سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 13329
تاریخ انتشار: 1400/12/24 03:40
اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز برگزاری مزایده‌های جدید معدنی

هوشمندسازی، بهره‌وری معادن را افزایش می‌دهد

برگزاری جلسات و نشست‌های جامعه معدنی با نهادهای دولتی وابسته و مسئول بخش معدن، می‌تواند در شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بخش معدن و توسعه فعالیت‌های معدنی مثمر باشد.

به گزارش صمت، هوشمندسازی معادن، دستیابی به اقتصاد پایدار و همچنین ساخت یک اکوسیستم تخصصی با بهره‌گیری از بسترهای توسعه‌ای مهم‌ترین عواملی است که بنا بر نظر فعالان معدنی می‌تواند زمینه رشد اقتصاد بخش معدن در کشور را مهیا کند؛ از این رو در وهله نخست شناسایی همه‌جانبه وضعیت موجود و همچنین تدوین راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و در نهایت اجرای آنها از منطقی‌ترین روش قرارگیری در مسیر توسعه است.


مزایای هوشمندسازی معادن
در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران، میزگرد تخصصی معدنکاری پایدار با محوریت هوشمندسازی معادن روباز برگزار شد. به گزارش معدن‌نیوز میزگرد تخصصی «ضرورت‌ها و چالش‌ها، عوامل خلق آینده پایدار معدن در ایران، بیولیچینگ و چشم‌انداز آتی آن در صنعت مس، معدنکاری و محیط‌زیست (رویکردها و چالش‌ها) و معرفی مدل اکوسیستم توسعه فناوری مجتمع مس سرچشمه» با حضور مدیران امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه برگزار شد.
محمد محمودی مؤمن‌آبادی، مدیر امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه با اشاره به مزایای اصلی اتوماسیون در معادن، گفت: افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید، افزایش ۱۴ درصدی بهره‌وری، کاهش عملیات ۱۲ درصدی و کاهش ۸ درصدی تعمیر و نگهداری، کاهش خسارت و آسیب و بهینه‌سازی طرح معدن حاصل اتوماسیون در معادن است. وی با اعلام اینکه در معدن مس سرچشمه بعد از ۱۴ ماه برنامه مدون هوشمندسازی طراحی شده، افزود: دو سامانه هوشمندسازی معدن طراحی شده و برای نخستین بار در کشور در شهریور سال آینده پایش آنلاین در معدن مس سرچشمه انجام خواهد شد. مدیر امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: با دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران معدن سریدون به‌عنوان معدن های‌تک و پیشرفته در شرکت ملی صنایع مس ایران و خاورمیانه خواهد بود. در ادامه این میزگرد سید هادی حسینی مشاور واحد تحقیقات معدنی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه، محسن کشاورز مشاور واحد تحقیقات فنی و مهندسی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه، زهرا منافی رئیس واحد تحقیقات هیدرومتالورژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه، مهدی خراسانی‌پور مشاور واحد تحقیقات آب و محیط‌زیست امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه، مسعود رضایی‌زاده مشاور واحد تحقیقات فنی و مهندسی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه به سخنرانی پرداختند.


چالش‌های اکتشاف معادن
در این همایش، همچنین سخنرانی با عنوان «از پهنه‌های اکتشافی تا معدن» (مروری بر روند اکتشافات و چالش‌های فرارو) برگزار شد.
 به گزارش ایلنا، در این سخنرانی شهریار متوکل، مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران به بررسی چالش‌های معادن مس در آینده و عملکرد تیم جوان اکتشافات مس پرداخت و گفت: گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های اکتشافی در سطح کشور در پهنه‌هایی به وسعت حدود ۶۰ هزار کیلومترمربع، رشد بیش از ۱۸۰ درصدی اکتشافات سطحی و ثبت رکورد بالاترین میزان مطالعات اکتشافی در ۸ سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی حفاری اکتشافی در سال ۱۴۰۰ با حفر بیش از ۱۲۴ هزار متر تا نیمه اسفند امسال و ثبت رکورد بالاترین میزان حفاری در ۸ سال گذشته و حفر عمیق‌ترین گمانه اکتشافی به‌عمق ۱۴۰۰ متر برای نخستین بار در تاریخ اکتشافات مس کشور همگی از فعالیت‌های بخش اکتشاف و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران است. وی افزود: در دوره اخیر مجموع منابع زمین‌شناسی شرکت مس با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۵.۸ میلیارد تن به بیش از ۱۷ میلیارد تن با متوسط عیار ۰.۴ درصد رسیده است. در ادامه سید جمال کیوانیان، عضو هیات علمی دانشگاه کلاوستهال آلمان درباره پویایى و هوشمندسازى اکتشافات، ضامن توسعه پایدار و بابک ال‌طه عضو هیات علمی دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا درباره ژئومتالوژى و نقش آن در افزایش بهره‌وری معادن مس به سخنرانی پرداختند.


