چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 18287
تاریخ انتشار: 1401/04/22 03:57

چطور استرس آزمون تافل را کاهش دهیم؟

استرس آزمون یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که زبان‌آموزان با آن روبرو می‌شوند و اگر نتوانند این استرس را کنترل کنند، پیش از آنکه دربرابر سوالات مغلوب شوند، در درون خود مغلوب خواهند شد و مسلما اگر چنین اتفاقی بیفتد، حتی اگر علم و دانش کافی نیز داشته باشند، نمی‌توانند به سوالات پاسخ دهید. حال اگر شما تصمیم دارید در آزمون تافل شرکت کنید و به دنبال راهکاری برای کاهش استرس آزمون تافل هستید، در ادامه همراه ما باشید تا بتوانید به‌خوبی این چالش را پشت سر بگذارید.

شرکت در امتحانات آزمایشی

شرکت در امتحانات آزمایشی همیشه یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس آزمون بوده است، زیرا شرایطی را برای شما تداعی می‌کند که قرار است در روز امتحان با آن‌ روبرو شوید. همچنین آزمون‌های مشابه به شما کمک می‌کنند که بتوانید سطح اطلاعات خود را بسنجید و به هدفی که مشخص کرده‌اید برسید. همچنین با شرکت در این امتحانات، با نحوه‌ی سوال‌ها نیز آشنا خواهید شد و می‌توانید با اعتمادبه‌نفس بیشتری در آزمون اصلی شرکت کنید.

هر روز مطالعه داشته باشید

هرچه شما از دانش خود برای شرکت در آزمون مطمئن‌تر باشید، می‌توانید با خیال راحت‌تری در آزمون شرکت کنید. بنابراین اگر تصمیم به شرکت در آزمون تافل دارید، لازم است که هر روز با خواندن مقالات، مجله‌ها، روزنامه‌ها و مواردی این چنینی دایره لغت خود را افزایش دهید. همچنین زیاد خواندن مطالب کمک می‌کند که شما در حوزه‌های مختلف اطلاعات کافی به‌دست آورید و بتوانید موضوعات آزمون تافل را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

گوش دادن به پادکست‌ها

یکی از استرس‌آورترین بخش‏های آزمون بدون‌شک بخش شنیداری است. همان‌طورکه می‌دانید فایل‌های مربوط به این بخش تنها یکبار پخش می‌شوند و اگر شما به‌خوبی متوجه موضوع نشوید، نمی‌توانید به سوالات پاسخ دهید. از همین رو توصیه می‌شود که در طول روز چند ساعتی را به گوش دادن پادکست‌های انگلیسی اختصاص دهید تا گوش شما با گویش بومی انگلیسی زبان‌ها آشنا شود.

داشتن نگرش مثبت

اگر از دسته افرادی هستید که دائما به همه چیز حس منفی دارید، استرس زیادی را تجربه خواهید کرد. حال اگر تصمیم به کاهش استرس آزمون تافل دارید، توصیه می‌شود که دید خود را به اطراف عوض کنید و دائما از کلماتی چون «نمی‌توانم»، «مردود خواهم شد» و ... استفاده نکنید. باید گفت که هرچه نگرش شما نسبت به آزمون تافل مثبت‌تر باشد، به احتمال زیاد آرامش بیشتری خواهید داشت و می‌توانید عملکرد بهتری نیز داشته باشید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

عدم برنامه‌ریزی درست یکی از دلایل استرس و اضطراب است، در حقیقت اگر شما ندانید که قرار است با چه برنامه‌ای دروس را مطالعه کنید، دچار استرس آزمون تافل خواهید شد. از همین رو توصیه می‌شود آموزش زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته را با برنامه‌ریزی شروع کنید تا در نهایت موقع آزمون بتوانید بهترین پاسخ‏ها را به سوالات بدهید. اگر شما بتوانید یک برنامه درست داشته باشید و براساس همان برنامه درس بخوانید، متوجه خواهید شد که چه آرامشی دارید و می‌توانید بدون استرس در آزمون تافل شرکت کنید.

