دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 11979
تاریخ انتشار: 1400/12/03 12:11
الزامات جذب سرمایه به صنعت فولاد بررسی شد

توسعه فولاد، محرک توسعه صنعتی

صنعت فولاد در رده صنایع استراتژیک کشور قرار دارد؛ تولید در این زنجیره بر پایه بهره‌مندی از ذخایر غنی معدنی و انرژی در کشور آغاز شده و توسعه یافته است. در سند چشم‌انداز توسعه کشور ظرفیت تولید فولاد کشور ۵۵ میلیون تن هدف‌گذاری شده است.

درحال‌حاضر میزان ظرفیت‌های احداث شده در این صنعت بالغ بر ۴۰ میلیون تن برآورد شده‌ است. باتوجه به پروژه‌های فولادی که هم‌اکنون در دست اجرا هستند، تحقق این هدف دور از دسترس به‌نظر نمی‌رسد. با این حال محدودیت‌هایی وجود دارد که تحقق اهداف فولادی کشور را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. توسعه نامتوازن زنجیره فولاد و همچنین بی‌توجهی به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز مهم‌ترین چالش‌های حاکم بر این بخش هستند؛ کما اینکه تامین نشدن انرژی ظرف یک سال گذشته از میزان تولید فولاد کشور به‌شدت کاسته است؛ بنابراین جذب سرمایه برای رفع این کاستی‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.
مزیت بزرگ صنعت فولاد
سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی را از مزیت‌های اصلی توسعه زیرساخت‌های صنعت فولاد کشور دانست و افزود: فعالیت در این بخش پیشران صنعتی و اقتصاد کشور است. گردش مالی صنعت فولاد ایران هم‌اکنون به هزار میلیارد تومان افزایش یافته و گردش مالی این صنعت در جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود.
به گزارش ایراسین نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آینده نزدیک ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت و امکانی گسترده برای صادرات فولاد کشور فراهم می‌شود. برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز این صنعت نیز ضروری به‌نظر می‌رسد.
وی اظهار کرد: فولادسازی صنعتی پیشران است، به همین دلیل نقشی بسزا در روند توسعه‌یافتگی کشور ایفا می‌کند؛ بر همین اساس توسعه این صنعت ضروری به‌نظر می‌رسد. میزان تولید محصولات فولادی کشور افزون بر ۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود، در حالی که مصرف داخلی ما حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن است؛ بنابراین باقی این تولید باید صادر شود.
حسینی‌کیا گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های بزرگی در صنعت فولاد کشور به‌وجود آمده و باید بتوانیم نقدینگی ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور را به سمت توسعه صنعت فولاد و تولید سوق دهیم.
این نماینده مجلس یادآور شد: ظرفیت‌های فراوانی در صنعت فولاد در کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت به‌خوبی در حوزه اشتغالزایی نیز استفاده شود. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: بیکاری و ابرنقدینگی از چالش‌های اساسی اقتصاد کشور هستند؛ حال می‌توان از ظرفیت‌های صنعت فولاد برای رفع این مشکلات استفاده کرد.
ضرورت حضور در عرصه‌های جهانی
علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ظرفیت‌های صنعت فولاد کشور گفت: زنجیره فولاد در کشور ما کامل نیست. تمام دست‌اندرکاران و مسئولان باید کمک کنند تا صنعت فولاد در استفاده از منابع مالی برای توسعه زنجیره پیشگام باشد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در سال‌های اخیر موضوعاتی همچون نسل پنجم صنعت مطرح شده‌اند؛ هرچند نبود زیرساخت‌ها ورود ما را به نسل پنجم غیرممکن می‌کند. در نسل پنجم صنعت به نیروی انسانی و همبستگی با خانواده کارگران توجه می‌شود، زیرا همه عضو یک خانواده‌ هستند.
آقامحمدی افزود: حرکت تکاملی در حوزه صنعت ضروری است اما در ایران به کار جمعی توجهی نمی‌شود. وی در ادامه خواستار توجه بیشتر به حوزه اکتشاف شد و تاکید کرد: باوجود ظرفیت‌های غنی معدنی در حوزه اکتشاف ضعیف هستیم. تقویت فعالیت در بخش معدن از اکتشاف تا استخراج ضروری است. در ادامه برای توسعه صنعت فولاد تشکیل کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های ایرانی برای حضور در عرصه‌های جهانی ضرورت دارد. احداث کنسرسیوم‌ فرصت بزرگی برای توسعه صادرات کشور فراهم می‌کند. وی در پایان با اشاره به کاهش تولید فولاد در سال‌های اخیر به‌دلیل تامین نشدن انرژی گفت: بدون تردید رفع این کمبودها ضروری به‌نظر می‌رسد.
در طول سال‌های گذشته سرمایه قابل‌توجهی جذب صنعت فولاد کشور شده است؛ بنابراین اصلاح این شرایط یک نیاز حتمی است.
سخن پایانی
ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و تامین نیاز سایر صنایع به مواد اولیه از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت فولاد هستند. از صنعت فولاد به‌عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی در کشورهای مختلف نام برده می‌شود.
 برای توسعه صنعت فولاد، الزامات متعددی نیاز است. توجه به توسعه ظرفیت‌های معدنی در کشور، یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در مسیر ارتقای تولید و ظرفیت‌سازی فولاد کشور به‌شمار می‌رود. متاسفانه در طول سال‌های گذشته به ظرفیت‌های معدنی کشور توجه کافی نشده که تجدیدنظر در این بخش ضروری به‌نظر می‌رسد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4d5qj2