چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 91678
تاریخ انتشار: 1402/05/18 07:41
در بررسی برنامه‌های ایمیدرو مطرح شد

بهره‌برداری از ۲ میلیارد دلار طرح تا پایان امسال

ایمیدرو در راستای توسعه فعالیت‌های اکتشافی متمرکز بر«تامین خوراک صنایع معدنی و رشد تولید» ۵استراتژی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. کشف منابع معدنی متنوع جدید برای توسعه بخش معدن و افزایش سهم آن در تولید ناخالص ملی با اکتشاف در پهنه‌ها و همکاری با سازمان زمین شناسی و فراهم ساختن بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با تهیه مستندات اکتشافی مطابق با استانداردهای جهانی در سیستم GIS از جمله این استراتژی‌ها به شمار می‌روند.
بهره‌برداری از ۲ میلیارد دلار طرح تا پایان امسال
عکاس: آیدا فریدی

همچنین کشف فلزات استراتژیک و تامین خوراک مورد نیاز صنایع، سرمایه‌گذاری اکتشافی در مناطق کم برخوردار، ایجاد توسعه، اشتغالزایی و تامین امنیت و ایجاد اقتصاد چند محصولی و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار و تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور از دیگر استراتژی‌های توسعه‌ای ایمیدرو است. برنامه‌های یاد شده درحالی در فهرست اقدامات این سازمان قرار گرفته که معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز از تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های این سازمان به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار تا پایان امسال خبر می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) از تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های این سازمان به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، سمیه خلوصی افزود: از جمله مهم‌ترین این طرح ها، تکمیل و بهره‌برداری از طرح سرب و روی مهدی آباد است که با جذب مستقیم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی به انجام رسید. وی گفت: برای این طرح بزرگ که بهره‌برداری از خط تولید ۲۰۰ هزار تنی تولید کنسانتره (سولفیدی) روی است، بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب شد و سرمایه‌گذار طرح، اقدام به تجهیز معدن و احداث کارخانه کنسانتره روی کرده است. این مقام مسئول ایمیدرو خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، دو طرح در زمینه تولید کنسانتره مس شامل واحدهای تغلیظ «دره آلو» و «دره زار» تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است. امسال همچنین دو طرح فولادسازی نی ریز و سفید دشت، از مجموع هفت طرح فولادسازی ایمیدرو اجرایی خواهد شد.

فعالیت‌ در حوزه زیرساخت

خلوصی، با اشاره به فعالیت‌ در حوزه زیرساخت، به مبادله تفاهمنامه وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای ساخت نیروگاه توسط واحدهای بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی گفت: سال گذشته نخستین مورد از این نیروگاه‌ها در سمنان به بهره‌برداری رسید و در نیمه نخست امسال فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات افتتاح خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد فاز دوم این نیروگاه به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات، همچنین دو نیروگاه دیگر توسط شرکت‌های گل گهر و آلومینیوم المهدی به‌تدریج تا پایان سال به بهره‌برداری برسند. خلوصی یادآوری کرد: در ۲ سال گذشته از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه در زمینه‌های مختلف اکتشاف، زیرساخت و غیره توسط ایمیدرو تکمیل شد و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در حوزه تامین زیرساخت‌ها، اجرای دو مگاپروژه انتقال آب آغاز شده که شامل خطوط لوله طرح انتقال آب «صفه» به استان اصفهان و اجرای مگاپروژه انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی می‌شود.

وی گفت: در کنار این مگاپروژه‌ها، اجرای سایر پروژه‌ها و طرح‌های جاده‌سازی و برق رسانی به معادن کوچک هم در دستور کار است.

توسعه با هدف اشتغالزایی

خلوصی، به مبادله تفاهمنامه بین ایمیدرو و سازمان زمین شناسی در موضوع اکتشافات اشاره کرد و گفت: در این تفاهمنامه همکاری بیشتر بین دو سازمان مورد تاکید قرار گرفته است؛ فعالیت در این بخش از خراسان‌جنوبی و کردستان آغاز شده و در دیگر استان‌ها نیز ادامه می‌یابد و البته این تفاهمنامه به جز هدف‌گذاری ۴۰۰ هزار متری حفاری ایمیدرو در موضوع اکتشافات است. پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال ۱۴۰۱ منجر به اشتغالزایی مستقیم برای ۹۰۰ نفر و غیرمستقیم برای ۴ هزار و ۷۰۰ نفر شد. انتظار می‌رود امسال نیز برای بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و افزون بر ۱۷ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شود. خلوصی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در زمینه توسعه فناوری، از برنامه‌ریزی ایمیدرو برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور توانمندسازی آنها در زمینه عناصر حیاتی و راهبردی خبر داد. وی گفت: اکنون ۱۶ عنصر حیاتی و راهبردی در کشور اولویت‌بندی شده و با توانمندسازی شرکت‌های یاد شده به دنبال دستیابی به دانش فنی استحصال این عناصر هستیم.

سخن پایانی

ایران با داشتن بیش از ۷۰ نوع ماده معدنی با ذخایر قابل توجه، جزء کشورهای برتر دنیا به لحاظ ذخایر معدنی محسوب می‌شود. همچنین حدود ۷ درصد از ذخایر معدنی دنیا در ایران است که از این جمله می‌توان به معدن سرب و روی مهدی آباد به عنوان دومین ذخیره بزرگ زمین شناسی ماده معدنی روی در دنیا اشاره کرد.

توسعه فعالیت‌های معدنکاری ضمن رشد اقتصادی منجر به اشتغالزایی مناسبی نیز خواهد شد، به طوری که به ازای ایجاد هر شغل در حوزه معادن حدود ۱۷شغل در صنایع پایین دستی ایجاد شود. وجود تنوع ذخایر معدنی در ایران و همچنین سوخت ارزان قیمت، فرصت مناسبی برای جبران بخشی از کاهش درآمدهای نفتی با دارا بودن مزیت‌های رقابتی در منطقه است که ضرورت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در کشور را بیش از پیش نمایان می‌سازد. این توسعه نیز نیازمند توجه ویژه دولت به بخش‌های اکتشاف، زیرساخت، تسهیل قوانین و مقررات، تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات فرآیند تولید، صادرات، ارائه تسهیلات مالی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی توانمند و همچنین هدایت سرمایه‌های سرگردان است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b5kbd