برگزاری مزایده‌ها در سال جدید
جلسه پیش‌مزایده واگذاری ۸ گواهی کشف‌ معادن سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به‌منظور انجام مقدمات برگزاری مزایده برگزار شد. به گزارش معدن‌نیوز، آگهی روزنامه این مزایده در ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد و اواخر اردیبهشت نیز گواهی کشف‌ها از طریق برگزاری مزایده عمومی به بخش علاقه‌مند خصوصی واگذار می‌شود. گفتنی است این ۸ گواهی کشف شامل دو محدوده مروست خاوری و باختری با ماده معدنی پلاسر مونازیت‌دار در استان یزد، محدوده لاطلا با ماده معدنی پلی‌متال در استان کرمان، محدوده گیو با ماده معدنی مس در خراسان‌جنوبی، محدوده شا‌دمهر با ماده معدنی طلا در خراسان رضوی، کلاته‌چوبک با ماده معدنی آنتیموان-طلا در استان خراسان رضوی، محدوده میرگه‌نقشینه با ماده معدنی طلا در کردستان و محدوده کاهوان با ماده معدنی سیلیس رنگی در استان سمنان است. این نشست با حضور علیرضا شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با همراهی معاونان و مدیران فنی، ستادی و امور مالی و قراردادها برگزار شد.


عملکرد مناسب معادن در امسال
امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۱۱ ماه منتهی به اسفند سال ۱۴۰۰، ۶۹ معدن جدید با ۲۷ میلیون تن ذخیره معدنی و ظرفیت استخراج یک میلیون و۹۳ هزار تن در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید. به گزارش ایسنا امیررضا رجبی در این باره اظهار کرد: عمده مواد معدنی این معادن شامل سنگ‌آهن، مس، کرومیت، سنک لاشه، سرب و روی، سلیس و مرمریت است که در شهرستان‌های مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، تایباد، فریمان، گناباد، تربت جام، خواف، چناران، نیشابور، بردسکن، جغتای، داورزن و کاشمر به بهره‌برداری رسیده است. وی افزود: معادن یادشده با ۱۴۰۵میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده‌اند و امکان اشتغال مستقیم برای ۳۶۱ نفر را فراهم آورد‌ه‌اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در همین مدت ۶۵ پروانه اکتشاف و ۳۳ گواهی کشف برای فعالان بخش معدن صادر شده است. رجبی ادامه داد: با بهره‌برداری از معادن جدید، مجموع معادن دارای پروانه بهره‌برداری استان بالغ بر معدن با ذخیره ۲ میلیارد و۸۶۰ میلیون تن و ظرفیت استخراج سالانه ۵۵ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال رسیده و امکان اشتغال مستقیم برای ۱۲ هزار و ۲۴۶ نفر فراهم شده است.


سخن پایانی
بهره‌گیری از فرصت‌های بالقوه و بالفعل معدنی کشور می‌تواند مسئولان دولتی را در تعیین چشم‌اندازهای بلند‌مدت اقتصادی کشور همراهی کند؛ به‌عبارت دیگر باتوجه به ارزش‌افزوده غنی و ارزشمند بخش معدن، می‌توان ضمن رهایی از مشکلات متعدد اقتصادی، به تدوین برنامه‌های راهبردی و استراتژیک بلندمدت پرداخت. این موضوع از اهمیت چندجانبه بخش معدن بر اقتصاد جوامع حکایت دارد.



کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ajdl2