جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 17524
تاریخ انتشار: 1401/03/24 07:44

معرفی انواع ژنراتور در ایران

ژنراتور برق دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی یا همان برق تبدیل می‌کند. انرژی مکانیکی موردنیاز به‌وسیله موتور و به روش توربین بخار، توربین گاز، توربین آبی و موتور احتراق داخلی تامین می‌گردد. موتور برای حرکت به سوخت‌هایی مانند گازوئیل، گاز طبیعی، بیوگاز و بنزین نیاز دارد.

 انواع ژنراتور در ایران بر اساس موارد مختلفی مثل سوخت مصرفی، تقسیم بندی می‌شوند که بر روی قیمت ژنراتور تاثیر گذار هستند. البته قیمت ژنراتور فقط به سوخت مصرفی وابسته نبوده و به عوامل مختلفی مانند برند سازنده مولد، نوع ژنراتور، ظرفیت تولید و ثابت یا قابل حمل بودن آن وابسته است. سوخت ژنراتور ها به سه نوع ژنراتور دیزلی، گاز سوز و گازی موجود هستند. در ادامه به معرفی انواع ژنراتور در ایران می پردازیم.

انواع ژنراتور در ایران

ژنراتور گازسوز و موارد مصرفی آن

ژنراتور گازی برای تولید برق نیاز به سوخت گاز طبیعی دارد. در ابتدا هوا و بنزین وارد کاربراتور دستگاه شده و پس از فشرده شدن با یک جرقه، احتراق به وجود می‌آید. این کار موجب چرخش روتور در دستگاه و تولید جریان الکتریکی می‌شود. ژنراتور گاز طبیعی برای تامین برق پشتیبان تاسیسات، مشاغل و منازل زمانی که برق قطع می‌شود، کاربرد خواهد داشت. از ژنراتور گازسوز به عنوان منبع برق اولیه در منطقه‌هایی که شبکه برق سراسری وجود ندارد، ولی امکان دسترسی به گاز طبیعی مهیاست، استفاده می‌گردد. ژنراتور گاز طبیعی گروه صنعتی رحیمی کارآمدتر و مقرون به صرفه تر از سایر ژنراتورها است. یکی دیگر از مزیت‌هایی که ژنراتور گازسوز دارد قابل حمل بودن آن‌هاست و عمدتا برای کاربرد کوتاه مدت مانند قطع برق به کار می‌رود.

شرکت‌های بزرگ و قدیمی که در دنیا هستند، ژنراتور هایی را با هدف تولید برق دائم و یا اضطراری تولید می‌کنند. این دستگاه ها برای  حداکثر بازدهی توان الکتریکی، هزینه راه اندازی و نگهداری کم وقابلیت اطمینان بالا ساخته می‌شوند. انواع ژنراتور در ایران در برند های مختلفی موجود هستند که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: Caterpillar، Cummins، Deutz، Guascor، Mitsubishi، MTU، MWM و Perkins تمامی برند‌های نام‌برده را می‌توانید به صورت نو و دست دوم در بازار ایران خریداری کنید.

نحوه کار ژنراتور دیزلی

ژنراتور دیزل ابتدا هوا را فشرده کرده و بعد سوخت دیزل را به داخل محفظه تزریق می‌کند. سپس با ایجاد جرقه، احتراق انجام می‌گیرد. این احتراق موجب نیرودهی به ژنراتور شده و جریان الکتریکی را ایجاد می‌کند. اگر به دنبال ژنراتوری هستید که نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد، دیزل ژنراتور ها در بین انواع ژنراتورها در ایران بهترین گزینه هستند. برخلاف ژنراتورهای گازی که از کاربراتور استفاده می‌کنند، اجاره دیزل ژنراتور کاربراتور نداشته و جریان الکتریکی را با فشرده سازی هوا ایجاد می‌کند. دیزل ژنراتور ها عمر طولانی تری هم دارند و سوخت کمتری هم مصرف می‌کنند. ژنراتور دیزلی موتور های بسیار مناسب و ایده آل و کارآمدی هستند. به‌علاوه این‌که هزینه سوخت کمتری دارند، به راحتی هم قابل تعمیر هستند. از برند های معروف سازنده دیزل ژنراتورها می‌توان به Renault، Rolls Royce، Scania و Volvo اشاره کرد.

شاید برای شما سوال شود که کدام ژنراتور مناسب شما است؟

انتخاب نوع خرید ژنراتور گازی یا دیزلی کاملا به شما و هزینه ای که در نظر دارید و البته محل استفاده تان مربوط می‌شود. هر دو نوع ژنراتور نام‌برده برق قابل اعتمادی را تولید می‌کنند. سوخت مورد استفاده در آن ها به راحتی قابل تامین است. تنها مقدار کمی گاز گلخانه ای وارد محیط زیست می‌شود. اگر از ژنراتور برای یک کار کوچک مانند تامین برق ساختمان می‌خواهید استفاده کنید، ژنراتور گاز سوز را انتخاب کنید. ولی اگر کار سنگین تری دارد که لازم است مداوم تولید برق انجام دهند لازم است که ژنراتوری با ظرفیت بیشتر از ژنراتور دیزلی انتخاب کنید تا بتواند برای مدت زمان بیشتری کار کنند.

