جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 99453
تاریخ انتشار: 1402/10/03 11:48

توسعه پارک‌های علم و فناوری با اعتبار مالیاتی

پیشرفته بودن یک کشور به معنای نبود تفاوت‌های چشمگیر بین شهرهای مختلف آن است و پارک‌های علم و فناوری به عنوان جایگاهی برای توسعه استانی ظهور کردند تا خودباوری را در استان‌ها تزریق کنند. در سال‌های اخیر توسعه پارک‌های علم و فناوری در دستور کار قرار گرفته و راه‌های گوناگونی برای تامین اعتبار و حمایت مالی از فعالان این بخش مطرح شده است.
توسعه پارک‌های علم و فناوری با اعتبار مالیاتی

پیشرفته بودن یک کشور به معنای نبود تفاوت‌های چشمگیر بین شهرهای مختلف آن است و پارک‌های علم و فناوری به عنوان جایگاهی برای توسعه استانی ظهور کردند تا خودباوری را در استان‌ها تزریق کنند. در سال‌های اخیر توسعه پارک‌های علم و فناوری در دستور کار قرار گرفته و راه‌های گوناگونی برای تامین اعتبار و حمایت مالی از فعالان این بخش مطرح شده است. یکی از این راهکارها تخصیص اعتبار مالیاتی است که به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، این اعتبار ۳ برابر شده است.اعتبار مالیاتی، نوعی کمک یا تخفیف است که از سوی دولت به مودی مالیاتی اعطا می‌شود. اعتبار مالیاتی خلاف هزینه قابل‌ قبول و معافیت، از اصل درآمد کسر نمی‌شود و در انتها از بدهی مالیاتی فرد کسر خواهد شد.به گزارش ایرنا، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: این معاونت تا پایان8 ماهه امسال به میزان سه برابر هزینه کرد خود در این مدت، از اعتبارات مالیاتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری کشور بهره گرفته است.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشستی با روسای پارک‌های علم و فناوری استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در مشهد افزود: افزون بر این ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال از اعتبارات مالیاتی در طرح‌های مربوط به تحقیق و توسعه هزینه شده است.

وی اضافه کرد: به منظور روان‌سازی اجرای طرح‌های علمی در دانشگاه‌ها وزارت علوم این اختیار را به روسای دانشگاه‌ها داده است تا به صورت مستقل از اعتبارات مالیاتی در طرح‌ها و توسعه زیرساخت‌های علمی بهره گیرند.

معاون علمی رئیس‌جمهوری گفت: تاکنون موافقتنامه‌ای با استانداران ۵ استان کشور تنظیم شده است تا موظف شوند اعتبارات مالیاتی را پیگیری و جذب کنند و از سال آینده استان‌های دیگر نیز به این موافقتنامه اضافه خواهند شد.

دهقانی فیروزآبادی از راه‌اندازی صندوق خدمات و کالاهای دانش‌بنیان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: سرمایه کل این صندوق ۱۰ هزار میلیارد ریال است که تا ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات را می‌تواند تضمین بدهد و یکی از وظایف این صندوق دادن تضمین لازم در خصوص اعتبارات مالیاتی است.

وی با تاکید بر توسعه ارتباطات استان‌های شرق کشور با کشورهای آسیای میانه ادامه داد: داشتن ارتباطات قوی با کشورهایی مانند ازبکستان یک مزیت نسبی است که پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در این حوزه به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

معاون علمی رئیس‌جمهوری، پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی را به مثابه پدری برای پارک‌های علم و فناوری استان‌های دیگر دانست و گفت: پارک خراسان رضوی باید «هاب» یا کارگزار سایر استان‌های شرق کشور باشد و نیازهای آنها را منتقل و دستاوردهای‌شان را معرفی کند.

یکپارچه‌سازی ظرفیت‌های شرق کشور

مسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در راستای منویات دولت به منظور یکپارچه‌سازی ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری شرق کشور در برگزاری رویدادها و عملیاتی کردن اهداف، زیست بوم شرق کشور به منظور شبکه‌سازی و هم افزایی بین پارک‌های علم و فناوری استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان و گلستان با مرکزیت مشهد ایجاد شده است.

