چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 11991
تاریخ انتشار: 1400/12/03 12:48
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو:

کیفیت محصولات افزایـش خواهد یافت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات، خروج از زیاندهی نماد «خودرو» و حفظ حقوق سهامداران را از اولویت‌های این خودروساز دانست و گفت که ارتقای کیفیت و توسعه محصولات نیز از جمله موضوعاتی است که در گروه صنعتی ایران‌خودرو با جدیت دنبال می‌شود.

اولویت‌های اصلی ایران‌خودرو

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست با انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، گفت: افزایش تیراژ تولید و نیز تغییر ترکیب تولید از خودروهای زیانده به سمت خودروهای سودده از موضوعات بسیار مهمی است که در دست اقدام قرار دارد. به‌گزارش ایکوپرس، خطیبی با تاکید بر لزوم همکاری دوسویه میان خودروسازان و قطعه‌سازان، اظهارکرد: قطعه‌سازی کشور، یکی از حوزه‌های صنعت خودرو برای حضور در بازارهای جهانی است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه جمع‌آوری خودروهای دارای کسری قطعه، از اولویت‌های اصلی این خودروساز به‌شمار می‌رود، بیان کرد: در حال‌حاضر تعداد خودروهای دارای کسری قطعه به حدود ۷۰ هزار خودرو در دو هفته اخیر کاهش یافته و طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال به ۴۰ هزار خودرو خواهد رسید. 

پایان زیاندهی تولید

خطیبی با اشاره به اینکه مدیریت اقتصادی ایران‌خودرو از موضوعات ضروری حال حاضر این صنعت به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا در سال آینده ایران‌خودرو عاری از هرگونه زیان باشد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال آینده بخش زیادی از تولیدات، متعلق به خودروهای سودده خواهد بود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اینکه کاهش قیمت تمام‌شده تولید، از سیاست‌های ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود، اظهارکرد: ارتقای کیفیت و توسعه محصولات از جمله موضوعاتی است که با جدیت دنبال می‌شود.

کاهش ارزبری ۴۰۰ میلیون یورویی

در ادامه این نشست، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار، گفت: در این شرایط، سود حاصل از تفاوت قیمت خودرو، در جیب سوداگران و واسطه‌گران می‌رود و مشتریان واقعی خودرو مغفول واقع می‌شوند. 

وی افزود: در بازار خودرو، دست‌کم ۵۵ هزار میلیارد تومان رانت حاصل از اعمال قیمت دستوری در دوره ۶ ماهه از ابتدای خرداد تا انتهای آبان ۱۴۰۰ توزیع شده است. تا پایان سال گذشته رقم این رانت، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود و جمع رانت شکاف بازار تا پایان ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

به‌گفته محبی‌نژاد، قیمت تمام‌شده خودرو باید بر مبنای بهای تولید و هزینه‌های عملیاتی و مالی واقعی و با در نظر گرفتن یک سود منطقی مشخص شود، تصریح کرد: قیمت‌گذاری به شکل دستوری و فروش خودرو به مبلغی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده، موجب زیاندهی خودروساز و قطعه‌ساز، مشابه وضعیت کنونی و در بلندمدت منجر به ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در صنعت خودرو خواهد شد. 

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور کاهش ارزبری تحقق یافته طی ۵ میز ساخت داخل تاکنون را ۲۱۳ میلیون یورو در سال دانست و اظهار کرد: در صورت تکمیل تمامی پروژه‌های ۵ میز، کاهش ارزبری به سالانه ۴۰۰ میلیون یورو خواهد رسید.

تشکیل کمیته ویژه عارضه‌یابی

در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و به‌منظور تقویت رویکردهای ارتقای کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، نشست هم‌اندیشی و عارضه‌یابی کیفی قطعات خودرو با حضور سازندگان شبکه تامین در شرکت ساپکو برگزار شد. عادل پیرمحمدی در این نشست با اشاره به ضرورت تحقق و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب درباره افزایش کیفیت قطعات و مجموعه‌های خودرو، جلب رضایت مشتریان و مصرف‌کنندگان را از جمله اصلی‌ترین رویکردهای مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تحقق این امر خطیر عنوان کرد و گفت: ضرورت استفاده از ابزارهای کیفی علاوه‌بر افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌های خدمات پس از فروش و بهبود تصویر ذهنی مصرف‌کنندگان از برند و محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو را نیز در پی خواهد داشت و اخذ گواهینامه‌های ایزو و نظایر آن باید در عمل منجر به ارتقای کیفیت شود و با برنامه‌ریزی دقیق، موجبات ارتقای کیفیت را فراهم کنیم.مدیرعامل شرکت ساپکو همچنین بر ضرورت تشکیل کارگروه ویژه عارضه‌یابی و ارتقای کیفیت قطعات به‌منظور پیگیری و کاهش موارد کیفی در قالب جلسات هفتگی تاکید کرد و گفت: از کمیته ویژه عارضه‌یابی و ارتقای کیفیت قطعات خودرو انتظار می‌رود، در قالب برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، با بررسی و رفع عیوب کیفی قطعات خدمات پس از فروش، در راستای افزایش رضایت مشتریان گام بردارند.پیرمحمدی گفت: باید با نظارت مستمر و صدور کارنامه کیفی برای سازندگان در قالب فرآیند مکانیزه، زمینه‌ساز افزایش کیفیت باشیم.مدیرعامل ساپکو با اشاره به ضرورت اهتمام جدی سازندگان به مقوله کیفیت اظهارکرد: فرهنگ و وجدان کاری در کیفیت حرف اول و آخر را می‌زند و اهتمام به کیفیت باید سرلوحه عملکرد زنجیره تامین ساپکو باشد. 