استرس تافل

ورزش کنید

اگر به ورزش کردن علاقه‌ای ندارید، توصیه می‌شود برای غلبه به استرس آزمون تافل حرکات سبک ورزشی را در برنامه خود قرار دهید. یوگا از جمله ورزش‌هایی است که می‏تواند به کاهش استرس آزمون تافل کمک کند. همچنین انجام حرکات ورزشی باعث ترشح هورمون شادی می‏شود و شما احساس شادی و سرحالی خواهید کرد، در نتیجه کمتر متوجه استرس و اضطراب آزمون خواهید شد.

برای تفریحات خود زمان بگذارید

بدون‌شک برای موفقیت در آزمون تافل نیاز به تلاش و مطالعه‌ی زیاد است، اما نباید فراموش کنید که شما به استراحت و تفریح نیز نیاز دارید. بنابراین لازم نیست در روز تمام وقت خود را به درس خواندن اختصاص دهید، بلکه توصیه می‌شود زمانی را برای کارهایی که دوست دارید و شما را آرام می‌کنند درنظر بگیرید. برای مثال به سینما بروید و فیلمی که دوست دارید تماشا کنید و در این زمان به‌هیچ‌وجه به آزمون تافل و استرس آن فکر نکنید، شما باید اجازه دهید که ذهن و بدن‌تان برای چند ساعت از این موضوع کاملا دور باشد.

گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی از جمله کارهای نشاط آور است و به شما کمک می‌کند که بتوانید با تمرکز بیشتر برای آزمون آماده شوید. بنابراین هرزمان حس کردید که از درس خواندن خسته شده‌اید، به سراغ موزیک موردعلاقه خود بروید و دقایقی به‌دور از استرس و فکر آزمون مشغول گوش دادن به موسیقی شوید. باید اضافه کرد که جویدن آدامس نیز می‌تواند به آرامش ذهن شما و تمرکز بیشتر برای ادامه مسیر کمک کند.

استراحت کافی قبل از امتحان

مسلما پروسه آماده شدن برای آزمون تافل یک پروسه طولانی‌مدت و خسته‌کننده است، بنابراین توصیه می‌شود روز قبل امتحان از خواندن دوباره‌ی مطالب خودداری کنید، زیرا قرار نیست یک روز به آزمون چیز جدیدی یاد بگیرید. این کار تنها می‌تواند استرس شما را بیشتر کند، زیرا ممکن است برخی از مطالب را به یاد نیاورید و همین موضوع باعث شود که فکر کنید تمام چیزها را فراموش کردید. بنابراین یکی از راه‌های کاهش استرس آزمون تافل این است که روز قبل از آزمون ورزش کنید، فیلم تماشا کنید و در نهایت خواب خوبی داشته باشید تا بتوانید با آسودگی کامل در آزمون شرکت کنید.

با روحیه خوب در آزمون شرکت کنید

داشتن روحیه‌ی خوب یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس آزمون تافل است. از همین رو شما باید قبل از آزمون یک صبحانه‌ی خوب میل کنید و برای آزمون آماده شوید. سعی کنید به موقع در محل آزمون حاضر شوید تا دچار استرس نشوید و بتوانید با ذهنی آسوده به سوالات پاسخ دهید.

نفس عمیق بکشید!

شاید برایتان عجیب باشد، اما نفس عمیق کشیدن یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل استرس آزمون است. استرس و اضطراب باعث می‌شود نفس‌های شما تند شود، زیرا ریه نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی از هوا پر شود. در چنین موقعیتی توصیه می‌شود پنج نفس آرام و عمیق بکشید، زیرا این کار باعث می‌شود تمرکز لازم را برای شروع آزمون به دست آورید و بتوانید با آرامش به سوالات پاسخ دهید.

جمع‌بندی

داشتن استرس و اضطراب موقع شرکت در آزمون می‌تواند تمام تلاش‌های شما را از بین ببرد، از همین رو اگر شما به دنبال یک نتیجه مطلوب از آزمون هستید، باید بتوانید استرس و اضطراب خود را کنترل کنید و با تمرکز بالا به سوالات پاسخ دهید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaleo