جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 20270
تاریخ انتشار: 1401/08/10 08:08

دولت چقدر و از چه کسانی مالیات گرفت؟

جزئیات درآمدهای مالیاتی دولت در ۶ ماه نخست امسال نشان می‌دهد منابع مالیاتی شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها و مالیات بر ثروت می‌شود.

 

جزئیات درآمدهای مالیاتی دولت در ۶ ماه نخست امسال نشان میدهد منابع مالیاتی شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها و مالیات بر ثروت میشود.

از میان این سه دسته، درآمدها از محل مالیات اشخاص حقوقی بیشتر از دو دسته دیگر است. البته مالیاتهای مستقیم و مالیات بر کالاها و خدمات در دستههای جداگانهای مورد بررسی قرار گرفتهاند.

به گزارش ایسنا، میزان مالیات اشخاص حقوقی از ابتدای امسال تا پایان شهریور حدود ۹۹ هزار و ۴۸۶ میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان بوده است.

 این رقم شامل «علیالحساب اشخاص حقوقی دولتی» به میزان ۸۱۷۳ میلیارد و ۱۸۸ میلیون تومان، «عملکرد شرکتهای دولتی» به میزان ۷۴۰۸ میلیارد و ۴۹۳ تومان، «نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی» بهمیزان ۸۹ میلیارد و ۹۳۹ میلیون تومان، «اشخاص حقوقی غیردولتی» بهمیزان ۸۳ هزار و ۵۲۳ میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان، «مالیات شرکتها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی» به میزان ۷۴ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان و «مالیات موضوع ماده (۷۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» به میزان ۲۱۸ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان تومان میشود.

مالیات مشاغل، سرآمد پایههای مالیاتی

میزان درآمد حاصل از «مالیات بر درآمدها» در بازه زمانی مذکور ۴۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان بوده که مالیات «مشاغل» بهمیزان میزان ۱۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

 بر این اساس، منابع حاصل از «حقوق کارکنان بخش عمومی» ۹۴۹۴ میلیارد و ۳۱۳ میلیون تومان، «حقوق کارکنان بخش خصوصی» ۱۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان، «مشاغل» ۱۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان، «مستغلات» ۲۴۱۱ میلیارد و ۲۰ میلیون تومان، «متفرقه درآمد» ۴۱۵ میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان و «درآمد حاصل از رسیدگی به پروندههای مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰» ۱۹ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان است.

بیشترین درآمد مالیاتی مربوط به نقلوانتقال سهام

درآمد مالیاتی از محل «مالیات بر ثروت» ۸۴۶۵ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان بوده است. در این میان میزان مالیات «ارث» حدود ۹۰۲ میلیارد و ۴۹۴ میلیون تومان، مالیات «اتفاقی» ۲۹ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان، مالیات «نقل و انتقال سرقفلی» ۱۰۸۹ میلیارد و ۱۹ میلیون تومان، مالیات «نقلوانتقال سهام» ۲۹۷۰ میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان، مالیات «نقل و انتقالات املاک» ۲۱۹۵ میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان، مالیات «حق تمبر و اوراق بهادار» ۹۸۳ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان، «مالیات بر واحدهای مسکونی گرانقیمت (با احتساب عرصه و عیان) ۱۲ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان، «مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی و شخصی گرانقیمت» ۲۸۱ میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان و «درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه» ۴۸۵ میلیون تومان است.

بیش از ۱۰۸۵ میلیارد تومان مالیات، سهم مسافران

براساس این گزارش، میزان مالیاتهای مستقیم ۱۴۸ هزار و ۴۹۱ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان بوده که شامل «مالیات بر فروش فرآوردههای نفتی-مالیات به بنزین ۲۰ درصد نرخ مصوب فروش» ۱۹۱۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان، «2 درصد مالیات سایر کالاها (معوق)» ۳۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان، «عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور» ۱۰۸۵ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان، «مالیات بر فروش سیگار» ۵۱۰ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان، «مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل» ۳۱۵۹ میلیارد و ۶۶۴ میلیون تومان، «شمارهگذاری خودرو» ۳۱۶۰ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان، «مالیات بر ارزش افزوده» ۵۸ هزار و ۱۶۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان
می
شود. همچنین درآمد حاصل از «یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده» ۱۳ هزار و ۱۴۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان، «۰.۲۷ درصد از 3 درصد تعرفه مالیات بر ارزش افزوده شهرداریها برای توسعه ورزش مدارس همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساختهای ورزشی بهویژه در حوزه معلولان و جانبازان» ۸۴۶ میلیارد و ۶۰۹ میلیون تومان، «درآمد حاصل از رسیدگی قطعی پروندههای مودیان مالیات بر ارزش افزوده» ۱۲ میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومان و «درآمد حاصل از عوارض دریافتی از شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری» ۳۲ میلیون تومان بوده است.

میزان «مالیات بر کالاها و خدمات» ۸۲ هزار و ۲۸ میلیارد و ۴۹۹ میلیون تومان و «مالیاتهای مستقیم و کالاها و خدمات» نیز ۲۳۰ هزار و ۵۱۹ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8nxb