پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 39206
تاریخ انتشار: 1402/01/29 04:34

شورای اقتصاد جایگزین ستاد اقتصادی دولت می‌شود؟

آیت‌الله رئیسی در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه، بر «فعال‌سازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد» تاکید کرد تا با احیای این شورا با محوریت سازمان برنامه، هماهنگی در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی افزایش یافته تا بدین ترتیب ضمانت اجرایی سیاست‌های اقتصادی و شانس موفقیت آنها افزایش یابد.
شورای اقتصاد  جایگزین ستاد اقتصادی دولت می‌شود؟

 آیتالله رئیسی در حکمی، انتصاب داود منظور را بهعنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. رئیسجمهوری در متن حکم انتصاب منظور، انتظاراتی را از وی مطرح کرده که «فعالسازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد» از جمله آنهاست. در متن حکم رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه آمده: «اصلاح ساختار نظام بودجهریزی کشور با تأکید بر واقعی کردن منابع درآمدی، مدیریت مصارف و رفع معضل کسری بودجه، تحول در نظام برنامهریزی کشور به منظور تحقق پیشرفت توأم با عدالت، فعالسازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد، بازتعریف نقش سازمان برنامه و بودجه در نسبت با استانها و دستگاههای اجرایی و تعامل مستمر با ایشان به منظور تحقق برنامه هفتم توسعه و سیاستهای دولت مردمی و نیز استفاده از ظرفیت جوانان نخبه انقلاب از اهم انتظارات اینجانب میباشد».شورای اقتصادی دولت شامل نفرات اقتصادی دولت است که با محوریت سازمان برنامه و بودجه، مهمترین برنامهها و تصمیمات اقتصادی دولت در آن اتخاذ میشود و نقش مهمی در هماهنگی سیاستهای اقتصادی دولتها دارد. با این حال از چند سال گذشته به این سو، این شورا به حاشیه رفته و وظایف و اختیارات آن به قوای دیگر منتقل شده است. این اتفاق بهویژه پس از بازگشت تحریمها در سال ۹۷ رخ داد. پس از بازگشت تحریمها در سال ۹۷، دولت وقت با تشکیل ستاد اقتصادی، بسیاری از تصمیمات مهم اقتصادی را در آن ستاد اتخاذ کرد. ستاد اقتصادی که به ریاست رئیسجمهور یا معاون اول برگزار میشد، در آن دوره تصمیمات مهمی از جمله تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را اتخاذ کرد. این تصمیمات در حالی در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ شد که بیشتر اعضای شورای اقتصاد، مخالف چنین تصمیمی بودند.روند انزوای شورای اقتصادی دولت پس از تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا کامل شد به طوری که پس از آن، جلسات این شورا به ندرت تشکیل شده و تصمیمات مهمی هم در آن اتخاذ نمیشد. با تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، بخشی از اختیارات دولت و به طور خاص شورای اقتصاد، به قوای دیگر منتقل شد که برخلاف اصل تفکیک قوا در قانون اساسی است. همین موارد باعث شد شورای اقتصادی دولت کاملا به حاشیه رفته و ناهماهنگی در بدنه اقتصادی دولت افزایش یابد. از همین رو آیتالله رئیسی با در نظر گرفتن همین مسئله، احیای شورای اقتصاد را از مهمترین مطالبات خود از رئیس جدید سازمان برنامه قرار داده تا از این طریق، هماهنگی تیم اقتصادی دولت بیشتر شده و سیاستهای اقتصادی با قدرت بیشتری اجرا شود.

