دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107550
تاریخ انتشار: 1403/01/15 04:40

ترافیک افتتاح طرح‌های معدنی در راه است

سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران از تابستان سال ۱۴۰۲ راهبری برنامه‌ها و اهداف پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی را در قالب برنامه پایش‌های مستمر هفتگی، پیش برده است.
ترافیک افتتاح طرح‌های معدنی در راه است

سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران از تابستان سال ۱۴۰۲ راهبری برنامه‌ها و اهداف پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی را در قالب برنامه پایش‌های مستمر هفتگی، پیش برده است. طی این برنامه، نحوه اجرا و راه‌های برطرف‌سازی گلوگاه‌های توسعه این حوزه بررسی و ارائه شدند. در این چارچوب، زنجیره‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی، طلا و... باوجود تمامی چالش‌های تأمین انرژی و خوراک، شاهد پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای بودند، به‌طوری‌که تعدادی طرح در سال گذشته راه‌اندازی شدند و افتتاح‌های متعددی در سال ۱۴۰۳ در حوزه معدن و صنایع معدنی در راه است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مسیر توسعه ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع وابسته به آن گام برداشته است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در زنجیره فولاد انجام نخستین قوس الکتریکی فولاد شادگان و شروع فعالیت تولید شمش فولاد در سفیددشت با تکنولوژی ایرانی رقم خورد. همچنین تست قوس الکتریکی طرح‌های فولاد میانه و فولاد قائنات به ثبت رسید و این پروژه‌ها در آینده نزدیک افتتاح خواهند شد.

موثقی‌نیا ادامه داد: در زنجیره فولاد طرح‌های فولادسازی نی‌ریز و آهن اسفنجی ۲ بافت نیز، در آستانه راه‌اندازی قرار دارند. باید یادآور شد این سازمان فاز نخست کارخانه تولید کنسانتره روی در مهدی‌آباد -به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری روی خاورمیانه به ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن- را در دست راه‌اندازی دارد.

وی یادآور شد: در حوزه فولاد، پیش‌تر کارخانه احیای مستقیم زمزم ۳؛ بزرگ‌ترین مگامدول تولید آهن اسفنجی در ایران با ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن راه‌اندازی شده است.

 از سوی دیگر اسکله شماره سه منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با سرمایه ۲۵ میلیون یورویی افتتاح شد.

«پارسیان»، بندر تخصصی معدن و صنایع معدنی برای ورود مواد خام و صدور کالای ساخته‌شده است.

بومی‌سازی فناوری‌های جدید

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم اظهار کرد: نخستین طرح تولید هیدرات‌های ویژه در ایران و خاورمیانه با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی و اشتغال ۱۱۰ نفری وارد مدار تولیدشده است.

به گفته وی، تکنولوژی ساخت این واحد، بومی و برای نخستین بار است که در کشور اجرا و راه‌اندازی می‌شود. افتتاح فاز نخست واحد فیلتراسیون گِل قرمز شرکت آلومینای ایران (جاجرم)، دستاورد دیگر فناوری در زنجیره آلومینیوم به شمار می‌آید. در این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

در بخش معدن نیز عملیات اجرایی کارخانه‌های «فلوتاسیون مس-طلا» شادان و نیز «فرآوری طلا» خونیک در استان خراسان جنوبی آغاز شد. موثقی‌نیا افزود: در زنجیره مس نیز استخراج پیش باطله‌برداری از معدن سریدون در سرچشمه شهرستان رفسنجان شروع شد.

این معدن با ذخیره یک میلیارد تنی ماده معدنی مس، ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد داشت و برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. مدت بهره‌برداری از معدن سریدون ۲۵ سال خواهد بود. همچنین «جانجا»؛ معدن جدیدی که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع‌شده است در سال‌های آتی، گرمابخش توسعه صنعت مس خواهد شد. این معدن اکنون مراحل اولیه معدنکاری را پشت سر می‌گذارد و سبب‌ساز توسعه و تحول در منطقه می‌شود.

