جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 98694
تاریخ انتشار: 1402/09/20 08:36

چشم‌انداز رنگین طلا و گوهرسنگ تا 1407

ایران سابقه ۱۱ هزار سال معدنکاری و حدود ۵ هزار سال گوهرتراشی را پشت سر گذاشته است. در شهر سوخته و تپه سیلک کاشان فیروزه‌هایی پیدا شده که حتی بعضی از آنها به عنوان چشم مصنوعی به کار رفته است یا زیور و جواهرات انسان آن عصر و دوره بوده است. اوج هنر جواهرسازی در ایران مربوط به دوران زندیه، صفویه و قاجار است و می‌دانیم نادرشاه افشار در حمله به هندوستان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های جواهرات را به ایران می‌آورد که الماس کوه نور و دریای نور جزو این گنجینه بودند.
چشم‌انداز رنگین طلا و گوهرسنگ تا 1407

ایران سابقه ۱۱ هزار سال معدنکاری و حدود ۵ هزار سال گوهرتراشی را پشت سر گذاشته است. در شهر سوخته و تپه سیلک کاشان فیروزه‌هایی پیدا شده که حتی بعضی از آنها به عنوان چشم مصنوعی به کار رفته است یا زیور و جواهرات انسان آن عصر و دوره بوده است. اوج هنر جواهرسازی در ایران مربوط به دوران زندیه، صفویه و قاجار است و می‌دانیم نادرشاه افشار در حمله به هندوستان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های جواهرات را به ایران می‌آورد که الماس کوه نور و دریای نور جزو این گنجینه بودند.با وجود این پیشینه درخشان چندی است که حال این هنر-صنعت در کشور چندان خوب نیست.موانع واردات و صادرات، افزایش هزینه تولید، افت تقاضا در بازار داخلی و... از جمله معضلاتی است که طاقت فعالان این حوزه را تاق کرده و اخبار ناخوشایندی از تعطیلی کسب و کارها، کارگاه‌های گوهرتراشی و فرار سرمایه از این بخش به گوش می‌رسد.در گزارش امروز صمت نگاهی داریم به اقداماتی که اخیرا در این حوزه اتفاق افتاده است.

تدوین سند راهبردی

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با اشاره به رونمایی از سند راهبردی صنعت طلا و جواهر در استان خراسان رضوی گفت: واردات را تسهیل کرده‌ایم و ۱۳ تن طلا وارد کشور شده است، بنابراین نباید نگران صادرات یک تن طلا از کشور باشیم. به گزارش مهر، محمدمهدی برادران گفت: این سند هم به شرایط خاص صنعت را مد نظر قرار داده است و هم هدف‌گذاری جهشی دارد.

وی افزود: در حوزه تولید در افق سال ۱۴۰۷، میزان ۱۰ برابری را هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۵۰۰ تن تولید است. برادران اضافه کرد: در حوزه صادرات، افق ۵۰ برابری یعنی صادرات ۵۰ تن و در حوزه اشتغال افق ۱۰۰ هزار نفری یعنی رسیدن به ۵۰۰ هزار اشتغال را هدف‌گذاری کرده‌ایم. ما پای این اهداف هستیم تا محقق شود و تحقق آنها با رفع موانع قطعی است. اگر عزم ما جزم باشد، می‌توانیم به این اهداف برسیم که موجب اشتغال، صادرات، تولید، درآمد و ارزش افزوده بیشتر می‌شود.

در ابتدای راه هستیم

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با بیان اینکه ما در حوزه طلا هنوز اول راه هستیم، گفت: از نظر فرهنگی، حساسیت خاصی روی صادرات طلا داریم و اگر خبری منتشر شود که یک تن طلا از کشور صادر شده، به‌ عنوان خبری منفی از آن یاد می‌شود که این فرهنگ باید اصلاح شود.برادران ادامه داد: برای تسهیل صادرات باید حساسیت‌های بی‌مورد و نگاه‌های سلیقه‌ای را کم کنیم؛ ما ابتدا واردات را تسهیل کردیم که ۱۳ تن طلا وارد کشور شد.

وی عنوان کرد: تمام فعل و انفعال ما همین است و تمام جلسات، نمایشگاه‌ها و آموزش‌ها برگزار می‌شوند که صادرات و واردات تسهیل شود. بر اساس مصوبه هیات دولت، تعرفه گمرکی واردات طلا صفر است؛ یعنی هر فردی قصد دارد شمش طلا به کشور وارد کند، مجاز است. معاون صنایع عمومی وزارت صمت خاطرنشان کرد: همه باید نگاه فرهنگی خود را تغییر دهند؛ همان‌ طور که صادرات فولاد حساسیت ندارد، صادرات طلا نیز نباید حساسیت داشته باشد. همان‌ طور که شفافیت فولاد حساس نیست، شفافیت طلا نیز نباید حساس باشد؛ ما دچار حساسیت فرهنگی و تاریخی نسبت به مخفی‌سازی برخی اطلاعات هستیم.

صدور شناسنامه برای گوهرسنگ

تفاهمنامه همکاری بین مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران و ایمیدرو برای ایجاد سامانه صدور شناسنامه گوهرسنگ‌ها امضا شد. به گزارش دنیای معدن، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم محمدرضا موثقی نیا رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مهدی مظهری مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در خصوص ایجاد سامانه صدور شناسنامه گوهرسنگ‌ها تفاهمنامه همکاری امضا کردند. در این نشست مهدی مظهری به خدمات و ویژگی‌های این سامانه اشاره کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با سابقه‌ای ۲۸ ساله داشته و نماینده انحصاری سازمان جهانی GS۱ در ایران است. ما در ۲۸ سال اخیر بیش از ۶ میلیون قلم کالا را کد کرده‌ایم و در یک سال اخیر سامانه‌ای را برای شناسایی و کدگذاری خدمات مطابق با استاندارد جهانی GS۱ ارائه کرده‌ایم که به کمک این سامانه گوهر تراش‌های ایرانی میتوانند کد خدمت دریافت کنند و در عرصه جهانی مطرح شوند.

نیم درصد سوئیس!

همچنین مظهری از گردش مالی اندک گوهر سنگ‌های ایرانی ابراز تاسف کرد: کشوری مثل سوئیس، حتی یک معدن هم ندارد ولی در حوزه گوهر سنگ‌ها چیزی حدود ۹۸ میلیارد دلار گردش مالی دارد. اما ما در ایران با ۵ هزار معدن شناسایی شده، حدود ۴۰۰ میلیون دلار گردش مالی داریم که این گردش مالی هم از مبادلات داخلی است. اگر یک گوهر سنگ از کشور خارج می‌شود، اطلاعاتش در دسترس نیست که ما بدانیم این مبادله به نام گوهر سنگ ایرانی اتفاق می‌افتد. کد‌گذاری گوهرسنگ‌ها به برندسازی گوهر سنگ‌های ایران کمک می‌کند چون به محض اینکه یک کد را به کالایی اختصاص میدهید، کاتالوگ محصول به ۱۷ زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود. همچنین به دلیل اینکه این شناسنامه منطبق بر اساتانداردهای GS۱ است به راحتی مالکیت معنوی آن (WIPO) آن نیز حفظ می‌شود و می‌تواند از جعل و قاچاق گوهر سنگ‌ها جلوگیری کند.

مقدمه افزایش فعالیت

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر اهمیت ایجاد ابعاد اجتماعی این طرح تاکید کرد: شناسنامه دار کردن گوهرسنگ‌ها مقدمه‌ای است برای فعال‌تر شدن این حوزه، چون وقتی چیزی هویت پیدا می‌کند بیشتر اثر بخش می‌شود. بنابراین کار بسیار با ارزشی است و امیدواریم در همین حد باقی نماند و بتوانیم از این کار به عنوان ابزاری برای صادرات بیشتر گوهرسنگ‌های استفاده کنیم.  وی ادامه داد: ما در صنعت، مرحله پایلوت را داریم و بعد صنعتی‌سازی می‌کنیم شاید در مورد گوهر سنگ‌ها هم باید اول مرحله پایلوت را پیش ببریم و بعد اجتماعی‌سازی کنیم. در شهر فردوس خراسان جنوبی بیشتر مردم در کار تراش گوهرسنگ هستند و با توجه به پیچیدگی وضعیت اشتغال در کشور، این خیلی حرکت با ارزشی است.

تهاتر خانه با معدن طلا

در همین حال دارنده‌ یک معدن طلا خواهان تهاتر معدن خود در کرمان با یک پنت‌هاوس در تهران شده است. معدن ۲۴ با اعلام این خبر نوشته است: در حالی‌که متوسط نرخ مسکن در شهر تهران، حوالی متری ۷۵ میلیون نوسان دارد و متوسط نرخ مسکن در منطقه ۱ پایتخت به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است، برخی پنت‌هاوس‌ها با متراژهای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر، متری ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان نرخ دارند. در این بین باارزش‌ترین برج محدوده الهیه، متری یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

 در ادامه این خبر می‌خوانیم:  خریداران در ابتدای بازدید باید پرینت حساب خود را ارائه دهند تا اجازه بازدید از واحد به آنها داده شود. برخی مالکان از متقاضیان بازدید واحدها می‌خواهند مبلغی نیز پرداخت کنند؛ میزان مبلغ این بازدیدها در برخی موارد به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در این بین برخی خریداران و فروشندگان، دریافت پول را هم منسوخ می‌دانند و از خریداران تقاضای پرداخت مقدار مشخصی طلا دارند. برخی از این واحدهای لاکچری متری یک کیلو طلا نرخ خورده‌اند! علاوه بر این در یک آگهی‌ خاص نیز دیده می‌شود که دارنده‌ یک معدن طلا خواهان تهاتر معدن خود در کرمان با یک پنت‌هاوس در تهران است.

سخن پایانی

هشتمین نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، فیروزه، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، ۹ آذر در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برپا شد. رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه‌های طلا، جواهر و گوهرسنگ‌ها، آشنایی واحد‌های صنفی با ماشین‌آلات وابسته به این صنعت دانست و گفت: به این ترتیب واحد‌ها می‌توانند با شناخت ماشین‌آلات، برای توسعه کسب و کار خود از آنها بهره ببرند. یوسف تقی‌زادگان درباره اهمیت واردات این ماشین‌آلات و دستگاه‌های مدرن، تصریح کرد: در صورت آشنایی و بهره‌مندی واحد‌های صنفی ما با این دستگاه‌های مدرن، قطعا به صادرات خوبی دست پیدا خواهیم کرد. وی افزود: صنعت طلا و جواهر در تجارت جهانی، گردش مالی بسیار بالایی دارد و از طرفی مشهد نیز از مهم‌ترین قطب‌های طراحی جواهرات است؛ لذا باید سهم خود را از این تجارت افزایش دهیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygova