سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 14498
تاریخ انتشار: 1401/01/24 03:57

عاملی به‌نام «گردوغبار خارجی»

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی- دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست: ۸ کانون اصلی گردوغبار شناسایی شده است. کانون شماره ۱ که در جنوب عربستان قرار دارد و بخش وسیعی از مناطق جنوبی عربستان، عمان، یمن و دریای سرخ را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در همه فصل‌ها با شدت‌ خیلی زیاد، فعال است.

کانون شماره ۲ در شمال امارات، کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، قطر، بحرین، دریای عمان و بندر مکران را متاثر می‌کند. این کانون در شرایط خاص جوی و در فصل‌های بهار و زمستان، مناطق جنوبی ایران شامل استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کانون شماره ۳ که در شمال عربستان واقع شده، در همه فصل‌ها با شدت زیاد فعال است. این کانون کشورهای عربستان، اردن، عراق، سوریه و کویت و همچنین خلیج‌فارس و دریای سرخ را متاثر می‌کند. کانون ۳ در فصل زمستان در شرایط خاص جوی می‌تواند مناطق جنوب ‌غربی ایران شامل استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. رخداد اخیر از کانون شماره ۴ در جنوب‌ غربی عراق، کشورهای عراق، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، کویت و همچنین خلیج‌فارس ایجاد شده است. این کانون در فصل‌های بهار، تابستان و زمستان می‌تواند مناطق جنوب و جنوب‌ غربی ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

کانون شماره ۵ در شمال عراق، در فصل‌های بهار و تابستان با شدت خیلی زیاد و در زمستان با شدت متوسط فعالیت می‌کند.

این کانون می‌تواند کشورهای عراق، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، کویت، خلیج‌فارس و نیمه غربی ایران شامل استان‌های کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان را تحت تاثیر شرایط جوی مختلف قرار دهد.

کانون شماره ۶ که در کشور ترکمنستان واقع شده، کشورهای ترکمنستان و افغانستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مناطق شمال‌ شرقی ایران و سواحل جنوبی دریای خزر شامل استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران و گلستان ممکن است در فصل‌های بهار و تابستان از کانون شماره ۶ متاثر شوند.

کانون‌های شماره ۷ و ۸ در جنوب افغانستان واقع است. کانون شماره ۷ در فصل زمستان در شرایط جوی خاص می‌تواند استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب‌شرقی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. 

در سال‌های اخیر با فرمان رهبر معظم انقلاب ۲۷ هزار میلیارد ریال به دستگاه‌های عضو ستاد ملی اختصاص یافته که باعث مدیریت و کنترل ۳.۲ میلیون هکتار از اراضی غبارخیز داخل کشور شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qq5d