محمدرضا قربانی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌شمالی نیز با اشاره به وجود ۱۳۲ شرکت دانش‌بنیان در این پارک گفت: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک خط تولید منیزیوم راه‌اندازی کرده است که به زودی ایران را از واردات آن بی‌نیاز و سال آینده صادرات آن را شروع خواهد کرد و در صورتی که نمایشگاهی در مشهد برپا شود شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی می‌توانند ظرفیت‌های خود را به منصه ظهور بگذارند.

محمدحسن مجیدی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی نیز در این نشست گفت: این پارک ۲۱۷ شرکت دانش‌بنیان را در خود جای داده است با این حال متقاضی برای راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان در این استان زیاد است اما فضای کافی برای استقرار آنها وجود ندارد.

محمدنبی شهیکی، رئیس پارک علم و فناوری سیستان‌وبلوچستان نیز در این نشست گفت: نشست مدیران مرکز رشد شرق کشور که ۶ و ۷ دی‌ماه با رویکرد هم افزایی به میزبانی پارک این استان برگزار می‌شود، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های منطقه در حوزه صنایع معدنی و کشاورزی خواهد بود.

تامین زمین، مهم‌ترین دغدغه پارک‌ها

بابک سوری، رئیس پارک علم و فناوری کردستان، تامین زمین برای ارتقای سطح پارک علم و فناوری در استان، از مهم‌ترین دغدغه‌های پارک در راستای توسعه‌ استان دانست.

وی به ضرورت خرید محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و ادامه داد: با وجود گذشت بیش از یک سال از این قانون، هنوز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در کردستان این قانون را اجرا نمی‌کنند و انتظار داریم تمهیدات لازم در این خصوص انجام شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان همچنین گفت: راهبردهای عملیاتی دانش‌بنیان استان کردستان در امسال در ۱۲ دستور کلان اجرا می‌شود که توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، حمایت مالی، راهبرد اقتصادی و... از جمله این راهکارهاست.

سوری در ادامه به راهبرد پذیرش و استقرار واحدهای فناور و دانش‌بینان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۱ واحد فناور در استان فعال بود که برنامه‌ریزی ما رسیدن این تعداد به ۲۰۰ واحد تا پایان امسال است که در ۴ ماهه امسال ۲۵ واحد آن عملیاتی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، از برنامه‌ریزی برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک از ۳۹ شرکت در سال گذشته به ۵۰ شرکت تا پایان امسال خبر داد و افزود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تا پایان سال گذشته ۵۴ شرکت بود که این تعداد تا پایان امسال به ۷۰ شرکت می‌رسد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش دو برابری زیربناهای کالبدی عنوان کرد: افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک و سطح استان از جمله اقدامات و راهبردهای پذیرش دانش‌بنیان در استان است.

سوری، در ادامه عدم آشنایی مدیران و مسئولان استان کردستان با ماموریت‌های پارک علم و فناوری را یکی دیگر از مشکلات استان ذکر کرد و افزود: توصیه می‌شود که از هر دستگاه یک کارشناس خبره در این حوزه، برای آموزش و به عنوان سفیر و رابط دستگاه به پارک علم و فناوری معرفی شود.

وی، برگزاری استارت‌آپ‌های نوآورانه را در پارک‌های علم و فناوری ضروری دانست و گفت: پارک باید به عنوان مرجع و هسته برگزاری استارت‌آپ‌های مرتبط با وظایف دستگاه‌های اجرایی معرفی شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی بانک‌ها عنوان کرد: ارزیابی اقتصادی طرح‌های واحدهای فناور تحت‌پوشش پارک بر اساس الگوی بانک‌ها صورت می‌گیرد که این امر اشتباه است.

وی، تدوین اولویت‌های پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بیمه کارکنان واحدهای فناور، مشکلات مربوط به قوانین و مقررات گمرکی را از دیگر مشکلات نرم‌افزاری پارک علم و فناوری استان کردستان عنوان کرد. به گفته وی، تامین زمین برای مصوبات پارک علم و فناوری در استان، از مهم‌ترین دغدغه‌های این شرکت برای توسعه‌ است.

سخن پایانی

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محور فناوری هر استان پارک علم و فناوری است و یکی از سیاست‌های وزارت علوم ایجاد پردیس است و بر همین اساس تدوین و اصلاح آیین‌نامه مدیریت این پارک‌ها در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است. بسیاری معتقدند برای تحقق این هدف،‌ راه‌اندازی مراکز رشد، پردیس یا پارک علم و فناوری در دانشگاه‌ها باید با سیاست‌ دنبال شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2awmze