یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 6915
تاریخ انتشار: 1400/09/08 13:01
مدیر برگزاری «امتک» در گفت‌وگو با صمت:

این نمایشگاه حال مردم را خوب می‌کند

ارتباطات در جهان امروز که از آن به‌عنوان دهکده جهانی نام برده می‌شود از مهم‌ترین دستاوردهای بشر به‌شمار می‌رود. از تاثیرگذارترین ابزارهای ارتباطی می‌توان به نمایشگاه‌ها اشاره کرد که فرصتی برای معرفی و ایجاد جایگاه شایسته در بسیاری از صنایع است و همچنین موقعیتی مناسب برای ارائه محصولات و خدمات هستند.

این فرصت بار دیگر برای تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان صنعت تفریحات فراهم شده تا از ۱۶ تا ۱۹ آذر ۱۴۰۰ با حضور و ارائه دستاوردها در نمایشگاه بین‌المللی (AMTECH) بتوانند جایگاه خود را در این صنعت ارتقاء دهند.

این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرآفتاب برگزار می‌شود، تنها رویداد بین‌المللی و تخصصی صنعت تفریحات، شهربازی، پارک‌های آبی، ورزش‌های تفریحی و پارک‌های موضوعی در ایران و فرصتی ممتاز برای تامین و دستیابی به اهداف تجاری فعالان این حوزه است. 

تنوع محصولات، کیفیت تجهیزات و ارائه خدمات متفاوت و همچنین حضور سایر کشورها از ویژگی‌های این نمایشگاه به‌شمار می‌رود. سعید رسا، مدیر برگزاری نمایشگاه صنعت تفریحات، سرگرمی، شهربازی‌ها و پارک‌ها در گفت‌وگو با صمت به معرفی نمایشگاه صنعت تفریحات پرداخته است.

نمایشگاه صنعت تفریحات سرگرمی و شهربازی با نام تجاری «امتک» یک دهه است که برگزار می‌شود. این نمایشگاه هر سال میزبان فعالان گوناگون در این حوزه است که تمامی خدمات و تجهیزات خود را به نمایش گذاشته و از محصولات خود رونمایی می‌کنند. به‌عنوان مثال، مجموعه‌هایی مانند شهربازی‌ها، خانه‌بازی، پارک‌آبی و بازی‌ها و سرگرمی‌های گوناگون مانند اتاق فرار و هر مرکز تفریحی که امکان ساخت آن وجود داشته باشد در امتک حضور دارند. این نمایشگاه در یک دهه گذشته پذیرای تقریبا ۲۰۰ برند و ۱۵ کشور بوده است. کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، هلند، چین، ترکیه، لبنان از جمله کشورهایی بودند که در این نمایشگاه غرفه داشتند و آخرین دستاوردهای خود را در نمایشگاه امتک به نمایش گذاشتند. بازدیدکنندگانی از کشورهای گوناگون مانند عراق، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان نیز از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

امتک با چه هدفی برگزار می‌شود؟ 

هدف از برگزاری این نمایشگاه در گام نخست توسعه مراکز تفریحی در سراسر کشور است. در حال‌حاضر سبک تفریحات و سرگرمی در خانواده مدرن شده و به همین دلیل، شهرها نیاز به مراکزی دارند که بتواند کودکان را در یک محیط سالم سرگرم کند. به‌طور کلی، می‌توان گفت توسعه مراکز تفریحی یکی از هدف‌های مهم برگزاری این نمایشگاه است. رونمایی

از جدیدترین محصولات و فناوری‌ها در این نمایشگاه از اهداف دیگر برگزاری آن به‌شمار می‌رود. این نمایشگاه فرصتی ممتاز برای تمامی ذی‌نفعان و وزارتخانه‌های مرتبط است که از خدمات گسترده این صنعت بازدید و استفاده کنند.

این رویداد در طول‌های سال‌های اخیر چه تاثیری بر صنعت و بازار سرگرمی داشته است؟

برگزاری این رویداد منجر به معرفی توان تولیدکنندگان صنعت سرگرمی و توسعه صادرات در حوزه تجهیزات شهربازی‌ها و پارک‌ها شده است. این نمایشگاه با ۲۰ رویداد گوناگون در سراسر جهان تفاهم همکاری داشته و هر سال هم مخاطبان جدیدی را به خانواده بزرگ شهربازی‌ها و پارک‌ها معرفی می‌کند. این رویداد باعث‌شده در تجارت خارجی صنف تفریحات الگوبرداری موفقی داشته باشیم. برگزاری امتک سبب شده بسیاری از مجموعه‌های سازنده تجهیزات سرگرمی به سمت استانداردسازی حرکت کنند و محصولا‌ت‌شان را با استاندارد روز ارائه دهند. در کل این نمایشگاه در یک دهه اخیر، هزاران میلیارد تومان گردش مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به صورت ارزی و ریالی ایجاد کرده است.

وضعیت صنعت تفریحات را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم وضعیت صنعت تفریحات را ارزیابی کنیم نخست باید نگاهی به این صنعت در جهان بیندازیم. روند جهانی صنعت تفریحات به غیر از ایام کرونا روبه رشد بوده است. بزرگ‌ترین پارک‌های دنیا سالانه میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده هستند که از امکانات تفریحی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توان مجموعه‌هایی مانند دیزنی‌لند را نام برد که در دنیا مشهور است و درآمدهای میلیارد دلاری دارد. به علاوه اینکه براساس شواهد در سال‌های آینده شرایط دنیا تغییر می‌کند و به سمت دیجیتالی شدن و هوشمندسازی پیش می‌رود.

در واقع افراد می‌توانند بیشتر برای اوقات فراغت خود زمان بگذارند و پیش‌بینی مراکز نظرسنجی در جهان از این خبر می‌دهد که دنیای آینده، دنیای گردشگری و تفریح بیشتر است. پس نتیجه می‌گیریم همان طور که این صنعت در یک سده گذشته در حال پیشرفت بوده، روند پیشرفت با توسعه فناوری با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. در کشور خودمان هم همین‌گونه بوده و آینده این صنعت روشن است.

مهم‌ترین چالش صنعت تفریحات را چه می‌دانید؟

این صنعت نیاز به حامی دارد. در کشور ما به‌دلایل مختلف آمار سرخوردگی و افسردگی بالاست و مردم با ناهنجاری‌های اجتماعی مختلفی دست به گریبان هستند. یکی از راهکارها این است که مدیران سلامت به شرایط روانی مردم بیشتر توجه کنند. قطعا اگر بتوانیم مردم را سرگرم کرده و با تفریحات مختلف آنها را شاد کنیم، جامعه روبه پیشرفتی خواهیم داشت. در این راستا می‌توان با برگزاری برنامه‌های مختلف مانند فستیوال‌ها، موضوعات تفریحی و به‌طور کل ترویج مراکز شادی و بازی، بسترهایی فراهم کرد که مردم بتوانند هیجانات خود را ابراز کنند و شاد شوند.

به نظر من، مدیران شهری و مراکز مرتبط باید به این حوزه بیشتر توجه کرده و برای ساخت و توسعه مراکز تفریحی سرمایه‌گذاری کنند. نهادهای مسئول مانند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی در توسعه این صنعت داشته باشند. 

نمایشگاه امسال در چه ابعاد و با چه محوری برگزار می‌شود؟

نمایشگاه امسال که در واقع دهمین دوره از رویداد صنعت تفریحات به‌شمار می‌رود، تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته و در این شرایط برگزار می‌شود. 

کرونا، تعطیلات واحدهای صنفی و مراکز تفریحی، محدودیت‌های تردد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این صنعت آسیب بسیاری وارد کرده است. البته دوباره شرکت‌ها فعال‌شده و نمایندگان آنها در شهرآفتاب حضور پیدا خواهند کرد.

 امسال ما میزبان ۱۰۰ مجموعه فعال در صنعت تفریحات و سرگرمی در فضایی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع هستیم و هیات‌های تجاری از کشورهایی مانند ترکیه، عراق و ارمنستان از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2o98q2