جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18788
تاریخ انتشار: 1401/05/12 01:20

ویژگی های دوچرخه کوهستانی خوب

اگر این سوال را در ذهن داشته باشیم که یک دوچرخه کوهستانی باید چه خصوصیات و ویژگی هایی داشته باشد تا برای من مفید باشد و بتوانم بهترین استفاده را از آن داشته باشم برای جواب این سوال باید به یک سری از عوامل بیرون از دو چرخه و ویژگی های فنی و داخلی دوچرخه توجه کرد.

ویژگی های دوچرخه کوهستانی خوب

 

همه ما میدانیم دوچرخه دارای جنبه های زیاد کاربردی است وسیله ایی که در دسترس عموم مردم است و استفاده از آن شامل تمام سنین از کودک و پیر و جوان زن ومرد می باشد مکان خاصی ویا محدودیتی در استفاده از این وسیله وجود ندارد. اشخاصی هستند که برای بازی و وقت گزاونی در کوچه و خیابان و یا برای تفریح و یکسری افراد هم هستند که از این وسیله برای ورزش و حفظ تناسب اندام و سلامتی استفاده می کنند اما کاربرد های دوچرخه به این موارد ختم نمی شود بسیاری دیگر از افراد و بخصوص جوانان ورزشکار بصورت حرفه ایی برای انجام مسابقات محلی، منطقه ایی، جهانی و المپیک از آن استفاده می کنند و عده ایی دیگر بعنوان وسیله ایی برای مسابقات آماتور و یا سفرهای بیرون شهری حرکات نمایشی آنرا بکار می برند.

شما برای چه منظوری می خواهید اقدام به خرید دوچرخه کوهستانی بکنید؟

از کجا باید دوچرخه بخریم که هم بتوانییم با وژگی های آنها قبل از خرید آشنا شویم و هم دوچرخه امان را از میان انبوه مدل دوچرخه کوهستانی با توجه به نیاز، علاقه و سلیفه امان خریداری کنیم. برای خرید اینترنتی دوچرخه فروشگاه های زیادی در عالم نت وجود دارند که شما می توانید با مراجعه به وب سایت آنها خرید یراحت را داشته باشی از میان این فروشگاه ها از دیجی کالا، فروشگاه اینترنتی فروشکالا وفروشگاه زنبیل نام برد.

واما دوچرخه کوهستانی چه نوع دوچرخه ایی است؟

دوچرخه ایی که برای راه ها و جاده های صفت و سخت و ناهموار ساخته می شود این دو چرخه را مستحکم و قوی می سازند تا بتواند در مقابل سختی محیط استقامت لازم را داشته باشد و صدمه های کمتری ببیند.

دوچرخه کوهستانی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

اولین ویژگی مهم و اساسی دوچرخه کوهستانی فرم قوی است فرم در حقیقت قطعه مرکزی دوچرخه است که تمام قطعات بر روی آن قرار می گیرند فرم تمام وزن دوچرخه سوار و وزن دوچرخه را باید تحمل کند. برای ساخت تنه دوچرخه کوهستانی تولید کنندگان معمولا از سه آلیاژ فلز فولاد، آلیاژ الومینیوم و یا آلیاژ فیبر کربن استفاده می کنند فولاد در دوچرخه های معمولی کوهستانی مورد استفاده قرار می گیرد این فلز از دو آلیاژ دیگر سنگین نر و ارزان تر است نوع دوم فریم با استفاده از آلیاژ بروز تر که دارای تکنولوژی بالاتر از فولاد است تولید می شود این آلیاژ بسیاز سبکتر از فولاد است و گرانتر از فولاد هم هست. و جنس سومین نوع فرم از آلیاژ فیبر کربن است این نوع تنه دارای فن آوری جدید تر علمی است و از هر دو تنه های قبلی بسیاز سبک تر و گرانتر می باشد.

ویژگی دیگر که مهم بحساب می آید سیستم تعلیق این نوع دوچرخه است سیستم تعلیق فنرهایی است که در قسمت های جلو و عقب دوچرخه قرار می دهند و باعث می شود ضربات ناشی از خشونت راه های ناهنوار و صخره ها به دوچرخه و دوچرخه سوار منتقل نشود. ما سه نوع سیستم تعلیق داریم اول سیستم تعلیق کامل یعنی فنر هم در جلو و هم در زیر زین دو چرخه نوع بعدی دوچرخه های کوهستانی که فقط در قیمت جلو و نوع سوم فقط در جلوی دوچرخه فنر قرار می گیرد.

انواع دو چرخه از نظر سیستم تعلیق:

دوچرخه کوهستانی هارد

این نوع دوچرخه هیچ گونه سیستم تعلیقی ندارد یعنی فنری در آن بکار نرفته است از این نوع دوچرخه در راه هایی که دارای ناهمواری های زیادی نمی باشد مانند جاده های اسفالت یا جاده های خاکی هموار استفاده می شود در کوچه و خیابان های شهرها بیشترین کاربرد رو دارند.

دوچرخه های هارد تیل

این نوع دوچرخه فقط در قسمت جلو یعنی داخل دوشاخ دو چرخه دارای فنر هستند دوچرخه کوهستانی هارد تیل نسبت به هارد در چاده های ناهمواری تری استفاده می شود و فنر جلو باعث کاهش شدت شوک های وارد شده در اثر ناهمواری زمین و کاستن از انتقال آن به دوچرخه سوار می شود.

دوچرخه کوهستانی سافت تیل

دوچرخه ایی که برعکس هارد تیل که در قسمت جلو فنر داشتند این مدل در قسمت عقب دوچرخه یعنی در زیر زین دوچرخه دارای سیستم تعلیق یا همان فنر می باشد البته در سافت تیل یک عدد فنر بکار می رود اما در دوچرخه هارد تیل دو فنر در دو طرف دوشاخ دوچرخه استفاده می شود.

دوچرخه کوهستانی سیستم تعلیق کامل

این نوع دوچرخه دارای فنرهایی در قسمت عقب دو چرخه یعنی زیر زین و در جلو یعنی دوفنر در دوشاخ دوچرخه میباشد و برای جاده ها و راه های دارای پستی و بلندی و ناهمواری های زیاد و سنگ لاخی و کوهستانی سخت مناسب است و باعث وارد نشدن ضربه و شوک به دوچرخه می شود.

مشخصات دیگر که در خرید دوچرخه کوهستانی باید به آنها توجه کرد.

تایرهای این دوچرخه ها پهن هستند تا مقاومت بیشتری داشته باشند

داشتن ترمز های دیسکی از ترمزهای لقمه ایی برای این دوچرخه توصیه می شود

زین مناسب و با کیفیت


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5dkl