توسعه زنجیره مس

رئیس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت توسعه زنجیره مس اشاره کرد و گفت: در این حوزه شرکت توسعه زنجیره مس در آستانه رونمایی قرار دارد. این شرکت قرار است نقش‌آفرینی برجسته‌ای در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت مس داشته باشد. موضوع فوق با توجه به مصرف روزافزون فلز سرخ و اهمیت آن در صنایع پیشرفته و هوشمند، اهمیت دوچندانی می‌یابد.

اکتشاف

موثقی‌نیا درباره عملکرد بخش اکتشاف گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفته که این رقم ۱۳ درصد بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده بوده است.

وی ادامه داد: در بخش حفاری اکتشافات نیز با هدف رفع کمبود نیروی ماهر در این حوزه، برگزاری نخستین دوره آموزش رایگان حفاری مغزه‌گیری اکتشافی برای توسعه معدن زغال‌سنگ کوهبنان (استان کرمان)، از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان به‌شمار می‌آید.

موثقی‌نیا در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین (ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی)، نخستین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، نخستین دوره مسابقات ملی گوهرتراشی ازجمله اقداماتی بود که در حوزه گوهرسنگ‌ها برگزار شد.

راهبری طرح‌های انتقال آب

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به جایگاه این سازمان در توسعه زیرساخت‌ها، گفت: ایمیدرو راهبری پروژه‌های خطوط انتقال آب با سرمایه‌گذاری ۸.۳ میلیارد یورویی را بر عهده‌دارد. وی تاکید کرد: با اجرای این طرح‌ها در اوایل سال جدید (۱۴۰۳) آب به شهرهای یزد و کرمان و تا تابستان پیش رو آب به پالایشگاه اصفهان و در ۶ ماه اول سال آتی به فولاد مبارکه اصفهان خواهد رسید.

موثقی‌نیا درباره تفاهمنامه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی گفت: در بخش نیروگاهی نیز این سازمان اکنون راهبری پروژه‌هایی درمجموع ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق برای صنایع و معادن را عهده‌دار است که بیش از برنامه موردتفاهم است. در این راستا عملیات اجرایی 6هزار و ۶۶۸ مگاوات آن آغازشده و هزار و ۱۸۳ مگاوات نیز به بهره‌برداری رسیده است.

سامانه اکتشافی مکان‌مبنا

وی همچنین گفت: چنانچه نگاهی گذرا به برخی دیگر از اقدامات این سازمان داشته باشیم شامل مواردی همچون رونمایی از سامانه اطلاعات یکپارچه اکتشافی مکان‌مبنای ایمیدرو؛ محصول تکنولوژی محور و بومی، ارائه‌شده توسط شرکت دانش‌بنیان، برگزاری نخستین همایش بین‌المللی تحول دیجیتال در حوزه معادن و صنایع وابسته در راستای « طرح تحول دیجیتال و هوشمند سازی معادن و صنایع معدنی ایران» و تشکیل کارگروه راهبردی تحول دیجیتال و هوشمند سازی، احیا و فعال‌سازی ۲۷۳ معدن، توسعه ۸۴ معدن اشتغال مستقیم ۱۴۰۰ نفر با راه‌اندازی کامل و تکمیل در راستای طرح احیا و فعال‌سازی معادن راکد بخش خصوصی، اجرای دوره هفتم ممیزی HSE شرکت‌های تحت پوشش و تابعه (۵۲ شرکت) طی مدت ۲۲۴ نفر روز، تخصیص ۱۲۱ میلیارد ریال بودجه به آموزش، پژوهش و فناوری، برگزاری ۲۸۹ دوره برای 7هزار و ۷۲۲ نفر، اجرای طرح توانمندسازی فارغ‌التحصیلان برای ۸۴۹ نفر طی ۲۴ دوره در ۱۰۹۴ ساعت و صدور ۵۴ بیمه‌نامه اعتباری بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به ارزش ۳۹.۳ هزار میلیارد ریال قابل‌ذکر است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/279n8g