شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 582
تاریخ انتشار: 1400/06/06 10:40

کمبود نقدینگی سرآغاز بحران‌های تولید

با افزایش نرخ ارز و به‎دنبال آن رشد بهای مواد اولیه موردنیاز تولید در صنایع آلومینیوم، فعالان این صنعت با بحران کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند.

در چنین شرایطی، واحدهای صنعتی تولید آلومینیوم به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارند. از آنجا که تسهیلات ارزان‌قیمتی هم در دسترس فعالان صنعتی قرار نمی‌گیرد، این واحدها با چالش‌های جدی در مسیر تامین نیاز خود برای خرید مواد اولیه روبهرو خواهند شد. در چنین شرایطی از ظرفیت تولید در صنایع آلومینیوم کشور کاسته خواهد شد و بدین ترتیب عملیات تولید در این مجموعه‌های صنعتی به سطح زیاندهی نزدیک می‌شود.

در ادامه، افزایش چندبرابری و ناگهانی نرخ حامل‌های انرژی همچون برق و گاز در امسال، هزینه‌های تولید را به‏شدت افزایش داده است. در همین حال، شرایط رکود مانع از آن می‌شود که صنعتگران، این رشد نرخ را در هزینه فروش محصول نهایی دخالت بدهند؛ درنتیجه فشار ناشی از این رشد نرخ فقط به تولیدکنندگان وارد می‌شود. در واقع چنانچه تولیدکنندگان آلومینیوم نرخ محصول خود را متناسب با رشد بهای فروش فاکتورهای تولید، افزایش دهند، خریداران محصولات جایگزین ارزان اما با کیفیت پایین‌تر را ترجیح می‌دهند و بدینترتیب بازار فروش این محصول با خطر از دست رفتن روبهرو خواهد شد. از اینرو صنعتگران ترجیح می‌دهند فشار رشد هزینه تمامشده محصول را متحمل شوند اما بازار فروش‌شان را از دست ندهند.

در ادامه باید از کمبود برق به‌عنوان بحران دیگری نام برد که روند حاکم بر فعالیت صنایع را تحتتاثیر قرار داده است. در برخی شهرک‌های صنعتی این قطعی برق هر روز و در ساعات اصلی تولید اعمال می‌شود. این روند قطعی برق زمینه کاهش تولید و همچنین افت راندمان تولید را فراهم می‌کند و در ادامه حتی به بیکاری نیروی انسانی منتهی می‌شود. در همین حال باید تاکید کرد قطعی برق و بهدنبال آن تغییر ساعات شیفت‏های کاری مخاطراتی را برای نیروهای انسانی به‏دنبال دارد. علاوه بر این، شاهد وارد آمدن آسیبهای جدی به دستگاه‌ها و خطوط تولید هستیم. پرت مواد اولیه و محصول نیز به‌شدت بیشتر می‌شود و درمجموع این روند، آسیبهای جدی را به صنعتگران وارد خواهد کرد.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که آثار کمبود برق بر صنایع مادر نیز نمایان می‌شود. درحال‌حاضر صنایع مادر ناچار شده‌اند برای صرفه‌جویی در مصرف برق، پروژه‌های توسعه‌ای خود را متوقف کنند و به نوعی از ظرفیت تولید این واحدها کاسته شده است. درنتیجه تداوم این شرایط، میزان تولید مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین‌دستی (یعنی شمش آلومینیوم) کاهش می‌یابد و درنهایت فشار مضاعفی بر بازار فروش این فلز نقره‌ای و قیمت‌ها شاهد خواهیم بود.

آریا صادق نیت‌حقیقی-دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5yp2