شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 99026
تاریخ انتشار: 1402/09/25 10:07

قراردادهای سفید امضا به مزارع رسید

قراردادهای سفیدامضا از کارگاه‌های زیرزمینی و تولیدی به باغات و مزارع مازندران رسید تا همه جز کشاورز از این طرح نفع برند. دو سه سالی است که کشت قراردادی در استان مازندران نیز همانند دیگر مناطق کشور کلید خورده است و هدف از اجرای این طرح رضایت کشاورز و مصرف‌کننده است.نتایج طرح‌های قراردادی طی سال‌های قبل حکایت از آن دارد که نه کشاورز راضی بود و نه مصرف‌کننده.
قراردادهای سفید امضا به مزارع رسید

قراردادهای سفیدامضا از کارگاه‌های زیرزمینی و تولیدی به باغات و مزارع مازندران رسید تا همه جز کشاورز از این طرح نفع برند. دو سه سالی است که کشت قراردادی در استان مازندران نیز همانند دیگر مناطق کشور کلید خورده است و هدف از اجرای این طرح رضایت کشاورز و مصرف‌کننده است.نتایج طرح‌های قراردادی طی سال‌های قبل حکایت از آن دارد که نه کشاورز راضی بود و نه مصرف‌کننده. قرار بود در این طرح نهاده‌های مورد نیاز و حمایت‌های فنی و پشتیبانی در اختیار کشاورز قرار گیرد و هنگام خرید نرخ این خدمات و نهاده‌های ارائه شده کسر شود.اجرای طرح کشت قراردادی با آنکه خوب کلید زده شد اما در نحوه اجرا از مسیر منحرف و دست آخر موقع خرید محصولات کشاورز تنها ماند و حامیان و پشتیبانان به وعده‌های‌شان عمل نکردند.پارسال کشت قراردادی برنج در استان مازندران اجرا شد و دست آخر کشاورزان از اینجا مانده و از آنجا رانده برنج‌ها را به قیمت ناچیزی به دلالان و واسطه‌ها فروختند و همچنان مقادیر قابل توجهی محصول نیز در انبارها مانده است.

کشاورزان رضایت چندانی ندارند

اگرچه سطحی از مزارع مازندران تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است اما کشاورزان از خدمات ارائه شده در این طرح چندان رضایت ندارند. یک کشاورز بهشهری که بخشی از مزرعه خود را کشت گندم اختصاص داده است، می‌گوید: بذری که امسال در اختیار ما قرار داده‌اند نامناسب و فاسد بود و به دسترنجم را آسیب زده است.

با همه اما و اگرها درباره کشت قراردادی برنج این پروژه در مزارع گندم مازندران در دست اجراست. در ساری هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع گندم و کلزا زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

سید اسماعیل علوی، مدیر جهاد کشاورزی ساری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: تاکنون یک‌هزار و ۶۸۹ هکتار مزارع گندم و کلزا این شهرستان در سامانه کشاورزی قراردادی ثبت شد.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: کشاورزان با پیوستن به کشاورزی قراردادی از مزایای تخفیف در حق بیمه محصول و دریافت کمک هزینه حمل گندم و کلزا برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بهره‌مند خواهند شد.در شهرستان میاندرود نیز بیش از دو هزار هکتار از مزارع منطقه زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفت و کشاورزان به حمایت‌های دولت در این پروژه چشم دوخته‌اند. محمد اسفندیاری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود گفت: تاکنون ۲هزار و ۲۰۸ هکتار مزارع گندم و کلزای شهرستان میاندورود تحت کشت قراردادی قرار گرفت.

اسفندیاری افزود: هدف از کشت قراردادی، افزایش بهره‌وری، حذف واسطه‌ها، نظارت بر تولید و تضمین در خرید و رسیدن به درآمدی مطمئن است و کشاورزانی که می‌خواهند از این فواید بهره‌مند شوند می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی مربوطه و نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن طراحی شده، نسبت به انجام کشت قراردادی اقدام کنند.

وی اظهار کرد: برش تخصیصی کشت قراردادی در این شهرستان ۳۴۰۰ هکتار بوده و بقیه سطوح در مراکز دو گانه شهرستان در حال اجرای قرارداد است.

از مجموع مزارع جویبار نیز تاکنون فقط ۵۰۰ هکتار تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است و سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جویبار گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار مزارع گندم و کلزای شهرستان جویبار تحت کشت قراردادی قرار گرفت.

علی رحیمی افزود: اظهار کرد: برش تخصیصی کشت قراردادی در این شهرستان هزار و ۷۰۰ هکتار بوده و بقیه سطوح در مراکز سه‌گانه شهرستان در حال اجرای قرارداد است.

در سال‌جاری شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در راستای سیاست‌های حمایتی دولت و اجرای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی، طرح کشاورزی قراردادی محصولات گندم و دانه‌های روغنی را آغاز کرده است.در قالب این طرح قرار است، تامین نهاده‌های تولید مانند کود، سم و دیگر نهاده‌ها و آموزش کشاورزان توسط سازمان جهاد کشاورزی و خرید محصول تولیدی از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران موجب کاهش ریسک تولید و بازار و ثبات درآمد برای کشاورزان است که سود حاصل از اجرای این طرح نیز در راستای حفظ امنیت غذایی برای مردم است.همچنین در این طرح به ازای تحویل هر تن محصول به مراکز خرید تضمینی مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به‌عنوان کمک هزینه کرایه حمل محصول به کشاورز تخصیص می‌یابد.

۲۱ هزار هکتار گندمزار زیرکشت قراردادی

عباسعلی وفایی‌نژاد، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران همچنین اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با اجرای این طرح در زمینه تولید گندم، ۲۱ هزار هکتار از مزارع گندم استان به صورت قراردادی زیر کشت رفت و با توجه به ۵۸ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم شاهد افزایش ۴۲ درصدی برداشت گندم در استان بودیم.

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نیز انتظار می‌رود با توجه به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در کشت محصولات گندم و دانه‌های روغنی، شاهد استمرار و ادامه خوداتکایی و دستیابی به جهش در رشد تولید محصولات اساسی کشاورزی باشیم.

در استان مازندران بیش از ۴۶۰ هزار هکتار مزرعه و اراضی کشاورزی وجود دارد و سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود. این استان در تولید ۱۴ محصول رتبه برتر کشور را دارا است و حمایت از کشاورزی و تضمین خرید محصولات سبب می‌شود تا کشاورز و زراع با دلگرمی بیشتر به تولید بپردازد. مازندران سالانه بیش از یک میلیون تن برنج و ۱۵۰هزار تن گندم تولید می‌کند و در سال‌های قبل بخش ناچیزی در قالب کشت قراردادی خریداری شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2797ed