دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 18537
تاریخ انتشار: 1401/05/03 00:54

علت کمر و گردن درد درحین رانندگی چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

نشستن طولانی در ماشین در یک حالت میتواند باعث کمر درد و گردن درد شود. اگر مسافر باشید احتمالا میتوانید با استفاده از داروهای مسکن درد خود را کاهش دهید. اما اگر راننده باشید این امکان برای شما وجود ندارد. به خصوص اگر رانندگی شغل شما است.

 

علت کمر و گردن درد درحین رانندگی چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

 

نشستن طولانی در ماشین در یک حالت میتواند باعث کمر درد و گردن درد شود. اگر مسافر باشید احتمالا میتوانید با استفاده از داروهای مسکن درد خود را کاهش دهید. اما اگر راننده باشید این امکان برای شما وجود ندارد. به خصوص اگر رانندگی شغل شما است. مطالعه ای که در می 2015 در آرشیو بین المللی بهداشت حرفه ای و محیطی منتشر شد نشان داد افرادی که اغلب در وضعیت خاصی مانند رانندگی قرار دارند در مقایسه با سایر افرادی که این وضعیت را ندارد دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به فتق دیسک کمر و سیاتیک قرار دارند.

علت درد کمر و گردن درد هنگام رانندگی چیست؟

عوامل زیادی در ایجاد درد کمر و گردن نقش دارند که ممکن است بعد از یک سفر طولانی مدت به آن مبتلا شوید.

  • وضعیت قرارگیری: وضعیت نامناسب کمر، پاها و گردن شما میتواند منجر به فشار بر ستون فقرات و در نتیجه منجر به خشکی و گرفتگی گردن شود.
  • لرزش ها: ثابت شده که لرزش های مداوم و تکان خوردن پشت شما در هنگام رانندگی خطر کمر درد و سیاتیک را افزایش میدهد.
  • صندلی: کمر درد میتواند ناشی از صندلی نامناسب باشد. مثل طراحی نامناسب یا نحوه قرار گیری صندلی باشد.

پیشگیری از در کمر و گردن هنگام رانندگی

فشار ناشی از تمرکز زیاد روی راننگی میتواند باعث درد کمر و گردن شود. با تغییر شیوه رانندگی میتوانید از ایجاد درد جلوگیری کنید.

ابتدا وضعیت رانندگی خود را اصلاح کنید.

بهترین زاویه برای پشتی صندلی 100 درجه است. دست ها خود را در وضعیت های ساعت 3 و 9 روی فرمان و آرنج ها را به راحتی روی دسته ها قرار دهید.

سر را در موقعیت مناسبی نگه دارید.

پشت صندلی را طوری تنظیم کنید که قسمت میانی پشت سرتان را لمس کند.

کمر را در موقعیت مناسب قرار دهید.

اگر صندلی ماشین شما از کمرتان پشتیبانی نمیکند آن را طوری تنظیم کنید که فضای پایین کمر را پر کند. در غیر این صورت یک بالش کوچک که در قسمت پایینی پشتی صندلی شما قرار میگیرد شکل مناسبی را از دنبالچه تا گردن حفظ میکند. همچنین دقت کنید که صندلی شما به اندازه کافی به فرمان نزدیک باشد تا مجبور نباشید به جلو خم شوید.

آینه‌ها را تنظیم کنید.

با تمام اینه های وسیع ترین میدان دید را برای خود فراهم کنید تا مجبور نباشید برای دید درست سر خود را به اطراف حرکت دهید.

از خستگی چشم خودداری کنید.

رانندگی با دید ضعیف میتواند منجر به خستگی چشم شود و در نتیجه شما گردنتان را به سمت جلو بکشید که به ستون فقرات گردنی فشار وارد میکند. این فشار طولانی مدت  میتواند باعث دیسک گردن شود. اگر حین رانندگی برای داشتن دید بهتر تلاش میکنید باید به چشم پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که شیشه جلو ماشین شما تمیز باشد تا برای شما دید واضح تری ایجاد کند. اگر در نور خورشید رانندگی میکنید از عینک آفتابی با حداقل 99 درصد محاقظت در مقابل اشعه ماورابنفش استفاده کنید.

