شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 99103
تاریخ انتشار: 1402/09/27 06:52

پارتیشن اداری از چه متریالی ساخته می شود؟

پارتیشن اداری یکی از بخش‌های مهم ساختمان‌های اداری برای جداسازی فضا و استفاده مفیدتر از محیط کار است. در ساخت پارتیشن‌ها از متریال و مواد مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها مزایای ویژه‌ای دارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های کاربران باشند. در ادامه قصد داریم به انواع پارتیشن، نوع متریال به کار رفته در آن‌ها و اهمیت این متریال بپردازیم.
پارتیشن اداری از چه متریالی ساخته می شود؟

پارتیشن اداری یکی از بخش‌های مهم ساختمان‌های اداری برای جداسازی فضا و استفاده مفیدتر از محیط کار است. در ساخت پارتیشن‌ها از متریال و مواد مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها مزایای ویژه‌ای دارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های کاربران باشند. در ادامه قصد داریم به انواع پارتیشن، نوع متریال به کار رفته در آن‌ها و اهمیت این متریال بپردازیم.

به‌کارگیری متریال مختلف در ساخت پارتیشن

 

پارتیشن به عنوان ابزاری برای تفکیک بخش‌های مختلف محیط، از مواد متنوعی ساخته می‌شود. این دیوار‌های کاذب بهترین گزینه برای تفکیک فضا و احترام به حریم خصوصی کارکنان هستند. در ساخت انواع پارتیشن‌های اداری متریال و مواد مختلفی مانند چوب، آلومینیوم و شیشه به کار می‌رود که هر یک دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و در مکان‌های گوناگون مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

پارتیشن چوبی یا ‌ام‌دی‌اف

از پرکاربردترین پارتیشن‌ها می‌توان به پارتیشن چوبی از جنس MDF اشاره کرد. این پارتیشن ظاهری زیبا و سطح صاف و صیقلی دارد که به راحتی می‌توان آن را روکش و یا رنگ کرد. همچنین از مقاومت بالایی در برابر خمیدگی و تغییر شکل برخوردار است و از سوی دیگر، نوعی عایق صوتی به شمار ‌می‌رود. به طور کلی ‌ام‌دی‌اف در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم بوده و می‌تواند فضای شخصی را برای کارکنان یک اداره ایجاد کند.

پارتیشن ترکیبی شیشه و ‌ام‌دی‌اف

یکی دیگر از متریال‌های به کار رفته در ساخت پارتیشن اداری، شیشه است که ترکیب آن با ‌ام‌دی‌اف می‌تواند علاوه بر مدرن شدن محیط اداره، پارتیشن‌های زیبایی را ایجاد کند. معمولا ‌ام‌دی‌اف به عنوان فریم پارتیشن و یا اسکلت‌بندی آن استفاده شده و برای پر کردن داخل فریم‌ها نیز از انواع مختلف شیشه استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزیت این پارتیشن‌ها، برخورداری از فضای شخصی و امکانات آن به همراه تسلط بر محیط اطراف و بیرون از اتاق است. پارتیشن‌های شیشه‌ای نسبت به دیوار‌های آجری و یا دیگر انواع پارتیشن، اقتصادی‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. زیرا به روشنایی بیشتر اتاق کمک کرده و می‌توانند نوعی عایق برای صدا‌های مزاحم نیز محسوب شوند.

به‌کارگیری پروفیل آلومینیوم در پارتیشن اداری

در برخی موارد به جای ‌ام‌دی‌اف از پروفیل آلومینیوم و یا آلومینیوم خالص استفاده می‌شود. شیشه‌های به کار رفته در پارتیشن‌های شیشه‌ای-آلومینیومی می‌توانند دوجداره، منحنی، مات یا شفاف باشند. فریم این پارتیشن‌ها از ورقه‌های فلزی و آلیاژ‌های متنوع ساخته می‌شود. معمولاً برای ساخت این نوع پارتیشن و برای زیباتر شدن کار، ورقه‌های فلزی را با استفاده از دستگاه‌های سی‌ان‌سی طرح‌دار می‌کنند.

علاوه بر مهار صدا، مهمترین مزیت پارتیشن‌های فلزی استحکام و طول عمر بالای آن‌هاست. همچنین می‌توانند در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

پارتیشن اداری باکیفیت چه مشخصاتی دارد؟

 

پارتیشن‌های اداری می‌توانند با انواع مواد و متریال ساخته شوند؛ اما سؤال مهم این است که پارتیشن اداری باکیفیت با چه مشخصاتی شناسایی می‌شود؟ یک پارتیشن مناسب باید امکان استفاده بهینه از فضا را به کاربر داده و ضمن حفظ کیفیت و دوام در طول زمان، ویژگی‌های مختلفی را نیز ارائه دهد. از مهم‌ترین مشخصات یک پارتیشن باکیفیت می‌توان به قابلیت نصب آسان، امکان جابجایی به نقطه دلخواه، مقاومت در برابر ضربات، شرایط آب و هوایی و آتش سوزی، عایق صدا و حرارت، امکان نگهداری، تعمیر و نظافت آسان آن اشاره کرد.

