دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 20482
تاریخ انتشار: 1401/08/25 08:06
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد

حل مشکل تامین آنتی‌بیوتیک و سرم تا هفته آینده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اجرای طرح دارویار نگاه عدالت محور و مبارزه با رانت و فساد و ویژه خواری هدف وزارت بهداشت است.

 

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اجرای طرح دارویار نگاه عدالت محور و مبارزه با رانت و فساد و ویژه خواری هدف وزارت بهداشت است.

 وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در بررسی اجرای طرح دارویار تصریح کرد: نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱، اختیار اجرای طرح دارویار را به وزارت بهداشت دادند.

وزارت بهداشت نیز با ارائه طرح اصلاحات ارزی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به اجرای طرح اقدام کرد که از اجرای آن ۴ ماه میگذرد. هم اکنون نیز در مرحله گذار از وضعیت موجود به وضعیت انقلابی هستیم. هدف از اجرای این طرح نیز این بود که وابستگی به ارز ترجیحی کاهشیافته و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی از بین رود.

وی با اشاره به مشکل تخصیص ارز ترجیحی بیحساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو عنوان کرد: گاهی اوقات پیش فاکتورهای خرید دارو و تجهیزات پزشکی واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت میکردند.

بنابراین با هدف خروج حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از انحصارطلبی مقرر شد یارانه در نهایت مستقیما به مصرفکننده نهایی برسد که این موضوع در طرح دارویار دیده شد.

عیناللهی همچنین با اشاره به جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، یادآور شد: طرح دارویار باعث اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک شد، از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق میگرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاهها بود، گفت: تولید و تامین دارو فرآیند بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمانها هماهنگ باشند موفقیت مورد نظر حاصل خواهدشد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای جبران کمبود دارو در هفتههای اخیر عنوان کرد: آنتیبیوتیک تولید شده در ۷ ماه گذشته به اندازه ۱۲ ماه پیش از آن بود اما با توجه به شیوع بالای بیماری و مشکل تامین دارو از سوی کشورهای دوست، مشکلات کمبود دارو و بهویژه سرم و آنتیبیوتیک ایجاد شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بررسی دلایل کمبود دارو گفت: با بازخوانی برنامههای تولیدی تولیدکنندگان و موجودی انبارها نمایان شد دو شرکت تولید دارو، تولیدات خود را کاهش داده بودند که مراجع نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه تصریح کرد: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، مجبور به واردات هستیم که تا هفته پیش ۵۰ تن دارو وارد شد و طبق برنامه ۶ میلیون دوز دارو نیز تا هفته آینده به کشور وارد خواهد شد تا مشکلات تامین سرم و آنتیبیوتیک برطرف شود.

عیناللهی ادامه داد: حمایت از شرکتهای دانشبنیان باعث افزایش ۴۸ درصدی تولیدات آنها شده است و ما که مجری قانون رفع موانع تولید هستیم به این قانون پایبندیم اما تولید داخل نیز باید بتواند نیاز کشور را تامین
 کند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پایان با ارائه پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و نخبه جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی خاطر نشان کرد: درخواست میشود در بودجه سال آینده نسبت به اخذ مالیات از سیگار اقدام شود. همچنین من و تمامی همکاران از همه نظرات، پیشنهادات و انتقادات نمایندگان استقبال میکنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j57nl