سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 94613
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/07/12 06:03

زیـست لاکـچری حیـوانـات خانـگی

براساس آمار سازمان دامپزشکی در سال ۱۴۰۱ بین ۶ تا ۸ میلیون حیوان خانگی از نوع سگ و گربه در کشور داریم و از هر ۱۰ ایرانی یک نفر حیوان خانگی دارد.
زیـست لاکـچری حیـوانـات خانـگی

براساس همین آمارها ۹۰ درصد حیوانات خانگی زینتی غیر از خروس و مرغ و امثال آن، سگ‌ها و گربه‌ها هستند. البته باتوجه به شایع شدن نگهداری از حیوانات بی‌شک این آمار افزایش یافته است. این روزها حتی آپارتمان‌نشینی نیز نتوانسته مانع از نگهداری از حیوانات شود و بی‌شک در اطراف‌مان شاهد نگهداری سگ‌های بزرگ در آپارتمان‌های نقلی هستیم. به‌عقیده برخی از دامپزشکان و فعالان این صنعت، صنعت حیوانات خانگی رشدی ۴۰۰ درصدی دارد. آمار حیوانات خانگی به‌واسطه گردش مالی این بازار به‌دست می‌آید، اما به‌دلیل رسمی نبودن این بازار رقم دقیقی از آن نیست. بیشتر حیوانات خانگی اکنون از حیوانات نژاددار وارداتی توله‌کشی می‌شوند و برخی از آنها نیز هنوز وارداتی هستند و در کل نگهداری از آنها نیاز به هزینه‌های زیادی دارد.

خدمات لاکچری برای حیوانات خانگی

این روزها نگهداری از حیوانات در خانه هزینه سنگینی دارد. نخستین هزینه‌ای که هر کس برای داشتن یک حیوان خانگی متحمل می‌شود، هزینه خرید خود حیوان است. برای نگهداری از حیوانات در خانه غذای مخصوص، انواع ویتامین‌ها، داروها و واکسن‌ها، وسایل بازی و محیطی برای استراحت حیوان، جزو ملزومات است. از دیگر وسایل موردنیاز می‌توان به ظرف غذا، قلاده، قفس، شامپو، کیف حمل‌ونقل، شانه، ناخن‌گیر، لباس مخصوص و... اشاره کرد که هزینه اضافه‌تری را می‌طلبد. برای چکاپ سلامتی حیوان نیز براساس مراکز درمانی که مدنظر است، حق ویزیت‌های متفاوتی پرداخت می‌شود. در تهران مراکز مربوط به حیوانات خانگی که شامل دامپزشکی، پانسیون یا هتل حیوانات، پت‌شاپ، آتلیه و آرایشگاه حیوانات خانگی می‌شوند اکثرا در شمال و غرب شهر وجود دارند و گردش مالی موجود در این بازار اصناف زیادی را به خود جذب کرده است. پت‌کافه‌ها نیز که اخیرا حسابی گل کرده‌اند با منوی مخصوص حیوانات و انسان‌ها در کنار هم، قسمت دیگری از این امکانات لاکچری هستند. آتلیه‌های عکاسی حیوانات نیز برای چاپ هر عکس به‌صورت دیجیتال ۲۲۰ هزار تومان می‌گیرند و هزینه یک کلیپ یک‌دقیقه‌ای را از یک میلیون تومان به بالا اعلام می‌کنند. این امکانات لاکچری که هر کدام می‌تواند به‌خودی‌خود جای بحث داشته باشد، با شیوه‌های تبلیغاتی نوین مشتری‌های زیادی را به‌سمت خود کشانده است. البته هزینه نگهداری سگ و گربه با یکدیگر متفاوت است و هر یک از این حیوانات به ملزومات مختلفی نیاز دارند. برای مثال گربه‌ها نیازمند جویدن چمن هستند و باید حتما گلدانی پوشیده از چمن برای‌شان فراهم کنید.

هزینه‌های درمان

یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها برای نگهداری از حیوانات خانگی مربوط به سلامت و چکاپ‌های آنها است؛ به همین منظور تعداد اندکی بیمارستان تخصصی دامپزشکی و تعداد زیادی کلینیک دامپزشکی در تهران وجود دارد که هر یک، بسته به امکاناتی که دارند هزینه متفاوتی را در ازای ارائه خدمات از شما دریافت خواهند کرد. با جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی و تماس با چند مرکز دریافتیم حداقل هزینه دریافتی برای هر بار ویزیت ۱۰۰ هزار تومان است و در برخی از مراکز هم به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. همچنین هزینه سرم‌تراپی از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به یک میلیون تومان می‌‌رسد. برای رادیولوژی حیوانات خانگی باید از ۳۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. همچنین هزینه لازم برای عقیم‌سازی بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان است. حداقل هزینه تربیت سگ در پانسیون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۳۰ میلیون تومان است. هزینه واکسن‌های چندگانه نیز از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به یک میلیون تومان می‌رسد. البته هزینه‌های ذکرشده باتوجه به حیوان خانگی و نژاد آن متفاوت است.

غذای حیوانات خانگی

برای نگهداری از حیوانات در خانه، غذای مخصوص، انواع ویتامین‌ها، داروها و واکسن‌ها، وسایل بازی و محیطی برای استراحت حیوان، جزو ملزومات است. غذای گربه نسبت به غذای سگ ارزان‌تر است و از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان خرج غذای ماهانه گربه می‌شود. برای خرید غذای سگ نیز در نوع ایرانی آن حدود ۱۰۰ هزار تومان، ترک ۵۰۰ هزار تومان و غذای اروپایی یک میلیون تومان به بالا باید هزینه کرد. در برخی از سایت‌های اینترنتی برخی از غذا‌های سگ یا گربه با نرخ نجومی به فروش می‌رسد. برای مثال غذای خشک هپی داگ مدل بالغ نژاد کوچک ۸ کیلوگرمی با نرخ ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، غذای سگ بزرگسال Royal Canin ۱۵ کیلوگرم با نرخ ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ماهی قزل‌آلا کم‌دانه Mystic ۱۵ کیلوگرم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxgx5