چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 18934
تاریخ انتشار: 1401/05/22 23:45
رئیس‌جمهوری در جمع مردم جیرفت:

استان شدن جنوب کرمان در دستور کار دولت است

سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به کرمان و در جمع خبرنگاران، بااشاره به اهداف سفر هیات دولت به استان کرمان گفت: توفیقی است که حسن‌ختام سفرهای استانی ما با سفر به استان کرمان انجام گرفت و امیدواریم در این سفر بتوانیم خواسته‌های مردم این دیار را پیگیری کنیم.

سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به کرمان و در جمع خبرنگاران، بااشاره به اهداف سفر هیات دولت به استان کرمان گفت: توفیقی است که حسن‌ختام سفرهای استانی ما با سفر به استان کرمان انجام گرفت و امیدواریم در این سفر بتوانیم خواسته‌های مردم این دیار را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه کمبودها و مشکلات این خطه موردبررسی قرار گرفته، افزود: استان کرمان، مهد زنان و مردان فرهیخته‌ای است؛ از شاعرا، علما، سیاسیون و چهره‌های برجسته علمی. نماد ارزشی این دیار وجود شهید سلیمانی، شهید جبهه مقاومت؛ افتخاری برای مردم استان کرمان، کشور و حتی جهان اسلام است که رهبر معظم انقلاب از سبک زندگی و مبارزات او، به‌عنوان مکتب شهید سلیمانی یاد کرده‌اند که همواره باید موردتوجه همگان قرار گیرد.

رئیسی بااشاره به وجود بیش از ۶۵۰۰ شهید و ۱۹هزار جانباز و ایثارگر در استان کرمان گفت: کرمان امروز در دنیا به‌عنوان محور مقاومت و پایتخت مقاومت اسلامی شناخته می‌شود.

رئیس‌جمهوری به ظرفیت‌های کشاورزی، باغداری، معدنی و گردشگری استان کرمان و معرفی این استان به‌عنوان بهشت معادن ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت نیروی انسانی استان کرمان با حضور نیروهای کارآمد، جوان و تحصیلکرده در استان یکی از نقاط قوت این خطه است که وجود بیش از ۱۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و پرورش نیروی انسانی در استان، ظرفیت‌های بزرگ این دیار را نشان می‌دهد.

بهشت معادن ایران

رئیسی با بیان اینکه باوجود این ظرفیت‌ها، بیکاری در استان کرمان معنا و مفهوم ندارد، افزود: فقر و محرومیت موجود در استان به‌ویژه در جنوب استان زیبنده نیست و دولت مصمم است، هم در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و هم در راستای رفع فقر و محرومیت که چهره زیبای استان را بد جلوه می‌دهد، گام بردارد و نسبت به رفع آن  تلاش کند.

وی با تاکید بر اینکه موفقیت‌های دولت تاکنون در گروی مشارکت مردم بوده است، اظهار کرد: مشارکت در سرمایه‌گذاری به‌ویژه در جنوب استان بسیار اهمیت است و زمینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید از آنها نهایت استفاده را برد.

اهمیت تولیدات کشاورزی

رئیسی با تاکید بر اینکه تولید محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد و باید به‌طورحتم این موانع برطرف شود، افزود: الگوی کشت باید به‌گونه‌ای باشد که استقلال کشور را در کنار فراهم کردن نیازهای مالی کشاورز، تامین کند که در این راستا منطقه می‌تواند گام اساسی برای استقلال و خودکفایی کشور در کالاهای اساسی بردارد.

توجه به مسئولیت اجتماعی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان بعد از ۱۵سال، تاکنون هیچ اقدامی انجام نگرفته است، افزود: وجود این منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند تولید و اشتغال را در این خطه رونق بخشد و معضل بیکاری در منطقه جازموریان را که خیلی‌ها از آن رنج می‌برند، رفع کند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی استان کرمان باید براساس مسئولیت اجتماعی خود به این موضوع ورود پیدا کنند، افزود: باید ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی در این خطه ایجاد و مطلبی که ۱۵ سال با تاخیر روبه‌رو شده،به‌سرعت انجام شود.

توجه به جاده‌های مواصلاتی

رئیسی بااشاره به وضعیت محورهای مواصلاتی جنوب استان و موقعیت استراتژیک و ترانزیتی این منطقه گفت: جاده‌های مواصلاتی در جنوب استان از نکاتی است که بسیار اهمیت دارد و باید جاده‌ها امن باشد و این موضوع نیز موردتاکید قرار خواهد گرفت و در مصوبات سفر نیز دیده شده است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در دولت، شهرستان شدن جازموریان مطرح است.

استان شدن جنوب کرمان

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره استان شدن جنوب کرمان گفت: مسئله استان شدن جنوب استان کرمان در دستور کار دولت است و ان‌شاءالله این موضوع پیگیری خواهد شد. اجرای آن با تاخیری مواجه شده، اما در مجموع استان جنوبی کرمان به‌طورحتم تشکیل خواهد شد.

خلع ید شرکت معادن فاریاب

رئیسی درباره وضعیت معادن استان نیز گفت: خلع ید شرکت معادن فاریاب انجام شده و به‌زودی این معادن به افراد اهل واگذار و نگرانی مردم منطقه مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه، استان کرمان بهشت معادن ایران است، تاکید کرد: باید یک کار انقلابی و تحولی در معادن کرمان انجام شود، مسئولان در این حوزه تلاش بیشتری کنند و امروز در جلسه شورای اداری اعلام می‌کنم که باید معادن دچار تحول شوند، زیرا این گونه اداره معادن را نمی‌پسندیم.

حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی

سیدابراهیم رئیسی در جمع مردم شهرستان بم با تاکید بر مسئله اشتغال در کشور گفت: دولت از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی حمایت جدی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه، مردم بم تولیدکننده و مولد هستند، افزود: نخیلات بم زبانزد همه است. محصولات کشاورزی در بم برای همه به‌عنوان محصولاتی ممتاز شناخته شده که نشان‌دهنده مرغوبیت و مطلوبیت محصولات کشاورزی این منطقه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از مردم بم در ساختن بمی نو، در ادامه از نقش تولیدی و مولد بودن مردم بم سخن به‌میان آورد و اظهار کرد: صنایعی که در بم برپا شده و کارهای جدید تولیدی که در این خطه انجام شده، قابل‌تقدیر است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه محور ما محور تولید است و رهبر معظم انقلاب هم امسال را سال «تولید، اشتغال، دانش‌بنیان» نام‌گذاری کرده‌اند، تصریح کرد: در بحث تولید، وظیفه دولت حمایت از تولید و فعال کردن بخش خصوصی است و در زمینه نخیلات نیز باید تولیدکنندگان حمایت شوند.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید از کشاورز حمایت شود و کشاورزی برایش صرفه اقتصادی داشته باشد، افزود: باید تصدیگری دولت را کاست و نقش کشاورزان و مردم را در اجرای اقدامات افزود و دولت تنها نقش نظارتی و حمایتی به خود بگیرد.

وی خطاب به مسئولان گفت: امروز تلاش برای مردم این منطقه، یکی از افتخارات بنده و شما است، زیرا این مردم، مردمی معتقد هستند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه، ادارات و سازمان‌ها ظرفیت پاسخگویی به همه درخواست‌های مردمی را ندارند، گفت: باید بخش خدمت به معلولان در این منطقه فعال‌تر از سایر جاها باشد، زیرا زلزله بم، معلولان زیادی در منطقه به‌جا گذاشته است.

اولویت با افراد بومی است

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه افزایش تولید، عزت کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: تحصیلکرده‌های زیادی در بم وجود دارند و در اشتغال مناطق، اولویت با افراد بومی است و در همین راستا نیز گزینش افراد بومی در اولویت قرار خواهد گرفت و این موضوع به‌طورحتم در شورای اداری استان کرمان مطرح خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع درخواست مردم شرق کرمان برای استان شدن اشاره کرد و گفت: استان شدن جنوب کرمان در دستور کار دولت است و در راستای تحقق خواست شما (برای استان شدن بم) باید کارهای کارشناسی انجام و شاخص‌های تعیین‌شده موردتوجه قرار ‌گیرد.

رئیسی ادامه داد: خواست مردم برای ما اهمیت دارد و مناطق دیگر استان هم درخواست استان شدن دارند، اما باید فرآیندها و شاخص‌ها بررسی شود و پس از اقدامات کارشناسی در این زمینه، جواب آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید مجدد بر نگاه ویژه به معلولان این منطقه گفت: باید اداره بهزیستی به‌صورت ویژه در این منطقه ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع مردم بم، با تاکید بر اینکه حضور مردم در همه صحنه‌ها برای ما تکلیف‌آور است، افزود: دولت باید عدالت‌محور باشد. ارزش ادارات در اجرای عدالت است و در غیر این صورت، چه ارزشی می‌توانند داشته باشند. در مراسم تنفیذ و گرفتن حکم از رهبر معظم انقلاب عنوان کردم، در دولت سیزدهم عدالت مسئله محوری است و باید توسعه در کشور براساس آمایش سرزمینی انجام شود.

رئیس‌جمهوری در بخش پایانی صحبت‌های خود به بیان خاطره‌ای از دیدارهای خود با شهید سلیمانی پرداخت و گفت: سردار سلیمانی همواره در نشست‌هایی که با ایشان در مشهد داشتیم، نسبت به محرومیت‌های استان کرمان دغدغه‌مند بود و ما نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد که بتوانیم فقر و محرومیت را از چهره استان کرمان بزداییم.

رئیسی با تاکید بر اینکه عدالت امری فطری برای همه است، عنوان کرد: اگر به‌حق عمل کنیم، به‌طورقطع می‌توانیم عدالت را در جامعه ساری و جاری کنیم.

رئیسی به سفر 2روزه خود به استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود به استان کرمان، از همه مردم مناطق مختلف استان عذرخواهی کردم، زیرا فرصت دیدار و سر زدن به همه آنها را ندارم و در این سفر برایم توفیق حاصل نشد که غیر از مرکز استان، بم و جیرفت، به دیگر نقاط استان سفر کنم که امیدوارم عذر بنده را پذیرا باشند.

وی در باره پلاکاردها و درخواست‌هایی که مردم داشتند، خطاب به مدیران و مسئولان گفت: تمام مدیران ادارات باید آنچه از مسائل مردم اعم از نامه‌ها و گزارش‌ها به آنها می‌رسد، پیگیری و موردتوجه قرار دهند و از خداوند می‌خواهم که همواره بتوانیم در خدمت مردم باشیم. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j56bo