کلاهبرداری با شمارههای ناشناس بینالمللی

شاید ندانید که اگر تا به حال از شمارهای بینالمللی ناشناس با شما تماس گرفته شده، ممکن است این تماس یک کلاهبرداری باشد که به آن Wangiri Fraud یا نوعی از کلاهبرداری که میتواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد، میگویند.طی سالهای گذشته مشکلی تحت عنوان «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam » برای اپراتورها به وجود آمده که در آن مهاجم یکسری شمارههای ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه میکند و از آنها بهصورت رندوم به شمارههای سراسر دنیا تماسهایی را برقرار و بلافاصله قطع میکنند تا یک تماس از دسترفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. روش این کلاهبرداری اینگونه است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع میکنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق، اقدام به برقراری تماس با فرد تماسگیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماسها از سرشمارههای بینالمللی برقرار میشود، به محض تماس هزینههای سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل میشود.در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبطشده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا میشود؛ اغلب مهاجمان سعی میکنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به وی تحمیل کنند.کلاهبرداری Wangiri ریشهای چند ساله دارد و برای نخستینبار در سال ۲۰۱۳ در امریکا ظاهر شد و پس از آن طی سالیان، در حالی که بسیاری از آمریکاییها درگیر این کلاهبرداری شدهاند، شهرتی جهانی یافت و در کشورهایی مانند ایرلند، اسکاتلند و آلمان نیز گسترش یافت. همچنین از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰، این شیوه کلاهبرداری بار دیگر به امریکا برگشت و آمریکاییها شاهد افزایش شدید تماسهایی با این شیوه از سمت افریقای غربی بودهاند.

این تماسها عمدتا از کشورهای کوچک یا در حال توسعه منشأ میگیرد. این کشورها میتواند شامل بوتسوانا، گینه و گویان نشأت گرفته است. این کشورها دارای کدهایی هستند که به ترتیب با پیش شماره‌‌های ۲۶۷، ۲۴۲۴ و ۵۹۲ شروع میشوند؛ البته این شمارهها ممکن است از هر کجای جهان باشد، همانطور که در ایران هم با پیششمارههایی از جمله پیش شماره ۹۹۴ متعلق به کشور آذربایجان با مشترکان تماس گرفته شده است.اما در دولت گذشته از این نوع کلاهبرداری به صورت گسترده از مشترکان تلفن همراه کشور خبر داده شده بود که هزینه زیادی را برای قربانیان ایجاد کرده است، به گونهای که وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر دستور پیگیری مسئله کلاهبرداری تماس تلفنی خارجی به شرکت ارتباطات زیرساخت برای شناسایی و قطع منشأ کلاهبرداری تلفنی از روابط عمومی روابط عمومی وزارت ارتباطات، از اپراتورها درخواست کرد تا در این زمینه اطلاعرسانیهای لازم را به منظور کاهش قربانیان انجام دهند.همچنین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هشدارهای لازم را در این باره داده بود و اعلام کرد درصورت مشاهده تماس ازدسترفته (missed call) به کدهای تماس در زمان تماس دقت کنید و در صورتیکه در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد دیگری شمارهگیری شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنید.صرف نظر از منشأ این تماسها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت میشود، توصیه میشود که کاربران پس از برقراری هر تماس ناآشنای بینالمللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس دوباره با شماره مذکور خودداری کنند تا هزینههای سنگینی به آنها وارد نشود.

متاسفانه فردی که اینگونه مورد کلاهبرداری قرار گرفته، ممکن است حتی تا زمانی که قبض خود را دریافت و خدمات پریمیوم را روی قبض مشاهده نکند، متوجه اتفاقی که برایش افتاده نشود، بنابراین اگر از یک شماره ناشناخته بینالمللی یا غیرمعمول یک تماس غیرمنتظره دریافت کردید، مراحل سادهای وجود دارد که میتوانید برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری Wangiri انجام دهید. اول اینکه به تماسهای غیرمنتظره از شمارههای بینالمللی یا غیرمعمول پاسخ ندهید، دیگر اینکه اگر از یک شماره بینالمللی یا غیرمعمول، تماس ازدسترفته دریافت کردید، برای تماس دوباره با آن شماره وسوسه نشوید؛ همچنین میتوانید شمارههای ناآشنای خارج از کشور و خدمات پریمیوم را مسدود کنید و این شمارهها را با اپراتور خود به اشتراک بگذارید تا بتوانند روی آنها تحقیق کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4beryv