یک پارتیشن باکیفیت ضمن ایجاد حریم شخصی برای کارکنان، محیطی آرام را برای آنان فراهم کرده و باعث بهبود راندمان کاری آن‌ها خواهد شد. از دیگر ویژگی‌ها، جداسازی محیط اداری به روشی ارزان و مقرون به صرفه است.

انتخاب بهترین پارتیشن اداری

انتخاب بهترین پارتیشن برای محیط‌های اداری اهمیت بسیار زیادی دارد. در ابتدا باید نیاز‌ها و اهداف مربوط به ساخت پارتیشن مشخص شود. سپس ابعاد و اندازه مکان را ارزیابی کرده و بدین ترتیب تناسب آن با پارتیشن‌ها و فضای موجود محاسبه خواهد شد. مهم‌ترین نیاز‌های فضای داخلی محیط‌های اداری، حفظ امنیت و حریم خصوصی، جلوگیری از ورود صدا و ایجاد دید واقعی از فضای داخل اتاق است. استایل، طرح، رنگ و مواد به کار رفته در پارتیشن‌ها نیز حائز اهمیت هستند. هماهنگی پارتیشن و متریال به کار رفته در آن با محیط اداره و دکوراسیون آن می‌تواند جلوه زیبایی به فضا بدهد.

چه عواملی بر کیفیت انواع پارتیشن مؤثر است؟

به طور کلی متریال به کار رفته در پارتیشن می‌تواند روی کیفیت ساخت آن مؤثر باشد. علاوه بر توجه به متریال، بخش‌های دیگر پارتیشن و اکسسوری‌های به کار رفته نیز می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت پارتیشن‌ها باشد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از یراق درب و قفل مصرفی مناسب در ساخت پارتیشن
  • کیفیت شیشه، چوب، ‌ام‌دی‌اف، آلومینیوم و دیگر متریال مورد استفاده در زمان ساخت
  • رنگ و روکش به کار رفته
  • قابلیت‌هایی از قبیل مونتاژ، امکان جابجایی سریع و ویژگی جداشوندگی آسان

مهم‌ترین مزایای استفاده از انواع پارتیشن اداری چیست؟

پاریشن‌ها به جای دیوار در محیط‌های اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدون ایجاد بهم ریختگی و ایجاد وقفه در کار‌ها می‌توانند به صورت دلخواه در محیط قرار گرفته و فضاهای مختلف را از هم تفکیک کنند. این مورد تنها مزیت استفاده از پارتیشن نیست و این دیوار‌های کاذب می‌توانند قابلیت‌های دیگری را نیز ارائه کنند:

  • عایق برودت و گرما

پارتیشن‌های تک جداره و دوجداره اداری می‌توانند به عنوان عایق صوتی، عایق برودتی و گرما نیز به شمار روند. پارتیشن‌های دوجداره با ایجاد فضایی آکوستیک از ورود سروصدای محیط به داخل اتاق جلوگیری کرده و بدین ترتیب فضایی آرام برای تمرکز بیشتر کارکنان ایجاد می‌کنند.

  • امکان استفاده مجدد در فضا‌های دیگر

از مزایای دیگر پارتیشن‌های اداری می‌توان به امکان جداسازی و نصب آن‌ها در فضا‌های دیگر اشاره کرد. حمل و نصب آسان این دیوار‌های کاذب به گونه‌ای است که هیچ گاه بلااستفاده نمی‌مانند و می‌توانند با توجه به تغییر دکوراسیون، در فضا‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین بدون صرف هزینه می‌توان فضا را با نصب پارتیشن اداری تغییر داده و ابعاد اتاق‌ها را کوچک یا بزرگ کرد.

  • تأثیر پارتیشن روی جذب مشتری

انواع پارتیشن‌ها با ایجاد تغییرات مثبت روی دکوراسیون باعث جلب توجه مشتریان و مراجعان خواهند شد. پارتیشن‌ها با ایجاد فضایی ساده و امکان دسترسی راحت به اتاق‌ها، به مراجعان در یافتن بخش موردنظر خود کمک می‌کنند.

  • پارتیشن و افزایش نور طبیعی محیط

به‌کارگیری پارتیشن‌های شیشه‌ای در فضای کاری باعث می‌شود تا بتوان از نور طبیعی روز برای روشن شدن محیط بهره گرفت. همچنین این نوع پارتیشن‌ها نیاز به استفاده از چراغ‌های متعدد را کاهش داده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

  • افزایش جریان هوا با کمک پارتیشن‌بندی

پارتیشن‌ها برخلاف دیوار‌ها امکان جریان یافتن هوا را در محیط فراهم می‌کنند. بدین ترتیب در طول روز به راحتی هوا در محیط گردش پیدا می‌کند که این امر روی راندمان کاری نیز مؤثر خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48a68a