پشت خود را گرم نگه دارید.

اگر بتوانید حین رانندگی از پد حرارتی استفاده کنید میتواند به شل شدن عضلات و مفاصل شما کمک کند و احتمالا درد شما را کاهش میدهد. اگر ماشین شما مجهز به صندلی گرمکن است روشن کردن آنها میتواند باعث تسکین شرایط شما شود. اگر ماشین شما صندلی های گرمکن ندارد میتوانید از روکش های گرم استفاده کنید که بالای صندلی شما قرار میگیرد.

راه رفتن بین مسیر

اگر در مسیرهای طولانی رانندگی میکنید استراحت بین راه به شما این امکان را میدهد تا پاهای خود را روی زمین بگذارید و فشار روی کمرتان را تا حدی کاهش دهید.

استراحت

اگر گردن شما سفت میشود، احساس درد دارید بهتر از است در ایستگاه بعدی استراحت کنید.

برای ستون فقرات از حرکات کششی استفاده کنید.

حرکات کششی انجام دهید. انجام حرکات کششی در طول سفر میتواند به وضعیت شما کمک کند به خصوص حرکات کششی که با وضعیت خمیده رانندگی برای مدت طولانی مقالبه میکند. اگر دیسک های ستون فقرات تحت فشار باشند عضلات اطراف آن سفت میشوند. متخصصان معمولا توصیه میکنند حرکاتی را انجام دهید که ستون فقرات را به حالت اکستنشن میکشاند. این دو حرکت کششی میتواند به کاهش فشار روی ستون فقرات و کاهش درد کمک کند:

1-خمیدگی کمر : هدف از این کشش این است که ستون فقرات خود را به حالت اکستنشن قرار دهید. ابتدا بایستید و پاهای خود را کمی بازتر از عرض لگن باز کنید. دستان خود را روی باسن خود قرار دهید و کمی به عقب متمایل شوید، سر و سینه خود را به سمت آسمان بالا بیاورید و شانه های خود را کمی عقب بیاندازید. لازم نیست خیلی فشار بدهید. فقط کشش را احساس کنید. پنج تا ده بار این حرکت را تکرار کنید.

2-وضعیت تسکین بروگر: این حرکت که از ناحیه یک متخصص مغز و اعصاب قرن بیستم گرفته شده است باعث مقابله با کمر درد ناشی از نشستن میشود. ابتدا یک نیمکت پیدا کنید و روی لبه آن بنشینید. پاهای خود را به طور گسترده باز کنید و سپس زانوها و پایها خود را کمی برگردانید. به سمت جلو بنشینید تا وزن شما بیشتر از زانوها و پاهای شما باشد. قفسه سینه خود را به سمت آسمان بلند کنید و کمر خود را قوس دهید. در حالی که بازوهای خود را کنار خود قرار میدهید، دست های خود را طوری بچرخانید که کف دست ها به سمت بیرون باشد. سر را بالا بگیرید و در حین دم و بازدم ده ثانیه نگه دارید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید.

چه زمانی باید برای درمان کمر درد اقدام کرد؟

گاهی اوقات کمر درد نیاز به بررسی بیشتر دارد.

متخصصان معتقدند که در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • التهاب یا تورم پشت
  • درد مداوم که پس از استراحت یا حرکت کاهش نمیابد
  • دردی که در بالای پشت شما وجود دارد یا به قفسه سینه سرایت میکند
  • کاهش وزن ناگهانی
  • تب (38 درجه سانتیگراد)
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • اگر کمر درد بعد از یک تصادف جدی شروع شود
  • بی حسی یا گزگز در اطراف باسن یا آلت تناسلی

پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی برای تشخیص علت اصلی کمردرد شما انجام دهد. اگر معاینه فیزیکی علت درد و کمر و گردن را مشخص نکند پزشک برای شما آزمایش های تصویربرداری و تست نوار عصب و عضله را توصیه میکند. پس از تشخیص علت درد، پزشک میتواند بهترین روش درمانی برای کمر درد حین رانندگی را مشخص کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m89oj