تجاری‌سازی خودروهای ناقص

مدیرعامل ساپکو با اشاره به برنامه‌ریزی منظم و پیگیری‌های منسجم و ساختاریافته حوزه‌های گوناگون ساپکو و شبکه تامین براساس تاکیدات مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، افزود: در حال‌حاضر، اصلی‌ترین اولویت شرکت ساپکو، تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعه است. 

وی ادامه داد: برای این منظور در قالب جلسات منظم تولید، پیگیری مستمر تامین قطعات کسری انجام و مذاکرات با سازندگان شبکه گسترده تامین به‌منظور تجاری‌سازی خودروهای کف پارکینگ در جریان است. پیرمحمدی اظهار امیدواری کرد با خودباوری، اعتقاد و اعتماد به داشته‌ها و قابلیت‌های فنی و تکنولوژی و در کشاکش تحریم‌های ظالمانه، در سایه همراهی و هم‌افزایی جهادگران شبکه تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو، تا پایان سال ۱۴۰۰ خودروهای دارای کسری قطعه کاهش خواهد یافت.

آمار تکمیل و تجاری‌سازی

قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از عرضه ۳۸۷ هزار و ۶۶۶ خودرو به بازار تا پایان هفته سوم بهمن و افزایش تجاری‌سازی محصولات در روزهای اخیر خبر داد. حمید مرادی با بیان اینکه در کنار سرعت یافتن تکمیل خودروهای دارای کسری قطعه، عرضه به بازار نیز افزایش یافته و گروه صنعتی ایران‌خودرو طبق تعهدات خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۳ ماه پایانی امسال بیش از ۱۶۰ هزار خودرو به بازار عرضه خواهد کرد. وی افزود: در حال‌حاضر حسب تاکیدات مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، تکمیل و تجاری‌سازی خودروها در اولویت این خودروساز قرار دارد، به‌گونه‌ای که در هفته سوم بهمن بیش از ۱۵ هزار خودرو، تکمیل و آماده تحویل به مشتری شده است. مرادی از تولید ۴۲۵ هزار و ۴۴۶ خودرو تا پایان هفته سوم بهمن خبر داد و گفت: با ادامه روند فعلی تامین و تولید میانگین روزانه ۲ هزار خودرو تا پایان سال، اهداف تعیین‌شده تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو محقق خواهد شد. قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به همدلی سازندگان و تامین‌کنندگان ایران‌خودرو در تحقق اهداف تولید ایران‌خودرو، گفت: در کنار افزایش عرضه به بازار، برنامه‌های گوناگونی برای نظارت‌های کیفیت در زنجیره تامین و فرآیند تولید قطعه و خودرو اجرا می‌کنیم تا خودرو با بهترین شرایط کیفی به‌دست مصرف‌کننده برسد.

صدرنشینی پیکاپ‌های ایران‌خودرو

ایران‌خودرو دیزل در کنار تنوع محصولات خود و قرار دادن محصولات جدید در سبد خرید مشتریان خودروهای تجاری، توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفی محصولات خود دارد. براساس آخرین ارزیابی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پیکاپ بنزینی تولید شرکت ایران‌خودرو دیزل در کنار پیکاپ دیزلی این شرکت، در صدر جدول کیفی تولیدات داخلی قرار گرفته‌اند. پیکاپ فوتون ایران‌خودرو دیزل که در سال ۱۳۹۹ سه ستاره کیفی را اخذ کرده بود، اکنون با بهبود و ارتقای کیفی، توانست ۴ ستاره کیفیت را از آن خود کند. این خودرو در آخرین ارزیابی، با کاهش ۱۴ امتیاز منفی و کسب امتیاز ۶۰ از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به ۴ ستاره کیفیت دست یافت. لازم به یادآوری است که در ارزشیابی کیفی، خودرو از منظر عیوب ظاهری و عملکردی مورد بازرسی قرار می‌گیرد. 

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق دستورالعمل‌های موجود، خودروهای داخلی را در ۵ دسته قیمتی، موردبررسی قرار داده و بسته به سطح کیفی و البته میزان رضایت مشتریان، بین یک تا ۵ ستاره کیفی را به آنها اختصاص می‌دهد. هدف اصلی از این ارزیابی، ارتقای کیفیت خودروها و افزایش رضایتمندی مشتریان است.

یک انتصاب

با حکم مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مجید امینی به‌عنوان مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل این گروه صنعتی منصوب و معرفی شد. در بخشی از این حکم بر ساماندهی و راهبری مدیریت ارتباطات در جهت ارتقای تصویر جامعه از ایران‌خودرو، تعامل و ارتباط اثربخش با کارکنان و تمامی ذی‌نفعان، بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها برای انعکاس بهینه رخدادها و ارزش‌آفرینی و تحقق اهداف و استراتژی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید شده است. گفتنی است، امینی متولد ۱۳۵۱، دانش‌آموخته علوم سیاسی از دانشگاه تهران و از مدیران باتجربه حوزه رسانه با سوابق درخشان است. وی به مدت ۲۶ سال سابقه فعالیت خبری در بخش‌های گوناگون معاونت سیاسی صداوسیما را دارد. دبیری و جانشین سردبیر بخش‌های خبری نیمروزی و ۲۱ شامگاهی شبکه اول سیما، مدیریت سایت واحد مرکزی خبر، مدیریت برنامه‌های زنده و گفت‌وگومحور شبکه خبر، بخشی از کارنامه حرفه‌ای امینی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vrp63