دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 20994
تاریخ انتشار: 1401/09/23 07:10
برگزاری نشست تبیین دستاوردهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو

تولید خودرو ناقص در ایران‌خودروقفل شد

دوشنبه، ۲۱ آذر نشست تخصصی «تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو؛ شناخت گلوگاه‌ها، بهبود فرآیندها و دستاوردهای اقتصادی» ازسوی گروه صنعتی ایران‌خودرو در مرکز همایش‌های ساپکو برگزار شد.

این نشست گروه صنعتی ایرانخودرو با عنوان تبیین فرصتهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو در راستای تولید بدون توقف و کسری خودرو که یکی از دستاوردهای مهم و قابلستایش ایرانخودرو در شرایط کنونی باوجود تحریمها بهشمار میرود، با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران ارشد گروه صنعتی ایرانخودروو قطعهسازان برپا شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در نشست تبیین دستاوردهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو؛ فلسفه برگزاری چنین نشستهایی را تبیین نتایج و بررسی نقاط ضعف و قوت اقدامات پژوهشی اجرایی شده، اعلام کرد. به گزارش صمت، مهدی خطیبی اظهار کرد: در مدیریت صنعتی و اقتصادی کشور، اگر پروژهای ناشی از مطالعات و پژوهشهای از پیش انجامشده، اجرا شد و به نتیجه رسید، بهتر است نسبت به تبیین نتایج و نقاط ضعف و قوت آن، اقدام و نتیجه آن بهصورت مبسوط ثبت و درباره آن، اطلاعرسانی مناسبی انجام شود که فلسفه برگزاری این نشست نیز به این امر برمیگردد. خطیبی افزود: دستاوردها و نتیجه تولید کامل و عبور مستقیم برای گروه صنعتی ایرانخودرو در چند ماهی که از اجرای آن میگذرد، بسیار چشمگیر و قابلتوجه بوده است. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، چند معضل اساسی و ریشهای گریبانگیر صنعت خودرو کشورمان بود؛ یکی موضوع کیفیت بود و دیگری که تبدیل به یک معضل ملی شده بود، دپو حدود ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف پارکینگهای ایرانخودرو و سایپا بود. این دو مورد بهطور خاص، چالشهایی را برای صنعت خودرو کشور و بهطبع ایرانخودرو ایجاد کرده بود؛ از همین رو از بهمن سال گذشته که مسئولیت این گروه را برعهده گرفتم، دغدغهام در آغاز دور جدید حضورم در گروه صنعتی ایرانخودرو، تولید کامل خودرو در ایرانخودرو بود که با تلاش و همفکری گروهی در این گروه صنعتی محقق شد. خطیبی به بررسیهای انجامشده از سوی گروه صنعتی ایرانخودرو در راستای دستاوردهای عبور مستقیم تولید اشاره کرد و گفت: براساس مطالعاتی که انجام شده، اگر سال گذشته، تولید خودرو ناقص نداشتیم و 100 درصد خروجی ما از خطوط تولید، کامل بود، در بدترین حالت ممکن شاید حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو از تعداد تولید مکانیکی و ناقص خودرو در سال قبل کاسته میشد. وی افزود: به اعتقاد من در تمام این سالها، اگر تولید ناقص بهعنوان آمار تولید ارائه شده، اشتباه بوده است. اگر سال قبل تولید کامل انجام میشد، شاید از ۴۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمتر بود، اما عواید آن، عواید اقتصادی قابلتوجه و بهعلاوه افزایش کیفیت، چشمگیر و ملموس بود.