 

ژنراتور‌های خانگی یا توان پایین کدام‌اند؟

موتور گازسوز توان پایین، برای استفاده در ژنراتورهای خانگی کاربرد دارد. این دستگاه گازی شهری و یا گاز مایع را به برق تبدیل می کند. با وصل کردن به گاز المک شهری از ژنراتور می توان برای مصارف مجتمع‌های مسکونی، برج‌ها، مصارف کشاورزی و ادارات استفاده کرد. موتور برق گاز سوز خانگی می‌توانند برق با ظرفیت 3 کیلووات تا 200 کیلووات را تولید کنند. موتور برق گازسوز خانگی با استفاده از گاز شهری برق تولید می‌کنند. ویژگی برتر آن، سهولت استفاده و نگهداری آسان، طول عمر بیشتر، مقرون به‌صرفه بودن، ایمنی بالا است. لازم به ذکر است که این ژنراتور فاقد بو و دود است. این ژنراتورها دوام بالایی داشته و در صورت تعمیر و نگهداری منظم می‌توانند سال ها دوام آورند. البته این ژنراتور نقاط ضعفی هم دارد. ژنراتور گاز طبیعی در برابر آب و هوای بسیار سرد مقاومت زیادی ندارد و آسیب‌پذیر است. البته هزینه اولیه برای راه اندازی این سیستم هم زیاد است.

چرا از سوخت گازوئیل در ژنراتور استفاده می‌شود؟

تولید حرارت کمتر نسبت به سایر سوخت ها

عمر بیشتر دستگاه

قدرت بالاتر نسبت به سایر سوخت هایی مانند بنزین و گاز

قیمت پایین تر نسبت به سایر دستگاه ها

 یکی دیگر از تقسیم‌بندی های دیزل ژنراتور بر اساس عملکردشان است:

دیزل ژنراتور استندبای یا اضطراریDiesel Generator Standby

دیزل ژنراتور پرایم  Prime Diesel Generator

دیزل ژنراتور دائم کار  Continuous Diesel Generator

دیزل ژنراتور چند منظوره  Multipurpose Diesel Generator

تفاوت بین برند‌های دیزل ژنراتور

تفاوتی که در بین برند‌های دیزل ژنراتور به قدرت موتور ، حجم و تعداد سیلندرها وابسته است. در بین این برندهای موجود، مدل اروپایی در بین ژنراتور ها کیفیت بهتری دارند. ژنراتور دیزلی چینی و ایرانی کیفیت قابل قبول و البته قیمت مناسبی در سطح بازار جهانی دارند.

برند دیزل ژنراتور ولوو پنتا سوئد (Volvo Penta)

یکی از بهترین مارک های دیزل ژنراتورولوو پنتا ساخت سوئد و آلمان است. موتور این ژنراتور به لحاظ قدرت موتور تنوع بالایی دارند. دامنه قدرت موتور دستگاه این برند بین 88 تا 655 کیلووات است. این دستگاه می‌توانند در محیط‌های تجاری و ساختمانی و البته صنعتی قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است که قطعات این دستگاه در ایران موجود بوده و هم‌چنین نصب،عیب‌یابی و تعمیر آن هم به راحتی انجام می‌گیرد.

دیزل ژنراتور کاترپیلار آمریکا (Caterpillar)

از بین انواع ژنراتور در ایران، یکی از بهترین برند های مارک دیزل ژنراتور همین نمونه است. میزان قدرت دیزل ژنراتور کاترپیلار زیاد بوده و در صنایع بزرگ با فشار کاری بالا استفاده می‌شوند. بازه قدرت موتور دیزل کاترپیلار در رنج 300 تا 800 کیلووات است. این محصول نسبت به سایر دیزل ژنراتور های موجود در ایران قیمت بالاتری دارد.

دیزل ژنراتور پرکینز انگلیس (Perkins)

دامنه قدرت موتور این ژنراتور بین 8 تا 2000کیلو وات است. این شرکت اولین موتور دیزلی پرسرعت را تولید کرد. سرعت زیاد در دیزل ژنراتور باعث شده تا کارایی آن بیشتر باشد. این دستگاه بعد از کاترپیلار به لحاظ کیفیت بهترین کیفیت دیزل ژنراتور را دارد. قطعات یدکی این ژنراتور هم در داخل کشور موجود بوده و به همین علت طرفداران زیادی هم دارد.

برند دیزل ژنراتور ایویکو ایتالیا (Iveco)

شرکت تولید کننده این دیزل ژنراتور کیفیت بالایی دارد و از لحاظ اقتصادی هم در سطح بازار جهانی قیمت مناسبی دارد.

نمونه های دیگری از دیزل ژنراتورهای موجود در ایران:

ژنراتور کامینز آمریکا (Cummins)

دیزل ژنراتور لوول چین (Lovol)

برند مشهور بنز در سطح جهانی (Benz)

استامفورد تولید کننده تک ژنراتور (Stamford)

دیزل ژنراتور دویتس آلمان

جمع‌بندی

به دلیل قطعی برق مکرر و گرم شدن بیش از حد، این روزها استفاده از ژنراتور خانگی نسبت به قبل رواج بیشتری پیدا کرده است. با توجه به موارد گفته شده می‌توانید از میان انواع ژنراتور در ایران مناسب‌ترین نمونه آن را برای خود خریداری کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45ajgd