقتصادی خرماکاران و بهره‌برداران خرما، بررسی و معرفی روش‌ها و مواد کنترل‌کننده این بیماری در نخلستان‌های کشور به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: براساس نتایج پروژه‌های تحقیقاتی اجراشده توسط اینجانب در استان‌های بوشهر و هرمزگان و بررسی‌های آزمایشگاهی انجام‌شده و بررسی منابع پژوهشی، چندین گونه باکتری، عوامل قارچی و مخمرها موجب این بیماری در میوه خرمای سردرختی و انباری می‌شوند.

متخصص بیماری‌شناسی گیاهی افزود: کاربرد مواد ضد میکروبی مجاز از جمله اثرات محلول‌پاشی دی‌استات‌سدیم روی میوه رطب و خرما در نخلستان، در راستای کاهش خسارت‌های هنگفت تولیدکنندگان و سایر اصناف مرتبط با خرما اهمیت فراوانی دارد. وی بیان کرد: ماده دی‌استات‌سدیم به نسبت 3 در هزار (3 کیلوگرم در هزار لیتر آب) تاثیر خوبی بر کنترل ترشیدگی و ریزش میوه خرما (به‌سبب بارندگی‌های اخیر) داشته است.

سخن پایانی

بخش زیادی از اهالی شهرستان‌های مختلف استان بوشهر به‌ویژه دشتستان و تنگستان از طریق خرما هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند که کمیت و کیفیت تولید و نرخ فروش خرما تاثیر مستقیمی در زندگی آنها دارد. طی سال‌های اخیر، بازار و نرخ خرید خرما از نخلداران، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی این قشر بوده است؛ به‌گونه‌ای که در برخی سال‌ها کشاورزان حتی نمی‌توانند هزینه‌های سالانه خود را نیز تامین کنند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oam7d