نتیجه همگرایی و همافزایی

خطیبی با اشاره به اینکه مجبور بودیم در این مسیر، یعنی حذف تولید خودرو ناقص گام بگذاریم، اظهار کرد: از نظر تفکری و تصمیمسازی مجبور بودیم باوجود تمام سختیهای آن، این تصمیم را بگیریم و در عین حال مشتاق و علاقهمند بودیم و با تمام توانمان در این مسیر قرار گرفتیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو افزود: در چند مرحله پروژه تعریف شد و از ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در گروه صنعتی ایرانخودرو ۱۰۰ درصد تولیدات ایرانخودرو بهصورت کامل تولید و سیستم تولید ناقص در این گروه صنعتی بهعبارتی قفل شد و دیگر تولید ناقص خودرو نداشتیم. وی تاکید کرد: رسیدن به این مرحله نتیجه تلاش همه همکاران من در گروه صنعتی ایرانخودرو و شبکه تامین و بهعبارتی نتیجه همگرایی و همافزایی کل خودروسازی و شبکه تامین و قطعهسازان است.

ساخت داخل ۹۵ درصد و بالاتر

صمتخطیبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در گروه صنعتی ایرانخودرو، چند هدف مهم را محقق کردهایم، تولید کامل انجام میدهیم و به یک ثبات نسبی در تیراژ بالا رسیدهایم. وی با اشاره به اینکه در سالهای قبل، تیراژ تولید قابلتوجه بود، اما بیش از نصف خودروهایی که تولید میشد، در قالب سیکیدی بود، ادامه داد: براساس پژوهشهایی که از سوی گروه صنعتی ایرانخودرو انجام شده، در تمام سالهایی که ایرانخودرو فعالیت کرده، هیچوقت تعداد تولید آن برای خودروهای ساخت داخل این اندازه نبوده و این از جمله اتفاقات مثبتی است که در سال جاری در گروه خودروسازی ایرانخودرو افتاد. خطیبی اظهار کرد: امسال تولیدات گروه صنعتی ایرانخودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳۳ هزار دستگاه جلوتر و با نسبت تولید ساخت داخل ۹۵ درصد و بالاتر در حال انجام است و شاید فقط ۵ درصد سیکیدی داشته باشیم. وی افزود: در حال حاضر در تیراژ بالا تولید میکنیم و برای ۳ ماه پایانی سال، برنامه جهش تولید داریم تا تیراژ تولید را بالاتر ببریم. امیدواریم شبکه تامین هم در این مسیر همراه باشند تا این هدف برای کمک به صنعت خودرو کشور محقق شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: تولید در تیراژ بالا، ثبات تولید و تولید کامل، از دستاوردهای گروه صنعتی ایرانخودرو در سال جاری است و البته همزمان با این دستاوردها در بحث کیفیت نیز بیش از ۲۵ درصد از نمرات منفی کیفیت خودروهای ما کاسته شده است. خطیبی با اشاره به اینکه در این مسیر از همه مهمتر برای یک مدیر صنعتی، شناسایی گلوگاههای تولید است، اظهار کرد: شناخت مسئله کمک بسیار زیادی به حل مشکلات میکند. سالهای قبل شناسایی گلوگاهها یکی از موارد مغفول بود و اینکه برای شناسایی دقیق مسائل اقدامی انجام نمیشد، اما امروز با بررسیها و اقداماتی که انجام دادهایم، تمام این گلوگاهها بهخوبی خود را نشان میدهند و این یعنی فراهم آوردن مقدمات رشد و توسعه در کشور. وقتی نقاط ضعف را بدانیم و بدانیم کجا باید سرمایهگذاری و سرمایهگذاران را به آن نقاط هدایت کنیم، قطعا به نتایج بهتری خواهیم رسید.

 در مجموع میتوان گفت شناخت گلوگاهها در این پروژه، اقدام بسیار بجا و مفیدی بود و در حال حاضر گروه صنعتی ایرانخودرو درصدد رفع گلوگاههایی است که در صنعت خودرو کشور شناسایی کرده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در ادامه با اشاره برنامههای آینده این گروه صنعتی در راستای عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو، اظهار کرد: در اینکه تحقق تولید خودرو کامل، موضوع مهم و تاثیرگذاری است و نیاز امروز صنعت خودرو ما است، شکی نیست، اما در راستای این هدف باید حتما در شبکه تامین، افزایش ظرفیت داشته باشیم. در این بخش، انبارش کالا و قطعات مصرفی، یکی از مهمترین الزامات است که هنوز نتوانستهایم به آن دست پیدا کنیم و باوجود اینکه چند ماه از این پروژه گذشته، ما بهصورت روزانه و گاه ساعتی رفع نیاز میکنیم.

تولید مستقیم هم خوب است، هم نیاز

وی با اشاره به اینکه گاه اینگونه مطرح میشود که تولید مستقیم نرخ تمامشده را بالا میبرد، درباره هزینه-فایده اجرای این پروژه اظهار کرد: نتیجه پیگیریهای گروه صنعتی ایرانخودرو نشان میدهد به هیچوجه این اتفاق رخ نداده و اگر در تامین قطعهای هم افزایش نرخ داشتهایم، در مقابل صرفهجویی قابلتوجهی هم شده و مهمتر از همه اینکه، وظیفه ما این است که کالای کامل و بدون نقص تولید و عرضه کنیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: با اینگونه اظهارنظرها که محلی از اعراب ندارند و در راستای ارائه دستاوردهایی که در این پروژه مهم داشتیم، در نهایت تصمیم گرفتیم با برگزاری این نشست درباره دستاوردها و نقاط ضعف و قوت روشی که در پیش گرفتیم، گفتوگو کنیم تا ثبت شود و برای آیندگان باقی بماند. وی افزود: شاید سوال مهمی که امروز باید از کارشناسان و بعضی سازمانها پرسیده شود، این است که چرا عبور مستقیم تولید زودتر انجام نشده و چرا زمانی که تحریم نبودیم، آن را با هزینهای بهمراتب کمتر و اقتصادیتر محقق نکردیم؟ خطیبی عبور مستقیم تولید را شجره طیبه نامید که باید در گلستان کاری و شکوفای صنعت خودرو محقق و تقویت شود تا همه مردم از مزایای آن بهرهمند شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در پایان گفت: گروه صنعتی ایرانخودرو در راستای تحقق عبور مستقیم تولید از مرحله خواستن عبور کرده و از «میخواهیم انجام دهیم» به «انجام دادیم» رسیده است. امیدوارم این کار که با تلاش شبانهروزی این گروه آغاز شده، استمرار یابد تا خودرو را باکیفیتتر، اقتصادیتر و با قیمت تمامشده کمتر و البته با قیمتهای ثابت بهدست مردم برسانیم.

سخن پایانی

پس از سخنرانی مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در این نشست، مدیران ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو و قطعهسازان در قالب دو پنل به بیان نظرات خود پرداختند. کیانوش پورمجیب، قائممقام اجرایی مدیرعامل در این دو پنل به نکات مهمی اشاره و اهداف محققشده در گروه صنعتی ایرانخودرو را بیان کرد. در پنل نخست به شناخت گلوگاهها و بهبود فرآیندها پرداخته و در پنل دوم هم دستاوردهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو که در سال جاری از سوی گروه صنعتی ایرانخودرو محقق شده، بررسی شد. در پنل نخست، آرش محبینژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، شاپور سامعی نایبرئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، شهرام صالحی مدیرعامل ساپکو، سهراب برفروشان معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو و علیرضا بختآزما رئیس خطوط مونتاژ گروه صنعتی ایرانخودرو درباره هدف از برگزاری نشست به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند. در پنل دوم نیز محمد نیکفر قائممقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایرانخودرو، بهروز غفاری سرپرست شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو(ساپکو)، عادل پیرمحمدی قائممقام گروه صنعتی ایرانخودرو در پروژهها و محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور نظرات خود را مطرح کردند. گفتنی است بعد از برگزاری این دو پنل ابوالفضل خلخالی، معاون صنایع حملونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای تحولات صنعت خودرو کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y87my