جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 20455
تاریخ انتشار: 1401/08/24 06:12

نظارت بدون تعارف بر عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها

رئیس‌جمهوری در اجرای برنامه نظارت ستادی سازمان برنامه و بودجه گفت: نظارت شجاعانه و بدون تعارف بر عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها موردتاکید دولت مردمی است.

رئیسجمهوری در اجرای برنامه نظارت ستادی سازمان برنامه و بودجه گفت: نظارت شجاعانه و بدون تعارف بر عملکرد بودجهای دستگاهها موردتاکید دولت مردمی است.

 سید ابراهیم رئیسی در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی در هفتمین مقصد، به سازمان برنامه و بودجه کشور رفت و پس از استماع گزارش رئیس و مدیران این سازمان از عملکرد یکساله، به بیان راهکارها و پیشنهادات مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد سازمان پرداخت.

رئیسجمهوری طراحی و راهبری بهینه مسیر توسعه کشور را از وظایف مهم سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است که تحلیل دادهها را به برنامهریزی برای عملکرد مطلوب سایر اجزا و بخشها تبدیل میکند.

رئیسی تضمین ارائه خدمات عمومی باکیفیت و دارای کمترین هزینه را از دیگر وظایف سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: طراحی نظام راهبری کشور و رصد عملکرد آن برای پیشرفت همهجانبه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که پیشبرد مطلوب این موضوع به توجه جدی نیاز دارد.

رئیسجمهوری شاخص عملکرد سازمان برنامه و بودجه را اجرای عدالت عنوان و اظهار کرد: لازمه اجرای عدالت سندی است که بتواند بخشهای برخوردار، کمبرخوردار و غیربرخوردار را مشخص کند که در این زمینه بهترین دستمایه «سند آمایش سرزمین» است.

رئیسی در ادامه مسئله مهم نظارت را از شئونات و وظایف مغفول سازمان برنامه و بودجه عنوان و اظهار کرد: اگر در کنار تنظیم برنامه و تخصیص و ارائه بودجه نقش نظارتی این سازمان نیز بهطور شایسته موردتوجه قرار گیرد، بسیاری از انحرافها و کاستیها در مصرف منابع رفع خواهد شد و به اصلاح روندها در دولت بسیار کمک میشود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود «تنظیم واقعبینانه، مسئلهمحور و قابل تحقق برنامه هفتم توسعه» را از دیگر ماموریتهای جدی سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: دلیل اینکه بسیاری از طرحهای برنامههای پنجم و ششم امکان تحقق نیافت، بیتوجهی به این سه فاکتور مهم بود؛ بنابراین سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد با لحاظ جدی این سه مؤلفه و همچنین اتکا به سیاستهای مصوب و سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه را تنظیم کند.

رئیسجمهوری همچنین به این سازمان توصیه کرد در برنامهریزیها به درآمدهای دولت اکتفا نکند و منابع مردمی و سرمایهگذاریهای خارجی را نیز موردتوجه قرار دهد.

رئیسی بودجهریزی عملیاتی و تخصیص بودجه براساس عملکردها را از دیگر ضرورتهای این سازمان دانست و گفت: عملکرد بودجهای دستگاهها اهرم مناسبی است که میتوان با استفاده از آن تحقق برنامهها را تضمین و کشور را در ریل و مسیر درست قرار داد.

رئیسی در ادامه مدیریت منابع و مصارف را وظیفه همه مدیران اجرایی در کشور دانست و اظهار کرد: مدیران وظیفه دارند در کنار برنامهریزی برای صرف بودجه اخذ شده از سازمان برنامه و بودجه راهکارهای درآمدزایی در دستگاهها را موردتوجه قرار دهند که در این زمینه یکی از راهکارهای مهم، شناسایی و استفاده بهینه از اموال و املاک مازاد است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxdrw