پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 104996
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1402/12/02 09:16
بیست ویکمین همایش ملی تعالی سازمانی برگزار شد

تحقق تعالی سازمانی با هدف رضایتمندی ذی‌‌نفعان

بیست و یکمین همایش ملی تعالی سازمانی سه‌شنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور مسئولان، مدیران ارشد و مدیران تعالی شرکت‌های سرآمد ایرانی در مرکز همایش‌های این سازمان برگزار شد.
تحقق تعالی سازمانی با هدف رضایتمندی ذی‌‌نفعان
عکاس: سامان شرف الدین

بیست و یکمین همایش ملی تعالی سازمانی سه‌شنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور مسئولان، مدیران ارشد و مدیران تعالی شرکت‌های سرآمد ایرانی در مرکز همایش‌های این سازمان برگزار شد. این همایش با تکیه بر تجارب ۲۰ دوره گذشته و با هدف ارزیابی عملکرد و دستاوردهای سازمان‌های دولتی و خصوصی به‌ویژه در حوزه کسب‌وکار و استقرار سیستم‌های نوین مدیریتی با توجه به الگوهای تعالی سازمانی و در فضای تبادل و اشتراک تجربیات و یافته‌های مشترک برگزار شد. در همایش امسال از برترین شرکت‌کنندگان در حوزه‌های فولاد و صنایع معدنی، صنایع پتروشیمی، فنی مهندسی، نفت و گاز، فناوری اطلاعات، بخش عمومی، بیمه، لاستیک، کاشی و سرامیک، شیمیایی، ساختمانی، بازرگانی، حمل‌ونقل و خودرو تقدیر شد.

تعالی سازمانی منجر به افزایش رضایت مردم می‌شود

دبیر بیست‌ویکمین جایزه تعالی سازمانی از افزایش استقبال شرکت از روند اعطای این جایزه و آموزش‌های مربوط به آن در چند سال اخیر داد. به گزارش ، حمیدرضا بابایی، دبیر بیست‌ویکمین جایزه تعالی سازمانی در همایش سازمان مدیریت صنعتی ایران درباره جزئیات این جایزه اظهار کرد: اعطای جایزه تعالی سازمانی از سال ۸۲ انجام شده و همواره مورد استقبال شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گرفته است. این جایزه منشأ بسیاری از جوایز شده و اثرگذاری آن برای همگان مشخص و الگوی بسیاری از جوایز است.

بابایی در ادامه تصریح کرد: ما به‌دنبال رقابت بین شرکت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها و خودارزیابی هستیم؛ چراکه تعالی آنها افزایش رضایت مردم را به دنبال دارد.

وی گفت: نباید در روند اعطای جایزه تعالی وقفه‌ای ایجاد شود و به همین دلیل در دو دهه اخیر بدون هیچ وقفه‌ای اعطای این جایزه برگزار شده است.

دبیر بیست‌ویکمین جایزه تعالی سازمانی اظهار کرد: ۱۲ جلسه کمیته علمی و ۶ جلسه کمیته نظارت و هماهنگی برای جایزه سال جاری تعالی سازمانی برگزار شده و دوره جامع تعالی سازمانی هم در دستور کار است. در سال جاری ۴ تور تعالی سازمانی برگزار شده که استقبال شرکت‌ها از این جایزه و روندهای گوناگون آن بیشتر شده است.

 این همایش سازمان‌ها را تشویق می‌کند در ابتدا برای دریافت گواهینامه تعالی را آغاز و سپس به مرحله دریافت تندیس دست پیدا کنند. وی ادامه داد: جایزه تعالی سازمانی از دو رکن اساسی سازمانی به‌نام مرکز تعالی سازمانی به‌صورت رسمی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، زیرمجموعه معاونت مشاوره و تحقیق و همچنین از یک رکن غیررسمی شامل شورای راهبری، کمیته داوری و بخش جایزه تشکیل شده و این دو با یکدیگر اعتبار و سلامت جایزه را تأمین می‌کنند.

بابایی افزود: علاوه بر توسعه جایزه تعالی سازمانی در داخل کشور سعی شده این جایزه در بعد بین‌المللی نیز توسعه پیدا کند و در این راستا تور توسعه تعالی در حال راه‌اندازی است.دبیر همایش با بیان اینکه کمیته علمی از ۱۸ نفر عضو فعال تشکیل شده، ادامه داد: تاکنون به همت اعضا و مجموعه‌ها برنامه‌های گوناگونی شامل جلسات گوناگون علمی و فرهنگی و وبینار توجیهی برای دریافت‌کنندگان گواهی و ارائه‌دهندگان برگزار شد.

وی وجه تمایز این جایزه را داشتن «سایت ویزیت» عنوان کرد و گفت: با تیم ارزیابان تماس همیشگی داریم و دریافت اظهارنامه از سازمان‌ها روند پیچیده دارد و پس از بازدید از سازمان‌ها، نتایج در کمیته‌ها بررسی می‌شود.

بابایی در ادامه درباره آمار مشارکت‌کنندگان اظهار کرد: امسال ۷۴ شرکت در فرآیند جایزه تعالی سازمانی ثبت نام کردند که شامل ۱۹ شرکت در سطح تندیس، ۴۰ شرکت در سطح تقدیرنامه و ۱۵ شرکت در سطح گواهی تعالی می‌شود. ۱۸۷۶ شرکت در این ۲۰ سال در جایزه تعالی سازمانی ثبت نام کردند وکه در ۵ سال اخیر تعداد ارزیابی‌ها و درخواست‌ها افزایش یافته است.

وضعیت صنعت از خدمات بهتر بود

رئیس کمیته داوران بیست و یکمین جایزه تعالی سازمانی نیز با بیان اینکه پاییز سال جاری نسبت به تابستان روند رشدی چشمگیر در کسب‌وکارها داشتیم در همایش بیست و یکمین جایزه تعالی سازمانی گفت: پاییز سال جاری نسبت به تابستان روند رشدی در کسب‌وکارها داشتیم و در مجموع فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کرده است.

سیدمسعود همایونفر ادامه داد: براساس جمع‌آوری و نظارت کمیته علمی و در طول فرآیند، ارزیابی را انجام داده و تعالی سازمانی را به‌طور جدی ارزیابی جدی کرده است. علاوه بر اینکه در سال جاری فضای کسب‌وکار بهبود چشمگیری داشته، وضعیت صنعت از حوزه خدمات بهتر بوده است.وی افزود: ارتقای کیفی در سه سال گذشته بهبود چشمگیری داشته است و شرکت‌ها از جایزه تعالی سازمانی استقبال بیشتری کرده‌اند. امسال ۹ سازمان واجد شرایط تندیس و ۱۳ سازمان گواهی تعهد به تعالی سازمانی را دریافت کرده‌اند.

برای خلق ارزش پایدار مدل بومی تدوین شود

معاون وزیر صمت و رئیس هیأت مدیره ایدرو نیز در اختتامیه بیست و یکمین همایش جایزه تعالی سازمانی گفت: مدل‌های خلق ارزش پایدار یکی از مباحث مهم در مدیریت است و کار کردن در این حوزه باید یکی از جدی‌ترین مأموریت‌های سازمان مدیریت صنعتی باشد.

بابک احمدی اظهار کرد: تمام این جوایز و رتبه‌بندی‌ها باید به این ختم شود که جامعه ذی‌نفعان مجموعه‌های اقتصادی و تولیدی حس خوب رضایتمندی نسبت به آنها داشته باشند. در واقع این تعالی باید در درون بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی رخ دهد که خروجی آن را مردم و ذی‌نفعان مشاهده کنند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: مدل‌های خلق ارزش پایدار یکی از مباحث مهم در مدیریت است و یکی از جدی‌ترین مأموریت‌های سازمان مدیریت صنعتی باید کار کردن در این حوزه باشد. در واقع برای مدل خلق ارزش پایدار یک مدل بومی تدوین شود و با کمک جهادگران عرصه صنعت این اتفاق را رقم بزنند.

سخن پایانی

در پایان بیست و یکمین همایش ملى تعالى سازمانى از شرکت‌ها و سازمان‌هاى برتر در حوزه‌هاى گوناگون تجلیل به عمل آمد. تندیس‌هاى زرین ساخت و تولید سال ١۴٠٢ در سطح سازمان‌هاى بزرگ به شرکت‌هاى مهندسى و ساخت برق و کنترل مپنا-مکو و شرکت فولاد مبارکه اصفهان اهدا شد. همچنین تندیس سیمین در این بخش به شرکت‌هاى هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنى خاورمیانه و گروه مپنا اختصاص یافت. تندیس بلورین ساخت و تولید نیز به شرکت‌هاى فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد هرمزگان جنوب ،توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، پتروشیمى زاگرس و فرآوران زغال سنگ پابدانا اهدا شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457vjm